reiskostenvergoeding volgens CAO

  • Bart

    Graag zou ik een wat oudere discussie over reiskostenvergoeding volgens CAO nieuw leven inblazen, omdat blijkt dat velen van jullie daar wel recht op hebben, maar er geen gebruik van maken. Het gaat om artikel 34.5 van de CAO. Kijk voor de volledige CAO op www.ras.nl. Om artikel 34 te vinden ga je eerst naar de genoemde website. Vervolgens ga je in het zoekschermpje naar CAO-vergoedingen en kies je voor artikel 34. Bij punt 5 staat het volgende:

    5. Indien de werknemer aansluitend werkzaam is op meerdere objecten, of op verschillende tijdstippen op hetzelfde object, wordt de reistijd tussen de objecten vergoed op basis van het basisuurloon en de reisafstand op basis van een kostenvergoeding ter hoogte van het fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag.

    Nu besef ik drommels goed dat dit een gevoelig onderwerp is bij schoonmaakbedrijven, omdat ze (zie vorige discussie) toch al moeilijk het hoofd boven water kunnen houden. Maar tegelijkertijd vind ik dat bedrijven hun medewerkers niet zomaar op meerdere objecten kunnen plaatsen, waardoor er gereisd moet worden, wat weer de nodige kosten met zich meebrengt.

    Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je de extra inkomsten bij het verrichten van meer werk weer moet inleveren aan de pomp of aan je OV-kaart? Vandaar dat ik een ieder wil uitnodigen deze CAO eens goed te gaan lezen en je werkgever dfaarvan op de hoogte stelt. Uiteindelijk hebben ze met z'n allen deze CAO afgesproken. Een CAO werkt 2 kanten op en mag nooit eenzijdig door het bedrijf gehanteerd worden.

    Als er mensen zijn die gebrekkig Nederlands verstaan of lezen, is er vast wel iemand in de buurt die het een en ander kan uitleggen en je kan wijzen op je rechten.

    Eerder heb ik daar ook al iets over geschreven: zie de discussie over “waarom geen reistijd” van 12 december 2012.

    Als jullie geen gelijk krijgen van jullie leidinggevende, neem dan contact op met RAS.

  • Loon

    Hoi Bart,

    Gelijk heb je! Ik denk wel dat dit een bekende knuppel in het hoederhok kan zijn, mar dat is dan maar zo.

    Ook ik vind dat je dat moet krijgen waar je recht op hebt (volgens CAO) Dit hoort natuurlijk in een schoonmaak-uurtarief mee-gecalculeerd te worden waardoor dit item totaal gen issue mag zijn van wel of niet je hoofd boven water houden!

    Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hiervoor bij de werkgever of bij het RAS aankloppen

  • henk

    Bart, Loon

    julie hebben helemaal gelijk en ook ik vindtdat dit een normale zaak moet zijn bij de loonbetaling tussen werkgever en werknemer. En dan komt de clou. Uit mijn ervaringen in het veld en het volgen van diverse fora blijkt dat de meeste kleinere bedrijven dit redelijk opvolgen en dus heeft de werkgever een goed hart voor zijn werknemers, maar juist de grote bedrijven gaan hier heel creatief mee om en doen hun mensen tekort. Opvallend is het ook dat juist deze bedrijven allerlei certificaten krijgen, code's ondertekenen, rechtstreeks meepraten over cao afspraken en dus hier een stempel opdrukken en door de bonden gepamperd worden (owee er werken zoveel leden van ons bij dit bedrijf, hier mogen we niet te hard tegeningaan).

    En Loon natuurlijk worden deze kosten opgenomen in het gehele plaatje bij de offerte, maar als de grote jongens weer beginnen opdrachten en dus omzet binnen te halen (omzet kopen) dan sneuvelen deze kosten als eerste om maar vooral zo goedkoop mogelijk in te schrijven (het resultaat is dus inschrijvingen van minder als 20 euro per werkuur) en de klant kijkt toch alleen maar naar het eindbedrag, die is het wordt of de schoonmaakmedewerkers een reiskosten vergoeding krijgen of niet.

    en zolang er aan de onderkant genoeg mensen binnenstromen in de schoonmaak blijven de grote jongens (ik hoef geen namen te noemen) op de zelfde voet doorgaan. Hier kan geen enkele actie van RAS (als die al reageren) of separate werknemer iets aan doen.

    Ik denk dat wij als branche hier alleen verandering in kunnen brengen als we “on blok” en ook op alle media “shame en blame it” actie's opstarten. Dat hierbij de grote schoonmaakbedrijven letterlijk te k*ken worden gezet is dan jammer maar helaas. Uit de perikelen rondom ISS blijkt dat er veel mis is en publieklijke schande hun wel raakt, dan ze de gelegenheid geven niet alleen beterschap te beloven maar ook controlleren en monitoren dat ze dit ook (blijven) doen.

    en ook de overheid (hun grotere klanten) hierop aanspreken, zodat hopelijk over enige tijd kwaliteit de doorslag geeft bij gunning van contracten en niet de prijs.

