nieuwe CAO

• Tinus

De ziektewet regeling is in de schoonmaakbranche eigenlijk te gek voor woorden. 2 jaar lang 100% doorbetalen. Een full timer kan je dus 10 duizenden euros kosten!

Vaste contracten kunnen gewoon niet meer gegeven worden en dat is voor zowel werkgevers als werkgevers niet goed, iedereen is gebaat bij vastigheid. Dit zullen ze eens onder de loep moeten nemen. De regeling van pakweg 15 jaar geleden was veel beter. Nu is het onmogelijk om iemand een vast dienstverband te geven.

Zouden de bonden en alle andere personen wel eens stilstaan wat een schoonmaakbedrijf per uur netto verdiend? Laat ik het ruim inschatten dat is slechts 3 euro. Reken maar uit hoeveel uren en hoeveel klanten een schoonmaakbedrijf moet hebben voor een modaal salaris….

De risico's worden te groot. Vele schoonmaakbedrijven zullen stoppen of failliet gaan. Is dat de bedoeling?

De lonen bevriezen en zodoende de bedrijven even wat lucht geven. Elke jaar aankloppen bij de opdrachtgevers met een forse tariefsverhoging wordt niet geaccepteerd.

Bij opnieuw een forse loonsverhoging zal de werkgelegenheid in de schoonmaakbranche sterk afnemen. Dat is een feit.

In welke andere branche is er in 10 jaar tijd een loonsverhoging van ruim 20% gerealiseerd?

• senja

2 jaar lang doorbetalen in de ziektewet.

Hoe doen ze dat?

Ik had me een keer ziek gemeld, dezelfde dag nog controle!!

Of ik de volgende dag maar weer aan het werk kon gaan!!

Dit hebben andere collega's ook ervaren.

Bovendien hebben de meeste werknemers meerdere werkgevers en er wordt van alle kanten druk op je geoefend om zo snel mogelijk te gaan werken.

• christa

Wat te denken van de de invoering van de nieuwe ziektewet in 2014:

Dat is toch helemaal te gek voor woorden. Nederland is echt kapot….en is het niet kapot, dan wordt het wel kapot gemaakt.

• Co

@ Senja,

Natuurlijk wil de werkgever je zsm aan het werk hebben weer. De kosten zijn niet meer te betalen voor werkgevers. Stel dat je arbeidsongeschikt raakt, moet de werkgever 2 jaar lang alles betalen, plus de kosten van de vervanger die je werkt overneemt. Dit is niet meer op te brengen.

Nu weer die nieuwe ziektewet regeling per 2014. Te gek voor woorden.

Werkgevers zouden ook eens moeten gaan staken! Of er gewoon mee stoppen. Kijken wat de regering en bonden dan gaan doen….. Je kan in Nederland beter niet werken dan wel.

• christa

Mijn werkgever was een kleine goede werkgever ( 40 medewerkers), maar met de huidige en de toekomstige regelgeving heeft onze directeur besloten de zaak te verkopen. Er kwam een goed aanbod van een “middel grote jongen” uit de regio. We zijn dus nu geïntegreerd in een veel groter bedrijf. Dit alles om de continuïteit en onze werkgelegenheid te kunnen blijven garanderen.

Kleine werkgevers kunnen het hoofd bijna niet meer boven water houden…en dan als vakbond ook nog een loonsverhoging op tafel gaan leggen. …….pffff.

Ik zit me hier af te vragen of de bonden wel weten hoe hoog de winstmarges in de schoonmaak liggen? Ik kom zelf van de werkvloer, sta dus gewoon schoon te maken, heb het klein-ondernemerschap van dichtbij meegemaakt, maar heb nu sterk het idee dat de vakbonden nu last hebben van een bepaalde brancheblindheid.

En daarbij vergeet ik heus niet welk goed werk de vakbonden in het verleden geleverd hebben.

• senja

Ik heb nog een vraagje n.a.v. de reacties die hier geplaatst worden.

De werkgever kan moeilijk het hoofd boven water houden, de winstmarges zijn heel laag.

Wat ik dus echt niet begrijp is, hoe ze dan zoveel goedkopere contracten kunnen aanbieden.

Corrigeer mij maar als het niet terecht is.

Ik word nl ( voor de zoveelste keer) weer geconfronteerd met, jawel, een nieuwe werkgever.

Heb er straks 3 , met mijn huidige parttime functie.

Het contract dat wordt overgenomen is voor nog goedkoper uitbesteed, aan een ander groot landelijk schoonmaakbedrijf, terwijl mijn vorige werkgever al liep te klagen dat het niet haalbaar was om zoveel uren in te zetten, m.a.w. het kost meer dan dat het oplevert.

