cao onderhandelingen

  • Rmee

    Senja

    Wat ben jij een triest persoon zeg.

    Ga maar is een winkel werken inderdaad. Daar krijg je al een stuk minder betaald. En reiskosten krijg je daar ook niet.

    Wat je daar wel krijgt? Een half uurtje van de zaak op je eigen kosten.

    Werkplek in orde maken, kas tellen, afsluiten enz. Daar krijg je niets voor.

    Of in een fabriek, dan kan je geen pauze nemen wanneer je wil of gaan roken als je zin hebt. En je krijgt daar geen vet salaris als in de schoonmaak.

    Zo slecht is de schoonmaak niet, behalve voor die 1% dan die hebben gestaakt.

    Verder ga ik niet in op je kinderachtige niets zeggende reactie.

  • Richard

    @Rmee….

    in de winkel zal je minder verdienen maar ik vind de werkzaamheden ook niet te vergelijken met de schoonmaak. Deze zijn lichamelijk gewoon veel zwaarder en vaak kan je maar een paar uurtjes werken en dan kan je weer naar huis fietsen.

    In de winkel is het vaak 4 tot 8 uur achtereen werken.

    En ik merk dat bij jullie je gewoon pauze kan nemen en kan roken wanneer het jou uitkomt. Nou mijn werknemers mogen dit niet. Ze kunnen best 2 uur zonder te roken en de pauzes staan gewoon vast als ze langer dan 2 uur ergens moeten werken.

    Ik vind 2% erbij helemaal niet schokkend en wij zullen dit gewoon doorberekenen aan het einde van het jaar.

    Het probleem is gewoon dat er zat schoonmaakbedrijven zijn die voor een paar euro ( 16 tot 20 euro per uur en ja ook OSB leden en bedrijven die de code verantwoordelijk marktgedrag hebben getekend) gaan werken en daardoor geen marge hebben. En als ze dan 2% meer moeten betalen dan hebben ze een probleem. Ligt dit dan aan de schoonmaker of aan degene die de klant heeft binnengehaald met deze prijzen? Gewoon normale prijzen hanteren en er is niets aan de hand.

  • Kevin

    Ik heb in beide branches gewerkt. En ik vindt de schoonmaak toch echt een stuk relaxter dan in een winkel.

    Zelf doe ik trappenhuizen schoonmaken fulltime en mag en kan mijn tijd zelf indelen, als heg werk maar gedaan wordt.

    Dus pauze houden wanneer ik wil, uurtje later beginnen uurtje langer door werken allemaal mogelijk.

    In de winkel was het harder werken, veel sjouwen en een slecht loon. Elke dag een half uur in je vrije tijd om de winkel te openen en af te sluiten, geen reiskosten, geen toesloegen voor het weekend.

    Nee, de schoonmaak is een verademing in vergelijking met het werken in een winkel.

    Snap ook niet dat mensen maar blijven zeuren en klagen.

    Ga dan ander werk zoeken, of zoek een goed schoonmaakbedrijf ( familie bedrijf ) die staan ook voor jij klaar als jij voor hun klaar staat.

  • andre

    Het is weer rond we weten de komende twee jaar weer wat ons het allemaal meer gaat kosten(hoop ik)

    De grote bedrijven gaan nu nog meer rommelen met uren en producten

    Nog vaker met alleen water schoonmaken en nog minder mensen per project

    zo pakken we de extra kosten voor een deel terug en de rest eisen we gewoon nog meer korting bij de leverancier en onderaannemers

    ik als klein bedrijf heb hier geen zin in om te bezuinigen op mareriaal en extra korting bij de leverancier zit er niet in ,neem te weinig af

    ook ik hoor wel eens wat in de branche ,dat er vloeren in de was worden gezet met was voor een kwart verdunt met water

    om toch maar wat te verdienen op een klus, waar zijn we dan mee bezig

    als je op een eerlijke manier je geld wil verdienen hou je bijna niks over maar daar schijnje bij de fnv niet mee aan te hoeven komen.

    de branche gaat op deze manier kapot

    andre

  • Jan Kampherbeek

    Piet,

    ik heb de antwoorden maar even achter de vragen gezet.

