Piet,
ik heb de antwoorden maar even achter de vragen gezet.
In welke cao is er elk jaar een loonsverhoging? In bijna elke CAO. Geen loonsverhoging is een uitzondering. Zeker in de markt. Dit jaar heeft de bouw geen loonsverhoging voor zover ik verder weet de meeste andere CAO's wel. Als je me een e-mail stuurt zal ik je het hele overzicht sturen.
In welke cao krijg je 2 jaar doorbetaald bij ziekte? In heel veel CAO's. Groot metaal, klein metaal, alle chemie CAO's etc.
In welke cao moet je mensen verplicht overnemen ook al wil de klant deze mensen niet? In de CAO voor de catering nog strenger dan in de schoonmaak, In de CAO taxi maar 75% kortom in de CAO's waar we te maken hebben met contractwisselingen
Weet jij wat een schoonmaakbedrijf netto over houdt aan een uur schoonmaken? Dat verschilt volgens mij per bedrijf en per contract maar over het algemeen te weinig
Weet jij wat de gevolgen zijn geweest voor het Mkb inzake de afschaffing van de franchise korting? Ja, vooral voor de onderkant van de arbeidsmarkt ( zowel voor grote als kleine bedrijven trouwens) was de impact (te ) groot.
Weet jij wat de gevolgen zijn van de btw verhoging? Ook dat verschilt. Het voordeel van een BTW verhoging is dat iedereen hem toe moet passen het nadeel is dat de overweging om uitbestede diensten in eigen beheer te gaan doen weer iets anders komt te liggen.
Weet jij wat de gevolgen zijn van de nieuwe ontslagregeling? Dat weet nog niemand precies. Mijn voorspelling is dat er eerder meer rechtszaken komen dan minder maar of dat gaat kloppen weet ik niet zeker.
Weet jij wat de kosten zijn voor een zieke werknemer? Die zijn (vooral voor het klein bedrijf te hoog. Volgens mij is dit ook de grootste bedreiging voor het klein bedrijf. De nawerking als iemand na twee jaar uit dienst gaat. Verder vragen verzekeraars steeds hogere premies Je lost dat echter niet op met twee wachtdagen of een lagere betaling. Een centrale verzekering voor de hele branche zou waarschijnlijk een betere manier zijn om het risico te verkleinen. Daarnaast is naar mijn idee twee jaar doorbetaling (zeker voor het klein bedrijf) te lang. Dat is echter een wettelijke regeling
Weet jij wat de gevolgen nu gaan worden met deze cao? Nog niet precies. Ik weet wel wat de kosten stijgingen zijn . Echter wie bij welk contract wat kan doorberekenen weet ik niet. Het voordeel van een CAO is wel dat iedereen met die extra kosten geconfronteerd worden. Dit jaar zijn de kosten relatief laag omdat de loonsverhoging pas per 1 juli ingaat.
Weet jij wat de gevolgen zijn voor een schoonmaakbedrijf om weer een prijsverhoging door te voeren? (zie vorig antwoord)
Weet jij wat de kosten zijn bij de afschaffing van de wachtdagen? 0,25%
Kortom een schoonmaak bedrijf runnen met 15 tot 500 medewerkers is niet meer te doen.
ik wil je best verdere informatie sturen of een gesprek. stuur met gewoon een e-mail: j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl