nieuwe CAO

  • George

    De onderhandelingen voor een nieuw CAO komen er weer aan.

    Je hoort al geruchten over wederom een forse stijging in de lonen ( 3% ).

    Hoe is het mogelijk dat in de schoonmaakbranche de lonen telkens weer fors stijgen t.o.v. andere branches waar de lonen bevroren worden of markconform verhoogd worden.

    De lonen zijn in de laatste 10 jaar in totaal met 15 tot 20 % gestegen. Schoonmaakbedrijven hebben het al erg zwaar met al de bijkomende kosten de laatste tijd. ( waaronder de werkgevers lasten die wel 20% zijn gestegen ). Opdrachtgever waar je nog mag schoonmaken en die nog iets aan de schoonmaak uit willen geven, zullen niet weer een forse prijsverhoging accepteren.

    De marge voor schoonmaakbedrijven staat al jaten onder druk, met weer forse kosten verhogingen is het haast niet meer rendabel. Opdrachtgevers zullen verder gaan shoppen of de werkzaamheden in eigen beheer gaan doen. Gevolg dat er steeds minder werk komt in de schoonmaakbranche.

    Laat ik voorrop stellen dat ik alle schoonmaker een loonsverhoging gun, maar de opdrachtgevers gaan dit niet betalen. Door zulke beslissingen zullen nog meer schoonmaakbedrijven omvallen of zelf stoppen. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling?!

  • Loon

    Hoi George,

    Ik ben het met je eens dat de lonen dit keer bevroren moeten worden.

    Daarnaast vind ik wel dat de schoonmaakdienstverleners ook eens in de spiegel moeten kijken. Kijk dan naar het schoonmaakuurtarief, de gemiddelde prestatie per uur, maar ook het percentage van het uurtarief en de investering in materialen en middelen. Ik denk namelijk dat M&M lang niet de investering is die doorberekend wordt in het uurtarief.

  • Jan Kampherbeek

    Kijk voor de concept voorstellen van CNV schoonmaak eens op:

    http://www.cnvvakmensen.nl/caos/schoonmaak/nieuwe-cao-schoonmaak

    Jan Kampherbeek

  • Walli

    Helemaal met George eens.

    In geen 1 branche is er zo een forse loonstijging geweest de afgelopen jaren. Ook de kosten voor werkgevers zijn dit jaar enorm toegenomen.

    De tarieven kan je vaak niet verhogen en als je al iets mag verhogen is dat niet zoveel als dat het personeel erbij krijgt.

    Gevolg is dat er steeds minder schoonmaakwerk uitbesteed zal worden, of dat er beknibbeld gaat worden op de uren zodat een schoonmaakbedrijf toch nog een klein beetje winst kan maken.

    Dat wil zeggen dat de schoonmakers harder moeten gaan werken, dan is ook weer niet goed.

    Bevries de lonen een jaar! En laat de schoonmaakbedrijven uit het dal komen!

    Weer een loonsverhoging is de doodsteek voor veel bedrijven en dus ook veel schoonmakers!

  • frtis

    helemaal mee eens

    alle kleine en midden grote schoonmaakbedrijven verkeren in zwaar weer,

    osb keurmerk of niet opdrachtgever kijken naar de goedkoopste prijs buiten schoonmaakbedrijven uit om lager sneller en beter te werken.

    heb je daar geen last mee dan krijg je te maken met Sw bedrijven deze schieten door subsidie onder de prijzen.

    de cao van schoonmaak is niet slecht en verdienen goed, laat de bedrijven proberen om weer te versterken. mijn mening is dat over een tijd alleen maar grote bedrijven bestaan.

    maar ik weet je kan alles hier schrijven en doen loonverhoging gaat toch weer komen niemand luisterd zowel osb en zeker fnv niet want voor hun is het weer in het daglicht komen

  • Rens

    Het zou volstrekt onlogisch zijn als er wederom een forse loonsverhoging komt!

    Dit gaat averrechts werken. De marge is als nihil voor schoonmaakbedrijven in het MKB, wederom een stijging van de kosten wordt funest voor veel bedrijven.

    Zijn ze daar op uit?