    In welke cao is er elk jaar een loonsverhoging? In bijna elke CAO. Geen loonsverhoging is een uitzondering. Zeker in de markt. Dit jaar heeft de bouw geen loonsverhoging voor zover ik verder weet de meeste andere CAO's wel. Als je me een e-mail stuurt zal ik je het hele overzicht sturen.

    In welke cao krijg je 2 jaar doorbetaald bij ziekte? In heel veel CAO's. Groot metaal, klein metaal, alle chemie CAO's etc.

    In welke cao moet je mensen verplicht overnemen ook al wil de klant deze mensen niet? In de CAO voor de catering nog strenger dan in de schoonmaak, In de CAO taxi maar 75% kortom in de CAO's waar we te maken hebben met contractwisselingen

    Weet jij wat een schoonmaakbedrijf netto over houdt aan een uur schoonmaken? Dat verschilt volgens mij per bedrijf en per contract maar over het algemeen te weinig

    Weet jij wat de gevolgen zijn geweest voor het Mkb inzake de afschaffing van de franchise korting? Ja, vooral voor de onderkant van de arbeidsmarkt ( zowel voor grote als kleine bedrijven trouwens) was de impact (te ) groot.

    Weet jij wat de gevolgen zijn van de btw verhoging? Ook dat verschilt. Het voordeel van een BTW verhoging is dat iedereen hem toe moet passen het nadeel is dat de overweging om uitbestede diensten in eigen beheer te gaan doen weer iets anders komt te liggen.

    Weet jij wat de gevolgen zijn van de nieuwe ontslagregeling? Dat weet nog niemand precies. Mijn voorspelling is dat er eerder meer rechtszaken komen dan minder maar of dat gaat kloppen weet ik niet zeker.

    Weet jij wat de kosten zijn voor een zieke werknemer? Die zijn (vooral voor het klein bedrijf te hoog. Volgens mij is dit ook de grootste bedreiging voor het klein bedrijf. De nawerking als iemand na twee jaar uit dienst gaat. Verder vragen verzekeraars steeds hogere premies Je lost dat echter niet op met twee wachtdagen of een lagere betaling. Een centrale verzekering voor de hele branche zou waarschijnlijk een betere manier zijn om het risico te verkleinen. Daarnaast is naar mijn idee twee jaar doorbetaling (zeker voor het klein bedrijf) te lang. Dat is echter een wettelijke regeling

    Weet jij wat de gevolgen nu gaan worden met deze cao? Nog niet precies. Ik weet wel wat de kosten stijgingen zijn . Echter wie bij welk contract wat kan doorberekenen weet ik niet. Het voordeel van een CAO is wel dat iedereen met die extra kosten geconfronteerd worden. Dit jaar zijn de kosten relatief laag omdat de loonsverhoging pas per 1 juli ingaat.

    Weet jij wat de gevolgen zijn voor een schoonmaakbedrijf om weer een prijsverhoging door te voeren? (zie vorig antwoord)

    Weet jij wat de kosten zijn bij de afschaffing van de wachtdagen? 0,25%

    Kortom een schoonmaak bedrijf runnen met 15 tot 500 medewerkers is niet meer te doen.

    ik wil je best verdere informatie sturen of een gesprek. stuur met gewoon een e-mail: j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

  • Frits

    Kunnen wel zeggen klant betaald deze verhoging , ik merk het zelf als je prijs verhoogd kijken ze naar een ander bedrijf die weer goedkoper is of gaat het zelf doen. Of ze weigeren de verhoging te betalen of mindering in uren.

    Wat ik zo vreemd vindt niemand klaagt bij ons het is altijd bij de grootste schoonmaakbedrijf.

    Waarom alles maar sneller en sneller schoonmaken

    Maak een aparte cao voor ns en Schiphol klaar ben je.

    Doe wat aan sw bedrijven die schoonmaak project afnemen omdat ze goedkoper zijn met hun subsidie

    De loonsverhoging wil ik niet heb liever mijn werk dan straks minder uren

    Osb vindt ik dat ze niet opkomen voor haar leden. Zijn een paar slappe ….. Even werk stil liggen en klaar nieuw cao straks weer het zelfde.

    En de mensen die staken denken niet na de gevolgen