    Tenslotte is het grootste gedeelte van ons uurtarief bepaald door vaste bedragen/percentages die te maken hebben met loonkosten (cao), en alleen met materiaalkosten, en winstpercentage is marginaal iets mogelijk.

    Dus betaal de medewerkers volgens cao uit (loon en toeslagen) hanteer een gezonde prestatienorm, en dan zijn vanzelf uurtarieven van minder dan 20 euro verleden tijd

  • Bart

    Hallo Loon en Henk,

    Hartelijk bedankt voor jullie respons en mijn gevoel dat ik niet alleen sta hierin.

    Het erge is ook nag dat de projectleiders van de (wat) grotere bedrijven niet eens weten dat deze mogelijkheid er is. Toen mij bijna 2 jaar geleden geleden werd gevraagd vele km's verder een nieuw object op te pakken naast mijn vaste object, wist ik al dat er door het bedrijf niet gewezen zou worden op dit artikel in de CAO. Geen probleem, laat ik het toch jaren voortsudderen (max. 5 jaar) om vervolgens in 1 keer het maximale op te vragen? Om toch te polsen hoe mijn toenmalige pl er over dacht heb ik regelmatig een visje uitgeworpen door te zeggen dat ik het zonde vond dat mijn extra inkomsten nagenoeg totaal in mijn tank verdween. Vervolgens vroeg ik of er een mogelijkheid was dat daar een tegemoetkoming voor was. Het antwoord was al gegeven (nee dus) voordat ik was uitgesproken. Of ze speelde stommetje, omdat de pl's dat met hun directeur hebben afgesproken, of ze is/was echt niet op de hoogte. Vervolgens heb ik verschillende keren gevraagd of de schoonmaak een CAO had en zo ja waar dat dan stond. Iedere keer merkte ik dat ze geïrriteerd reageerde als ik op slinkse wijze over de CAO begon. Daarna moest ik verder mijn mond houden en mijn werk doen. Dat soort vragen moet ik maar aan kantoor stellen. Kantoor wist ook nooit ergens iets van.

    Als ik dan hun website lees, staat daar dat ze goed opgeleid en gekwalificeerd personeel hebben die flexibel is en prettig in de omgang op alle niveau's. De praktijk is echter totaal anders.

    Schoonmakers hebben nooit een cursus gehad, pl's weten niets en zeker niet over essentiele onderwerpen als in de CAO beschreven. Op het moment dat een mondige medewerker, die weet waar hij het over heeft, zijn mond roert, zal er door het schoonmaakbedrijf veel aan gelegen zijn om deze persoon eruit te werken.

    Ik vind dat we moeten proberen zoveel mogelijk collega's te attenderen op genoemde artikel 34.5 van de CAO.

    Op deze manier blijft er vele 100.000 Euro's, misschien wel miljoenen bij de schoonmaakbedrijven liggen. Schoonmakers willen allemaal een zakcentje (bij)verdienen, dan moet je er wel iets aan over kunnen houden als je van hot naar her gestuurd wordt om je werk te kunnen verrichten.

  • Loon

    Hoi Bart en Henk,

    Hoewel ik al even niet meer in deze branche zit, weet ik er relatief veel van. Dus dat we deze escapades in de top moeten zoeken verbaast me niks.

    Ik denk dat dit een onderwerp is dat je eens voor moet leggen bij Petra de Bruin van http://schoonmaakjournaal.nl/ Wellicht dat zij een item hierover wil schrijven.

  • henk

    Bart,

    Het is gewoon plicht voor iedere werkgever hun personeelsleden een exemplaar van de CAO te geven. Deze kosten niet eens zo veel per stuk. Een a twee euro meen ik. Op deze wijze kan ook iedere schoonmaakmedewerker lezen wat zijn rechten en plichten zijn. Maar uit jouw relaas maak ik op dat jouw werkgever dit dus bewust niet doet om zijn medewerkers niet dat te betalen waar ze recht op hebben, en ook de pl werkt mee aan dit onrecht, idem met de dames en heren op kantoor. Je kunt er gerust van uitgaan dat zij wel zorgen dat ze zelf alles krijgen waar ze recht op hebben.

    Dit is dus weer een van die bedrijven die glashard hun personeel uitbuiten, en vast en zeker ook hun klanten niet geven wat ze beloofd hebben.

    Zonder het te weten vermoed ik dat je dus werkt bij een van de grote 5 schoonmaakbedrijven van nederland.

    En kan ik je dus alleen maar de raad geven je rechten te halen, en wel meteen via een arbeidsrecht advocaat, want zodra je moeilijke vragen en eisen gaat stellen zal je pl in opdracht van de directie beginnen je te treiteren zodat je ontslag neemt. Want zij krijgen nooit een ontslagvergunning voor jouw, alleen omdat je voor je rechten opkomt. Zorg er ook voor dat je collega's ook met zulke claimen komen. Dan kunnen ze er niet meer zomaar onderuit komen met jou stilzwijgen af te kopen en de andere gewoon verder te belazeren.

