Spaaruren en Snipperuren.

• Jan Kampherbeek

Dat mag niet. men moet wettelijk 4 weken betaald vakantie kunnen nemen. voro de bovenwettelijke uren kan je wel een uitbetaling regelen maar alleen in overleg met de werknemer.

• De Herman

Hoezo mag niet!

12 weken per jaar hebben zij vrij en worden in die 12 weken ook gewoon doorbetaald.

Opdrachtgever 40 weken / uitbetaling werknemer over 52 weken, alleen worden de verlofuren uitbetaald per 4 weken als men heeft gewerkt ( dwz als er geen sluiting is )

Wat is hier mis aan?

• Jan Kampherbeek

Wat hier mis aan is is dat het in strijd is met de CAO.

Artikel 9 lid 1g staat dat een werknemer op een object met een vaste bedrijfssluiting een spaaruren contract moet worden aangeboden.

Scholen zijn objecten met een vaste bedrijfssluiting.

Jan Kampherbeek

• Jan Kampherbeek

Na overleg met de jurist is afgesproken dat er een voorstel komt voor aanpassing van de voorbeeld arbeidsovereenkomst met spaaruren. In de volgende CAO zal hij dus aangepast zijn. Op de site van de RAS al eerder.

Het voorstel moet nog wel door het bestuurd van de RAS worden goedgekeurd maar dat lijkt me geen probleem.

Jan Kampherbeek

• Dé Herman

Ik heb het OSB uitgelegd en die zeggen als de werknemer hiermee eens is en een contract heeft van 52 weken, zodat men ieder 4 weken hetzelfde salaris heeft ( 13 periodes) dan mag men de verlofuren iedere 4 weken uitbetalen ( over de 12 weken dat men niet werkt “vakantie heeft wordt er wel verlof opgebouwd”)

Dus men krijgt al ieder 4 weken hetzelfde salaris ( ook als men niet werkt) men heeft geen 4 weken vakantie maar 12 weken en over die 12 weken bouwt men ook nog vakantieuren op.

Ik zie niet was er mis mee is. Bahalve een regeltje in het CAO

• marion

Ik zit met de volgende vraag,

ik werk al vier jaar samen met mijn zus op een school.Wij hebben geen schoolcontract.Tot nog toe hebben wij in de vakantie weken snipperuren ingeleverd en als die op zijn onbetaald verlof.Dit is altijd goed gegaan maar tot onze verbazing werd dit jaar in een keer spaaruren en snipperuren ingehouden ik vraag mij af mag dit zomaar? en als ze ons nu een schoolcontract aanbieden zijn wij dan verplicht dit te doen?

• Lex

Er gaat een wereld voor me open als ik de berichten zo lees. Ook ik werk op een school voor een schoonmaak bedrijf, tot vandaag 15 uur. Bij ons heeft men het zelfs over een 36/37 wekencontract. Het is bij ons zo: werk je niet, verdien je niet. Er is dus geen sprake van spaaruren. Ik begin na de zomervakantie dus met 0 snipperuren. Tegen de tijd dat het herfstvakantie is, heb ik niet genoeg uren om die week te ‘overleven’ met gelijkblijvend inkomen. Mijn werkgever start automatisch op maandag met het inzetten van mijn snipperuren. Dat betekent dat zeg maar woensdag mijn snipperuren op zijn. Donderdag en vrijdag krijg ik dus niets. Maandag na de vakantie begin ik weer met 0 snipperuren en moet weer sparen voor de kerstvakantie. Dan is er dus twee weken vakantie, dus dan redt ik het al helemaal niet. Ze staan ‘voor alles open’, dus ik kan als ik wil, contact opnemen en me minder laten uitbetalen per week, zodat ik op die manier mijn uren aanvul in de vakanties. Met name in de zomervakantie heb ik uiteraard een probleem, die duurt maar liefst 8 weken!

