Moet ik personeel overnemen?

  • Janneke

    Dag,

    Ik ben zzp-er en krijg de mogelijkheid om bij een bedrijf te gaan schoonmaken. Daar werkt nu voor 4 uur per week een schoonmaakster van een ander bedrijf. Zij werkt er al 5 jaar. Ben ik verplicht haar mee over te nemen? Eigenlijk wil ik die uren zelf daar gaan werken want ik heb nog ruimte.

    Weet iemand of het in dit geval ook verplicht is?

    Groet,

    Janneke

  • Jan Kampherbeek

    Ja, je bent verplicht het zittende personeel over te nemen. Daarmee ben je dan direct ZZP-er af. Het heeft dus nogal wat consequenties.

    Jan Kampherbeek

  • Christa

    't is natuurlijk nog maar de vraag of deze dame in kwestie wel “overgenomen” wil worden.

  • henk

    Janneke,

    In principe heeft Jan Kampherbeek gelijk, maar als zzp-er ben jij niet gebonden aan de CAO schoonmaak. (Uit hoofde van zijn functie als vakbondsman wil hij natuurlijk de werkgelegenheid van de schoonmaakster beschermen waarvoor “chapeau”)

    Deze CAO geld namelijk alleen voor schoonmaakbedrijven met personeel en haar personeelsleden. Het is niet voor niets een Arbeidsovereenkomst regeling, en als zzp-er werk je alleen (zonder personeel) en val niet onder de definitie van schoonmaakbedrijven.

    Het over te nemen project is ook van dien aard dat jij de werkzaamheden geheel zelf kunt en wilt uitvoeren, ga je echter met personeel werken of gebruik maken van andere zzp-ers dan geldt de CAO weer wel en moet je overnemen. Ook ga je dan voor de belastingdienst “loonbelastingplichtig” worden en moet je dus LB gaan afdragen en ook moet je rekening gaan houden met pensioenafdrachten naar Cordares. Zelfs Arbo wetgeving is anders voor de situatie met of zonder personeel.

    Dus bekijk en bereken deze nieuwe opdracht zeer goed zodat je naderhand niet in problemen komt, het kan echter ook de start zijn van doorgroei naar een leuk bedrijf met personeel, en dan kan deze dame de eerste in de rij van personeelsleden zijn.

    succes,

    henk