cao onderhandelingen

  • Walter

    Het bedrijf waarvoor ik werk gaan er nu ook mee stoppen. Helaas, 15 jaar met veel plezier voor gewerkt.

    Ik geef ze geen ongelijk. De kosten wegen niet meer op met de verdienste. Als ik zie hoeveel uren mijn baas en bazin erin steken….. Petje af. Jammer van dit mooie bedrijf. Maar Nederland maakt het Mkb kapot. Bedankt stakers, overheid en bonden hierdoor ben ik mijn baan kwijt en 80 collega's.

    Maar ja verplicht solliciteren via het UWV op vacatures die niet in je straatje liggen en je blijft je uitkering houden. Zo makkelijk gaat het. Pak dat eens aan!!!! Ipv de goedwillende mensen.

  • Frits

    Ja hoor zo elke keer buigt de osb voor FNV

    Ze geven maar toe zonder de gevolgen van Mkb te bekijken

  • Patrick

    Zo de stakers en bonden hebben het weer voor elkaar. Echt schandalig!!!! Blijven staken en hoppa werkgevers zijn weer de klos. Al die stakers zijn werknemers van de grote schoonmaakbedrijven. Dat zijn de boeven in heel het gebeuren.

    Het mkb kan nu de klappen opvangen en is de dupe van hun praktijken.

    Gevolg? Veel goede bedrijven gaan failliet of stoppen ermee. Veel meer zwart werk. En straks de grote bedrijven aan de macht.

    Vreselijk hoe de branche kapot word gemaakt door die domme bondjes. Ik hoop dat jullie straks ook zonder werk zitten, omdat je werkgever z'n kop niet meer boven water kan houden.

    Kots en kots misselijk wordt je ervan. 25 jaar kei hard gewekt en nu niks meer.

    Nu tijd voor actie van de mkb schoonmaakbedrijven?

    Ik sluit mij aan.

  • Mark

    Slechts 1 tot 1,5% van de schoonmakers hebben gestaakt.

    Maar die hebben het toch weer voor elkaar gekregen. Je kan er de klok op gelijk zetten dat over 2 jaar weer hetzelfde gezeik gaat beginnen. Hoe is het mogelijk dat er weer een forse loonsverhoging komt in deze branche?

    Tel daarbij op de nieuwe regels van de overheid, ik heb het te doen met de werkgevers.

    Dit gaat heel veel banen kosten en gaat de overheid bakken met geld kosten. Want als het mkb verdwijnt hebben ze een probleem, nu is het zo van het mkb betaald het maar. Dat kan straks niet meer omdat er bijna geen mkb meer is.

    Nederland wordt wakker!!!!

    Hoeveel houdt een schoonmaakbedrijf nog over op een uur schoonmaken? € 0,25 cent ?

    Over slavenarbeid gesproken…….

  • senja

    Reiskostenvergoeding zijn nog steeds niet gunstiger geworden voor de werknemer.

    Kan dus nog steeds alles zelf ophoesten, kostenplaatje van 150 euro per maand, terwijl de leidinggevenden een dikke auto rijden!!

    De reiskosten van het ene pand naar het andere pand ben ik ook al kwijt, mede door de overnames.

    Wat een FLUT cao, onbegrijpelijk.

    Er zijn weinig cao's die zo,n ongunstige reiskosten regeling heeft.

  • Piet

    Senja,

    De schoonmaak cao is een van de beste cao's in Nederland. Waar anders komt er elk jaar een forse loonsverhoging? En in welke cao krijg je 2 jaar lang 100% doorbetaald bij ziekte?

    Nu weer zeiken om reiskosten. Je bent het niet verplicht he, zoek dan ander werk.

  • Jan Kampherbeek

    Piet.

    welke CAOs heb je allemaal onderzocht om te concluderen dat de CAO schoonmaak één van de beste van Nederland is?

    Of geef je een gevoel weer?

    Jan Kampherbeek

  • senja

    Piet,

    2% loonsverhoging over een “bescheiden uurloon” van 11 euro, goh dat is 0,22 cent per uur.

    Wat een forse loonsverhoging zeg!

    Zal wel een sigaar uit eigen doos zijn, want wat doen de schoonmaakbedrijven?