Ik heb hier nooit echt over nagedacht, omdat ik een 10-uur contract per week heb en 15 uur werk en dat gewoon zie als dat ik zelf wist waar ik aan begon door op een school te gaan schoonmaken. Tot gisteren, toen ik ineens te horen kreeg dat een collega van mij en ik ( we maken samen 1 uur per dag de kantine schoon en hebben daarna beide een eigen afdeling van 2 uur per dag) waarschijnlijk uren moesten inleveren, omdat wij langer werken dan ons contract. Omdat het schoonmaakbedrijf bang is dat de klant ons de deur uit schopt en zij ons beide dan 15 uur vervangend werk moeten aanbieden, willen ze dat wij minder uren gaan werken en zo weer op 10 uur uit komen. We hebben gisteren gepraat en gekeken wat eventuele andere mogelijkheden zijn, want mijn collega en ik willen natuurlijk niet 1/3 van ons loon inleveren. Ze laten er geen gras over groeien, want vandaag kwamen ze met het goede bericht dat we terug moeten naar 12 uur in plaats van 10 uur. Dat noem ik alsnog slecht bericht, want het kost mijn collega en mij dus per persoon 3 uur per week = 12 uur per 4 weken = toch bijna 120 euro per maand aan loon. Dat is door het weinige uren dat we überhaupt in de schoonmaak kunnen draaien, het verschil (in combinatie met een 2e baan van mij) tussen nét genoeg verdienen om van rond te komen en niet rond kunnen komen. Het zijn mijn boodschappen per week die ik minder ga verdienen nu. En het ging ook nog gelijk vandaag in. Dus we moesten gewoon een uur eerder naar huis, want we hebben geen werk meer.

We werken beide op vast contract en nu wil men ons een nieuw contract geven, want daar zijn we aan toe. Volgens ons zijn we helemaal niet aan een nieuw contract toe. Ze zijn dus bang dat wij 15 uur gaan claimen áls de school het schoonmaakbedrijf de laan uitstuurt én als blijkt dat de schoonmaakwerkzaamheden door één of andere dsw instantie wordt overgenomen, waarbij wij als personeel dus niet worden overgenomen. Maar volgens mijn collega en mij, hebben we dus nu al recht op 15 uur contract, omdat wij al 13 weken aaneengesloten deze uren draaien. Incl. mijn uitzendcontracten werk ik al anderhalf jaar iedere week (dat de school dus open is) 15 uur per week.

Er zit meer achter, maar kan mijn vinger er niet achter krijgen. Doordat wij dus maar zoveel weken per jaar werken (wat dus ook al niet klopt) heb ik ook niet echt inzicht in welke regelingen dan wel of niet kloppen. Wij kunnen dus bijvoorbeeld nooit écht 13 weken aaneengesloten die uren draaien, omdat er dan een vakantie tussen zit. Als ik uitga van 40 weken, dan kom ik gemiddeld op 52 weken op 11,50 uur per week. Volgens mij gaan ze bij mij dus uit van 36 weken en dan kom ik op 10 uur per week gemiddeld. En dat is wat ze bij mijn schoonmaakbedrijf zien als maximum wat iemand mag werken, ook op kantoren.

Verder heb ik nog nooit een feestdag betaald gehad. Afgelopen kerst hebben ze mij dus gewoon op snipperen gezet, omdat de school dicht is en zij dan geen contract hebben en wij dus geen werk hebben en ik dus toch al vrij ben.

Als ze nu gewoon een 10 uur contract hadden laten doorlopen, ik mijn 15 uur had kunnen blijven werken, dan had ik nooit ergens naar gekeken. Ik weet dat ik bij ziekte te weinig betaald krijg, vanwege mijn 10 uur contract, maar dat heb ik tot nu toe maar voor lief genomen. Nu ze hier echter op stel en sprong op deze manier ineens mee komen en ik gewoon per direct 3 uur per week minder krijg, met alle rare verhalen er omheen… hebben ze een slapende hond wakker gemaakt.

• Jan Kampherbeek

Er lijkt me echt wel het een en ander mis. Wel veel vaste fouten. Geen spaaruren kan tot gevolg hebebn dat je te weinig ziekengeld krijgt als je na een onbetaalde periode ziek wordt.