    Nu na ruim dertig jaar in het vak te zitten, blijf ik mij nog steeds verbazen hoe goedgelovig schoonmaakpersoneel zich laat uitbuiten door werkgevers die lak aan afspraken (cao) hebben en alles en iedereen voor hun eigen gewin belazeren.

    Helaas blijkt ook nog altijd dat de bonden hieraan even hard meewerken en wel stakingen oproepen voor “betere” loon afspraken maar helemaal niets doen wanneer diezelfde afspraken naderhand doelbewust geschonden worden.

    En juist deze wantoestanden worden bewust door de grote vijf als bedrijfspolitiek gebruikt.

  • Bart

    Henk,

    Dat ik “een boekje open” heb gedaan door dit te schrijven is in eerste instantie niet voor mezelf. Ik ken de CAO en weet wat mijn rechten zijn. Ook weet ik heel goed wat er in deze branche van me gevraagd wordt. Het zijn niet alleen de rechten, maar zeker ook de plichten. Dit wil ik er graag even bij vermelden om het verhaal niet te eenzijdig te benaderen.

    Ik wil graag minder mondige collega's laten zien dat ze inkomsten laten liggen, dat ze objecten aannemen om meer geld te maken, maar in werkelijkheid uitgebuit worden omdat ze de tijd en afstand tussen de verschillende objecten niet vergoed krijgen, waar ze absoluut recht op hebben. Mijn doel om via dit forum een discussie op te starten is om te pijlen hoe er door (ex) collega's van andere bedrijven in wellicht een ander deel van het land over gedacht wordt. Waarschijnlijk probeer ik op een nader tijdstip als een soort klokkenluider de landelijke pers te zoeken. Ik heb overigens al een oriënterend gesprek gehad met een bevriende journalist van een landelijke krant. Veel schoonmaakorganisaties werken graag met slecht Nederlands sprekende personen, want die zijn in veel gevallen blij met een baantje en zullen minder snel iets terugzeggen als ze al weten wat ze kunnen zeggen. Ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren dat een pl behoorlijk intimiderend op een medewerker reageerde en hem behandelde als een minderwaardig persoon. Toen ik reageerde waarom ze op deze toon met hem communiceerde (eigenlijk had het meer weg van bevelen geven), reageerde ze dat ik me er niet mee moet bemoeien anders kon ik ophoepelen. Waarop ik reageerde met, dat zij eerder weg zou zijn (ontslag) dan ik, 3 weken later was ze inderdaad ontslagen, omdat er teveel objecten op hadden gezegd. Het gaat bij veel pl's om invloed hebben en het gevoel hebben dat ze macht over mensen kunnen hebben. Dat denk je alleen te hebben als de ander niets terug zegt en als een dood vogeltje doet wat de pl wil dat je doet. Om terug te komen op de oorspronkelijke discussie. Pl's weten heel weinig of krijgen de instructie nooit een discussie aan te gaan.

    Het schoonmaakbedrijf wil al enkele jaren van mij af, omdat ik te gebekt ben voor de meeste pl's. Heb een eigen mening en kan heel goed communiceren met de contactpersonen op de objecten. Daar ligt voor de pl en de directie, in mijn geval het probleem. Al enkele jaren is het zo dat op de verschillende objecten waar ik gewerkt heb niet de pl, maar mijn persoontje hét aanspreekpunt is/was.

  • Jos

    Ik heb zelf ook bij een smb (80 medewerkers) gewerkt waar er geen reistijd werd uitbetaald maar ook dat als iemand voor de 4e keer ziek was in een jaar er gewoon 2 wachtdagen werd ingehouden. En als het een fulltimer was gewoon 2 hele dagen ipv 2x 4 uur.

    Van een ander smb (50 medewerkers) hier in de regio waar ik wel eens personeel van spreek is dit ook het geval (reistijd) en deze hebben zelfs het OSB keurmerk gehaald.

    Dit zou toch 1 van de speerpunten moeten zijn waarop gecontroleerd wordt tijdens zo'n keuring?

    Laat de bonden hun leden maar eens mobiliseren en inventariseren bij welke bedrijven dit het geval is en daar actie op ondernemen.

  • senja

    nu is mijn vraag wat betreft de reiskostenvergoeding het volgende.

    Ik werk ook aansluitend op meerdere panden, heb in principe ook recht op reistijd en km vergoeding.

    mede door overname's krijg ik dit niet meer en loop hierdoor veel reistijd en reiskosten mis.

    Ik vindt het merkwaardig en verbaas me ook dat bij overname( je wodt immers verplicht om over te gaan te gaan)

    het komt te vervallen.

    In de wet staat vermeld dat bij overname alle rechten en plichten worden overgenomen, dus volgens mijn interpretatie horen de reistijden enz. er ook bij.

    Nu wil ik graag weten hoe dit nu is., als ik wordt overgenomen, wordt de reistijd dan niet meer vergoed als ik dan naar het overgenomen pand ga.

  • Piet

    Het staat in de schoonmaak cao dus daar heeft jouw werkgever (oud of nieuw) zich aan te houden.

    Neem eens contact op met de FNV of CNV hoe je het beste kunt handelen.