    Ze gaan bezuinigen op de schoonmaakmiddelen, die ze bovendien ook nog fors in rekening brengen bij de opdrachtgever.

    Opdrachtgever krijgt nog even te maken met een flinke contract verhoging en dat is toch zeker wel meer dan 2%.

    Een opdrachtgever kreeg zelfs een verhoging van 10%!!

    Hij vroeg nl aan mij of ik ook zoveel loonsverhoging kreeg.

    Heb genoeg gehoord en gezien om me heen.

    Schoonmakers krijgen minder uren op een object , onder het mom van opdrachtgever wil niet meer betalen, en voor die tijd die in mindering is gebracht wordt je nog op een ander object geplaatst.

    Als jij een andere baan voor mij hebt, hou mij ten zeerste aanbevolen.

    .

  • henk

    Senja,

    regelmatig kom je tevoorschijn op dit forum, en steeds met opmerkingen waarin je aangeef dat jij (meestal omschreven “ïk heb een vriendin”) vindt dat je onrecht wordt aangedaan.

    De oplossingen die via reacties worden aangedragen zijn nooit genoeg voor je.

    Als je werkelijk dan zo de schurft aan het schoonmaakwerk hebt, dan moet je echt eens in een andere branche gaan kijken. probeer eens in een supermarkt te gaan werken, achter de kassa of vakken te vullen, probeer eens een tijdje in een fabriek achter de band te gaan staan. Ik weet zeker dat je dan schreeuwend wegloopt en graag terug komt in de schoonmaak, de branche waar het niet overal goed is, maar steeds beter wordt en waar vooral in de kleinere bedrijven de medewerkers nog als mensen behandeld worden.

    En even voor de duidelijkheid. Die opdrachtgever die 10% meer moet gaan betalen weet ook dat deze verhoging niet alleen bestaat uit loonsverhoging voor jou, maar dat er nog een lekkere opslag voor de overheid bijkomt, naast verdere verhogingen zoals explosieve stijging brandstofkosten, materiaalkosten, verzekeringen.

    (klein voorbeeld: de plastic vuilniszakjes die iedere schoonmaker iedere dag bij de vleet moet vervangen zijn in 3 jaar tijd bijna verdubbeld in prijs. tel dit eens door over een jaar en je schrikt van de kosten).

    En dan die reiskosten: al jaren wordt hierover gesproken, en de bonden zetten hier nooit door, waarom niet? Ze weten dat dit als resultaat heeft dat de schoonmaakbedrijven dan zorgen dat ze personeel aannemen dat dicht bij het object wonen en dan maar minder uren in de week tewerk wordt gesteld. Met 650.000 werklozen in het land is dat gemakkelijk te doen en krijg je dat iedereen nog maar op een object werkt en het andere object doet wel iemand die dichterbij woont.

    Op deze wijze gaat de klok dus twintig jaar terug en heeft niemand kans om een fulltime baan te krijgen en daar zijn de bonden als de dood voor, want parttimers worden nog minder snel lid van een bond.

  • Piet

    Beste jan,

    In welke cao is er elk jaar een loonsverhoging?

    In welke cao krijg je 2 jaar doorbetaald bij ziekte?

    In welke cao moet je mensen verplicht overnemen ook al wil de klant deze mensen niet?

    Weet jij wat een schoonmaakbedrijf netto over houdt aan een uur schoonmaken?

    Weet jij wat de gevolgen zijn geweest voor het Mkb inzake de afschaffing van de franchise korting?

    Weet jij wat de gevolgen zijn van de btw verhoging?

    Weet jij wat de gevolgen zijn van de nieuwe ontslagregeling?

    Weet jij wat de kosten zijn voor een zieke werknemer?

    Weet jij wat de gevolgen nu gaan worden met deze cao?

    Weet jij wat de gevolgen zijn voor een schoonmaakbedrijf om weer een prijsverhoging door te voeren?

    Weet jij wat de kosten zijn bij de afschaffing van de wachtdagen?

    Kortom een schoonmaak bedrijf runnen met 15 tot 500 medewerkers is niet meer te doen.

    Zeer benieuwd naar je reactie.