Vaste uren verminderen kan ook niet zonder ontslagvergunning

Het niet uit betalen van feestdagen.

Lex je mag me wel even bellen om het door te spreken ( 0512-583470).

groeten,

Jan Kampherbeek

• Lex

Bedankt voor je reactie Jan.

Beter had ik gelijk mijn contract erbij gepakt gisteren. Wij dachten een vast contract te hebben, maar het blijkt een arbeidsovereenkomst school derde half jaar te zijn die afloopt op 10-03 voor 10 uren per week. Omdat wij dus al een jaar 15 uur per week werken, zou dat bij het nieuwe contract vanaf 10-03 15 uur moeten worden. Door ons per direct terug te zetten naar 12 uren, voorkomen ze dat wij een nieuw 15 uur contract moeten krijgen over anderhalve week. De bedoeling is dat ze nu een nieuw contract aanbieden (voor zover ik begrepen heb van de voorvrouw) met 12 uur en een maximale uitloop naar 12,5 uur. Dat betekent volgens ons dat wij dus ook geen extra werk meer mogen doen, want de voorvrouw had het er over dat ze ons maximaal 12.5 uur per week mag uitbetalen. Tijdens de open dagen afgelopen maand, hebben wij bijvoorbeeld ook op een zaterdag 4 uur gewerkt, er is een deel van de school verbouwd en dat moest opgeleverd worden, daarom heb ik ook afgelopen zaterdag een paar uur extra gewerkt. Dat soort dingen gebeuren vaker en dat kwam bovenop onze 15 uur per week. Ook als we een afdeling van een zieke collega erbij pakken, krijgen we een half uurtje extra. Alles bij elkaar kreeg ik een redelijk interessant inkomen, waar ik van rond kon komen in combinatie met ander werk en zorg/huurtoeslag. Als ik het nu zo inschat zou het dus in de toekomst zo moeten gaan dat mijn collega en ik 12 uur werken, eventueel een week een keer een half uurtje extra kunnen werken en that's it. Totaal geen extra werk meer. Dat betekent dat ik inderdaad voorzie dat ik gemiddeld gezien nu niet meer kan rondkomen, hoewel het in eerste instantie ‘maar’ drie uur per week lijkt en dat voor je gevoel niet zo'n heel groot verschil kan maken.

Verder maakt het bedrijf gebruik van een zogenaamde ‘bijlage arbeidsovereenkomst voor arbeid in objecten met een vaste bedrijfssluiting’. Op dat contract moet je als werknemer aankruisen als NIET wenst deel te nemen. Standaard zou je dus idd daar wel gebruik van moeten maken. Op zich houden ze zich volgens mij dus wel aan de wet. Het is alleen voor mij nooit geactiveerd.

Die feestdagen zal ik met terugwerkende kracht nog controleren met mijn gewerkte uren en loonstroken om daar echt 100% zeker van te zijn. Aangezien ik hiervoor een uitzendcontract had en daar de CAO ook voor geldt, neem ik aan dat ik toen ook onder die regeling viel?

Groet,

Lex

PS aangezien ik hier twee arbeidsovereenkomsten heb (1 getekend en 1 ongetekend) hebben ze blijkbaar nooit een getekend exemplaar retour gehad. Loonbelasting/geheimhoudingsverklaring/werkkledingformulier en dergelijke zijn wel ingeleverd. Veranderd dat nog iets aan de zaak? Daar ligt waarschijnlijk ook de reden in dat het spaarloonverhaal nooit geactiveerd is. Er heeft nooit iemand tegen me gezegd dat ik blijkbaar vergeten ben de formulieren te retourneren. Ik herinner me ook dat ik toen met mijn collega er nog een tijd over gepraat heb dat ze ons een 10 uur contract wilden aanbieden, terwijl we toen al 15 uur werkten. We hebben toen overwogen om te vragen of we niet een 15 uur contract moesten krijgen. Ik ging er van uit dat ik uiteindelijk toch het ingevulde exemplaar opgestuurd heb omdat ik op zich toch wel blij was met mijn werk. Dat opsturen is er bij gebleven blijkt nu.