Graag zou ik een wat oudere discussie over reiskostenvergoeding volgens CAO nieuw leven inblazen, omdat blijkt dat velen van jullie daar wel recht op hebben, maar er geen gebruik van maken. Het gaat om artikel 34.5 van de CAO. Kijk voor de volledige CAO op www.ras.nl. Om artikel 34 te vinden ga je eerst naar de genoemde website. Vervolgens ga je in het zoekschermpje naar CAO-vergoedingen en kies je voor artikel 34. Bij punt 5 staat het volgende:
5. Indien de werknemer aansluitend werkzaam is op meerdere objecten, of op verschillende tijdstippen op hetzelfde object, wordt de reistijd tussen de objecten vergoed op basis van het basisuurloon en de reisafstand op basis van een kostenvergoeding ter hoogte van het fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag.
Nu besef ik drommels goed dat dit een gevoelig onderwerp is bij schoonmaakbedrijven, omdat ze (zie vorige discussie) toch al moeilijk het hoofd boven water kunnen houden. Maar tegelijkertijd vind ik dat bedrijven hun medewerkers niet zomaar op meerdere objecten kunnen plaatsen, waardoor er gereisd moet worden, wat weer de nodige kosten met zich meebrengt.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je de extra inkomsten bij het verrichten van meer werk weer moet inleveren aan de pomp of aan je OV-kaart? Vandaar dat ik een ieder wil uitnodigen deze CAO eens goed te gaan lezen en je werkgever dfaarvan op de hoogte stelt. Uiteindelijk hebben ze met z'n allen deze CAO afgesproken. Een CAO werkt 2 kanten op en mag nooit eenzijdig door het bedrijf gehanteerd worden.
Als er mensen zijn die gebrekkig Nederlands verstaan of lezen, is er vast wel iemand in de buurt die het een en ander kan uitleggen en je kan wijzen op je rechten.
Eerder heb ik daar ook al iets over geschreven: zie de discussie over “waarom geen reistijd” van 12 december 2012.
Als jullie geen gelijk krijgen van jullie leidinggevende, neem dan contact op met RAS.