    Vandaag alweer de eerste brief gekregen van een opdrachtgever betreffende de indexering voor 2014. Deze gaan bijvoorbaat niet akkoord met een prijsverhoging….. Anders zullen ze een andere partij kiezen. Snappen de bonden nu echt niet hoe de marges bij de schoonmaakbedrijven zijn? De opdrachtgevers gaan niet weer akkoord met een forse prijsverhoging! Dus voor schoonmaakbedrijven is het niet meer rendabel op deze manier.

    De schoonmaakbracnhe wordt kapot gemaakt op deze manier!

  • glenn

    3% januari 2014 en 2.5 januari 2015….kan ik je nu vertellen alvast, dan sta ik en mijn 6 collega,s binnenkort op straat

    onze werkgever kan amper nog ons bijeen houden en hoofd boven water houden

    vakbonden bedankt

    vraag. kan en mag onze werkgever dit weigeren ?

  • henk

    Glenn,

    even reageren op jouw vraag: Mag een werkgever weigeren?

    wanneer na ellenlange bijeenkomsten en vergaderingen tussen de bonden en de werkgeverorganisaties (osb en siev) er uit eindelijk een nieuw cao akkoord bereikt is (met of zonder loonsverhoging) dan wordt dit akkoord aan de leden (bonden en werkgevers) voor gelegd en moeten deze voorstemmen.

    wanneer dit gedaan is dan is in princiepe de nieuwe cao geldend voor deze leden, maar alle bedrijven die niet zijn aangesloten hoeven zich nog niet hieraan te houden. Dit moet pas vanaf het moment dat de staatssecretaris deze cao algemeen verbindend heeft verklaard voor de gehele branche

    en ook dit duurt weer enige tijd. het ligt dus een beetje eraan wanneer jouw werkgever verplicht is deze nieuwe cao te handhaven. Wel is het zo dat tot dit moment de oude cao geldend blijft.

  • senja

    Ik wil hier graag op reageren.

    Ik hoef echt geen loonsverhoging, maar wat ik niet meer dan normaal vind is een versoepeling van de reiskosten vergoeding.

    Ik ben maandelijks ruim 150 euro aan benzine kwijt, krijg helemaal niets vergoed, de reistijd is ook al voor eigen rekening, benzine wordt alleen maar duurder.

    Ik vind het niet meer dan redelijk om een reisvergoeding vanaf 10 km woon-werk 1e pand in het CAO te implementeren.

    De vergoeding aansluitende panden heb ik helaas ook niet meer, mede door de vele overnames.

  • christa

    Nu in deze tijd een loonverhoging van 3%? Dat is echt bizar past niet in de huidige situatie. Ik sta zelf op de werkvloer, maar hoef nu echt geen loonsverhoging.

    Zoals Senja ook al aangaf….laat er eens goed gekeken worden naar bijvoorbeeld de reiskosten.

    Verder ben ik zelf 3 jaar lang objectleidster geweest en het loon van die functie mag wel eens aangepast worden. Laten de vakbonden eens kijken wat er bereikt kan worden om voor deze functie een consignatietoeslag af te spreken. Zeven dagen per week telefonisch bereikbaar moeten zijn….en hier niets voor betaald krijgen. Ik verdien als schoonmaakster € 11,02 per uur en als objectleidster verdiende ik € 12,88. Dat is toch te gek voor woorden…..je moet de planning doen, moet al je mensen aansturen, je moet 7 dagen in de week bereikbaar zijn, je moet de urenregistratie doen en hebt contact met de klanten etc. etc.

    Verder lappen veel werkgevers de opkomstvergoeding van € 1,50 aan hun laars……moeten schoonmakers de panden inhalen die op feestdagen vallen, zonder dat ze deze “inhaaluren” extra betaald krijgen. ( terwijl hierover al een besluit ligt van de RAS bezwarencommissie). Maak als vakbond eens duidelijke afspraken hoe dit gecontroleerd kan worden bij de individuele werkgevers.

    Er kan op andere vlakken nog zoveel verbeterd worden vakbonden. Waarom moet een langdurig zieke medewerker 2 jaar lang 100% doorbetaald krijgen? Volgens mij is de schoonmaak cao één van de weinige cao's waar dit zo is. Ik zou veel liever zien dat dit bovenstaande veranderd zou worden en dat er dan geld gebruikt kan worden voor een goede reiskostenvergoeding, waar alle mensen profijt van hebben.

    Groetjes, Christa