Schoonmaken op school

  • Wendy

    Hallo,

    Ik ben werkzaam als schoonmaakster op een basisschool. Ik ben in dienst van de school, dus niet via een poetsbedrijf. Ik doe mijn werk samen met 2 collega's die er regelmatig een potje van maken; te vroeg naar huis (we hebben vaste uren) soms wel 2 uur eerder dan dat is toegestaan, en daaruit voortvloeiend natuurlijk ook slecht werk leveren. Gelukkig poetsen we ieder onze eigen gedeeltes, dus dat kan mij niet aangerekend worden. Maar onze directeur is het zat. (Hij heeft zelf weinig overwicht, dus gaat hij op zoek naar mensen die dat wel hebben…)

    En hij heeft dus nu iemand ingeschakeld die voor een schoonmaakbedrijf werk (of heeft gewerkt, onze directeur is nogal vaag en niet bepaald open in zijn communicatie…). Deze meneer is op onze school komen kijken en heeft eens precies uitgerekend hoeveel tijd we in een bepaalde ruimte moeten besteden. Met die berekening heeft hij voor ons alle drie een gloednieuw schema gemaakt (Dat maakte ik eerst zelf, nooit klachten, voor mijn collega's maakte de directeur dat). In dat nieuwe schema moet ik opeens in dezelfde tijd meer gaan schoonmaken in dezelfde tijd. Dus ik voorzie een regen van klachten. Dit heb ik aangegeven, en daarbij ook een alternatief schema ingeleverd voor ons alle 3, wat volgens mij realistischer is en meer kwaliteit garandeerd. Onze directeur gaf dat schoorvoetend ook toe, maar wil toch het schema van het schoonmaakbedrijf invoeren. Ik zie dat echt helemaal niet zitten. De klassen staan bomvol, overal ligt, staat en hangt wel wat. de school is oud, en wordt over pakweg een jaar gesloopt. Volgens het nieuwe schema heb ik 11 uur per week (ik werk alleen op woensdag en vrijdag) om 4 kleuterlokalen, 6 bovenbouwlokalen, 1 handvaardigheidslokaal, 1 computerruimte (met ongeveer 25 pc's), en 4 kantoorruimtes te poetsen. Overal ligt linolium, en in de kleuterklassen bovendien 4 speelmatten per klas. Verder wordt ook van mij verwacht dat ik iedere week 1 van deze ruimtes een grote schoonmaak geef (dus vloeren boenen, ramen wassen, plinten, spinnenwebben enz.) en 1 x per maand ook nog in alle ruimtes alle randen en richels boven reikhoogte schoonmaak, alle radiatoren schoonmaak en alle stoelen, tafels en deuren van schopstrepen ontdoe.

    Is dit reeel????

  • stef

    Ik ben ook werkzaam op een basisschool wel via een schoonmaak bedrijf we werken met 2 personen aantal uren 1.50 per persoon per dag.

    We zitten krap met de uren. en de collega die met mij samen werkt zoekt alleen haar voordelen uit komt wat later ik begin eerder maar zij gaat dan ook dezelfde tijd weg.

    We doen de onderbouw en de gymzaal we moeten elke dag bezemen en moppen. dus je werk wel over. Alleen het schoonmaak bedrijf heeft een indeling gemaakt, dat doen ze makkelijk en maar aangeven je redt het wel maar ze hebben het nooit zelf gedaan de werkzaamheden onze opject leider is nooit geweest om te kijken of alles goed loopt. Maar als er 1 kleine klacht komt dan belt ze wel op om te dreigen, als je het niet kan dan zoek ik iemand anders.

    Doe je werk zover je kan. Het liefs zou het handig zijn als de leerkrachten vegen dan ga jij moppen en als ze niet vegen dan hebben ze pecht, dan wordt er niet gemopt. Die afspraken hebben wij gemaakt en dat werkt tussen hakjes prima, sommige mensen weten wat vegen is.

    Dus dan doe ik meestal alle twee, maar dan laat ik de vensterbanken wel liggen.

  • patricia

    beste wendy

    bij deze wil ik graag ,

    reageren op jou advertentie

    ik ben eenstartend schoonmaakbedrijf

    die altijd heeft gewerkt voor dolmans schoonmaak

    als eind verandwoordelike

    wij zijn 2 weken geleden

    voor ons zelf begonnen

    als eenmans zaak waar we wel mensen in mogen aannemen

    ik wil graag jou en de school gaan helpen ik heb altijd gestaan op de r.o.c scholen

    dus ervaring heb ik wel zat

    kijkt uw even op mijn web-site http://www.nudideschoonmaker.come2me.nl/

    en laat alstublieft wat horen ook als het niks is

    we laten ons inhuren voor grote projecten maar ook VOOR KLEINE PROJECTEN IK HOOP SNEL IETS TE HOREN

    AFZ PATRICIA CHERAITIA DIRECTRICE VAN NUDI DE SCHOONMAKER

  • hasna

    Hallo waar liegt diet school>

    Als die in mijdrecht is (hopelijk) kunnen wij het wel doen

    Met vriendelijke groetjes

  • RMK

    Beste Wendy,

    Op mijn school is het schoonmaken uitbesteed aan een bedrijf. We zijn niet tevreden over de kwaliteit en het is ook erg duur. We overwegen om eigen schoonmakers(-sters) in dienst te nemen.