Hoe kan dan een ander schoonmaakbedrijf een contract voor nog goedkoper aanbieden.

Ik weet nl wel dat deze gehele situatie mij ook heel erg dupeert, zowel financieel als psychisch.

Ik moet nl op dat pand uren inleveren er wordt dus ingekort op tijd.

Jawel, ipv elke dag kan ik nu 3x per week op dat pand, gaan werken , terwijl er dagelijks veel vuil ligt.

Voor de uren die in mindering worden gebracht word ik op een ander pand ingezet.

Dit houdt dus in, dat ik meer werk krijg, minder uren op een pand, de werkzaamheden blijven gelijk , alleen het wordt nu verdeeld over 3 dagen.

Indien het andere pand, wat ik erbij krijg verder is qua afstand extra reistijden en km moet gaan maken, krijg ik dat waarschijnlijk niet vergoed !

Dus wie wordt er nu uiteindelijk gedupeerd, naar mijn mening is dit toch ook de werknemer, want dit zijn de dagelijkse praktijken.

Goedkopere contracten, minder uren op een pand dat gecompenseerd wordt op een ander pand, waarbij meer reistijden en km mee gaan gemoeid.

Reiskosten vergoeding is elke keer weer een punt van discussie, laten ze dat nou toch eens gaan versoepelen.

Een vergoeding vanaf 10 km, dan mogen ze die loonsverhoging van 3% wel in hun eigen zak steken.

Wat heb ik overigens aan die loonsverhoging, een minimale 30 euro bruto per maand, terwijl ik ruim 150 euro aan reiskosten maak?

• Daan

@ Senja,

Heel simpel het is kiezen of delen. Als je niet naar beneden gaat met je tarieven en de uren inzet raak je het object als schoonmaakbedrijf kwijt.

Dus een werkgever neemt steeds meer genoegen met hele kleine marges. Dus wie er de dupe is….. De werkgever. De werknemer kan gewoon mee over en zal weinig tot niets merken.

Een groot landelijk schoonmaakbedrijf heeft genoeg aan enkele procenten ( lees centen werk ) een MKB bedrijf niet, vandaar dat de grote landelijke bedrijven alles afpakken.

Wederom een loonsverhoging is de doodsteek voor alle kleine en middelgrote schoonmaakbedrijven!

Ben inderdaad benieuwd als de werkgevers eens het werk allemaal neerleggen en zodoende iedereen bij het uwv gaat aankloppen.

Is dat de bedoeling??

• jacqueline

Wij zijn een bedrijf met 28 medewerkers. De marges zijn inderdaad laag, dus nog een keer een forse loonsverhoging kan ons de kop gaan kosten.

Wel vind ik dat er wat gedaan moet worden aan de reiskosten vergoeding. Ons bedrijf wijkt hier al van af, omdat wij het niet eens zijn met deze regel in de CAO en het niet in het belang van de medewerker vinden. Bij osn is de eerste 10 km voor eigen kosten en daarna betalen we € 0,19 per km. We rekenen van het moment dat de werknemer van huis gaat totdat hij weer thuis is en dan dus de eerste 10 km eraf.

Dat vind ik een eerlijkere regeling en prima als ze deze er inzetten. Ik ben bang dat als er een loonsverhoging komt we deze reiskostenregeling moeten laten vallen om het hoofd nog boven water te houden.

Ik ben het eens met alle bovenstaande reacties. Bij geen enkele bedrijfstak is er al zoveel loonsverhoging geweest als bij de schoonmaak.

• christa

Ook het FNV legt een looneis van 3% op tafel. Ik ben zelf van het FNV, maar ben het hier geheel niet mee eens. De vakbonden denken alleen in normen van de echte “grote jongens in schoonmaakland” zoals een Asito, ISS etc., maar vergeten geheel de belangen te behartigen van de kleinere schoonmaakbedrijven.

Ik denk, dat veel schoonmakers liever hun baan willen houden, dan dat ze hun baan verliezen omdat hun kleinere werkgever de “toko” moet gaan sluiten.

Ook mijn vorige kleinere werkgever had dezelfde kilometervergoeding als die jij nu hanteert, maar heeft dit een paar geleden al moeten terugdraaien, vanwege de kosten. Jammer. Juist de kleinere schoonmaakbedrijven, die doorgaans de cao goed naleven en misschien ook nog iets extra's geven, worden allemaal de dupe. Jammer !

Ik begrijp ook wel dat de vakbonden zo'n looneis gebruiken als een onderhandelingspositie….maar toch…..het is niet reëel in deze tijd te komen een loonsverhoging voor iedereen.