Moet ik personeel overnemen?

  • Janneke

    Dag,

    Ik ben zzp-er en krijg de mogelijkheid om bij een bedrijf te gaan schoonmaken. Daar werkt nu voor 4 uur per week een schoonmaakster van een ander bedrijf. Zij werkt er al 5 jaar. Ben ik verplicht haar mee over te nemen? Eigenlijk wil ik die uren zelf daar gaan werken want ik heb nog ruimte.

    Weet iemand of het in dit geval ook verplicht is?

    Groet,

    Janneke

  • Jan Kampherbeek

    Ja, je bent verplicht het zittende personeel over te nemen. Daarmee ben je dan direct ZZP-er af. Het heeft dus nogal wat consequenties.

    Jan Kampherbeek

  • Christa

    't is natuurlijk nog maar de vraag of deze dame in kwestie wel “overgenomen” wil worden.

  • henk

    Janneke,

    In principe heeft Jan Kampherbeek gelijk, maar als zzp-er ben jij niet gebonden aan de CAO schoonmaak. (Uit hoofde van zijn functie als vakbondsman wil hij natuurlijk de werkgelegenheid van de schoonmaakster beschermen waarvoor “chapeau”)

    Deze CAO geld namelijk alleen voor schoonmaakbedrijven met personeel en haar personeelsleden. Het is niet voor niets een Arbeidsovereenkomst regeling, en als zzp-er werk je alleen (zonder personeel) en val niet onder de definitie van schoonmaakbedrijven.

    Het over te nemen project is ook van dien aard dat jij de werkzaamheden geheel zelf kunt en wilt uitvoeren, ga je echter met personeel werken of gebruik maken van andere zzp-ers dan geldt de CAO weer wel en moet je overnemen. Ook ga je dan voor de belastingdienst “loonbelastingplichtig” worden en moet je dus LB gaan afdragen en ook moet je rekening gaan houden met pensioenafdrachten naar Cordares. Zelfs Arbo wetgeving is anders voor de situatie met of zonder personeel.

    Dus bekijk en bereken deze nieuwe opdracht zeer goed zodat je naderhand niet in problemen komt, het kan echter ook de start zijn van doorgroei naar een leuk bedrijf met personeel, en dan kan deze dame de eerste in de rij van personeelsleden zijn.

    succes,

    henk

  • Janneke

    Allemaal hartelijk dank voor het reageren!

    Verhaal krijgt nog een staartje…..het andere schoonmaakbedrijf is een paar weken geleden daar gestopt omdat de opdrachtgever niet meer verder wou.

    Hoe zit het dan? Ben ik verplicht het oude schoonmaakbedrijf te bellen en te zeggen dat ik het nu ga doen?

    gr.

    Janneke

  • Jan Kampherbeek

    Natuurlijk kom ik voor schoonmakers op. Daar zijn we voor.

    De redenatie van Henk klopt niet helemaal. De CAO geldt voor schoonmaakbedrijven en werknemers. In artikel 1 staat genoemd wat een schoonmaakbedrijf is.

    Vanuit het werkingsfeer artikel kan je opmaken dat een ZZP er ook een bedrijf is. Voor de KvK trouwens ook.

    Dus is ook het overname artikel van toepassing.

    Jan Kampherbeek

  • Christa

    Dan wordt het verhaal volgens mij anders en ben je niet verplicht een werknemer over te nemen.

  • Jan Kampherbeek

    Volgens mij wordt het verhaal niet anders. In de CAO staat geen reden voor contractswisseling. Dat maakt dus niet uit.

  • Janneke

    Beste Jan,

    Dank voor uw antwoord maar ik snap hem niet helemaal.

    U zegt dat ik verplicht ben om het oude schoonmaakbedrijf te bellen en te kijken of die mevrouw mee over wil? Als dit zo is wanneer vervalt die plicht dan? Als het oude schoonmaakbedrijf er al 4 maanden niet werkt moet ik dan alsnog bellen en dan die mevrouw over nemen? Lijkt mij een beetje raar.

  • jacqueline Woudenberg

    Hoi Janneke,

    Je geeft aan dat het oude schoonmaakbedrijf er niet meer werkt, omdat ze niet tevreden waren.

    Vaak zijn ze dan niet tevreden over de schoonmaak medewerker die er werkt, dus als jij deze gaat overnemen heb je ook kans dat ze jou als bedrijf niet eens willen hebben.

    Dat oude schoonmaakbedrijf is er al uit,dus naar mijn idee (zo werken wij ook) heb je dan geen verplichtingen meer naar dat bedrijf en/of het personeel, dus ik zou zeggen lekker zelf gaan doen.(grote kans dat ik nu een kritische noot van Jan ga horen, maar zo werkt het nu eenmaal in de praktijk, sorry Jan)