    Maar wanneer ik jouw verhaal lees krijg ik het idee dat het niet veel beter zal worden. Denk jij dat het beter is om overdags schoon te maken, gedurende de tijd dat alle onderwijzers er nog zijn? Misschien zelfs als de lessen nog in volle gang zijn. Ik stel me voor dat je dan als schoonmaker veel meer betrokken bent bij de school en dat er betere communicatie is (2-richtingen) met de andere medewerkers (onderwijzers e.d.). Ook kunnen je collega's niet meer eerder weggaan, zonder dat de schooldirecteur het ziet.

    Misschien ook een idee voor jouw situatie.

    Nog een vraag: hoeveel schoonmaaktijd zou jij besteden aan mijn school? We hebben ongeveer 21 klaslokalen, 2 gymlokalen, een computerruimte (15 pc's) en 4 kantoorruimtes. En hoeveel extra tijd kost het wanneer het schoonmaken overdag gedaan wordt in plaats van 's avonds?

  • Dé Herman

    RMK Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste Wendy,

    > Op mijn school is het schoonmaken uitbesteed aan

    > een bedrijf. We zijn niet tevreden over de

    > kwaliteit en het is ook erg duur. We overwegen om

    > eigen schoonmakers(-sters) in dienst te nemen.

    >

    > Maar wanneer ik jouw verhaal lees krijg ik het

    > idee dat het niet veel beter zal worden. Denk jij

    > dat het beter is om overdags schoon te maken,

    > gedurende de tijd dat alle onderwijzers er nog

    > zijn? Misschien zelfs als de lessen nog in volle

    > gang zijn. Ik stel me voor dat je dan als

    > schoonmaker veel meer betrokken bent bij de school

    > en dat er betere communicatie is (2-richtingen)

    > met de andere medewerkers (onderwijzers e.d.). Ook

    > kunnen je collega's niet meer eerder weggaan,

    > zonder dat de schooldirecteur het ziet.

    >

    > Misschien ook een idee voor jouw situatie.

    >

    > Nog een vraag: hoeveel schoonmaaktijd zou jij

    > besteden aan mijn school? We hebben ongeveer 21

    > klaslokalen, 2 gymlokalen, een computerruimte (15

    > pc's) en 4 kantoorruimtes. En hoeveel extra tijd

    > kost het wanneer het schoonmaken overdag gedaan

    > wordt in plaats van 's avonds?

    Dag,

    Overdag schoonmaken kan heel goed. Gewoon afspraken hierover maken. en tja in eigen dienst. wie vangt de zieke medewerkster op, wie geeft haar een schoonmaakcursus, hoe regel je dat met verlof!

    Met een goed schoonmaakbedrijf kan je de juiste afspraken maken ( wel volgens het CAO) Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben maken zij al scholen overdag schoon wel met medewerking van de leerkrachten ( anders werkt het niet).

    En dan de schoonmaaktijd: 21 klaslokalen ( hoeveel kinderen zitten in die klas, hoe wordt die achtergelaten enz enz) Hoe groot zijn die gymlokalen?

    Wat wil je allemaal schoongemaakt hebben? Zijn er trappen en ga zo maar door! Als een rooster doorgeeft wat je wilt. dan kan je een globale schoonmaaktijd maken.

    Extra tijd overdag en sávonds mag geen verschil maken ( wel weer met de medewerking van de leerkrachten) Hier is de ervaring dat de meeste niet meewerken die denken daar is een schoonmaakbedrijf voor. Logische gedachte maar als leerkracht heb je ook de taak opvoeding en daar hoort ook schoonmaak bij denk aan opruimen enz enz.

    gr, Herman

  • briten

    wij hebben een school waar ook 21 lokalen in zitten 2 verdiepingen nou maken wij daar 5 uur schoon overdag voor de onderbouw dus tijdens de lessen door ook de het gymlokaal en handarbeid lokaal word overdag gedaan

    s'avonds werken we ook 5 uur voor de boven bouw en de gangen extra die wordne 2 keer per dag gedaan

    door de communicatie goed tehouden werkt dit echt uitstekend

    groet briten

  • baba

    hi die wij hebben schoonmaak b.v kaybar schoonmaak wij moeten werken school schoonmaak blik u geef deze baan die wij hebben mooi en specilist schoonmaker nooit wij geven aan u complan.. kan wij meer praten aan de telefoon zo dat meneer die dit onze telefoon laat 0,0641791929 nummeren denkt

  • anand

    Beste Wendy als ik jouw was zou ik maar in dienst van het school blijven je walt nu nog onder amtenaaren met de vacanties ben je ook vrij als een schoonmakberijf komt ben je je door betaling kwijt DUS ga niet in op die aasgieren .

  • De Spons

    Een school is moeilijk en zwaar werk. Altijd krijg je 50% v.d. tijd die je nodig hebt. Als de directeur v.d. school niet zoveel geld achter zou houden, zouden de scholen er een stuk schoner uitzien. Het zijn wel onze eigen kinderen die op zo'n school zitten. Ieder weldenkend beseft, dat een schone school belangrijk is. Maar niet degene die dit moet betalen. Hoe kun je nou een gewone school in drie a vier uurtjes schoonmaken. Moet je ambtenaren laten doen, die zijn na 8 uur werken nog niet klaar. Haha. Scholen schoonmaken zou ik daarom bij deze iedereen afraden, totdat het salaris verdubbelt wordt. Dat maakt veel prettiger schoon.