Spaaruren kunnen nooit komen te vervallen. Zijn ze niet opgenomen dan worden ze uitbetaald in ieder geval bij einde dinestverband.
vakantiedagen ligt ingewikkelder. Daarover heb ik al eerder uitleg gegeven
Jan Kampherbeek
CNV schoonmaak
Ik blijf dit toch een vreemde redenatie vinden Jan. Een school heeft bij ons een 40 weken contract ( schoonmaak m.u.v. de schoolvakanties)…er zijn ook klanten met een 51, 49, 48 of 46 weken contract. Klanten die dus betalen voor een bepaald aantal weken schoonmaak. Ook in dit voorbeeld kun je toch geen mensen doorbetalen ( bijzonder verlof) als die klant bepaalde weken dicht zit volgens contract.
De medewerkers weten bij ons allemaal vooraf met welk contract we bij een bepaalde klant werken, vandaar dat wij ook spaaruurregelingen aanbieden.
Hier zou door ons ook niet gewerkt worden als de school open was. De klant wenst en betaald voor 40 weken schoonmaak en wij leveren 40 weken schoonmaak.
Al met al vind ik het een erg vreemd standpunt dat medewerkers doorbetaald moeten worden voor feestdagen in weken dat de klant zelf contractueel vastgelegd heeft dat deze weken uitgesloten zijn voor de schoonmaak. Juridisch klopt dit volgens mij van geen kant.
Waarop basseer je dat het juridisch niet klopt? Dit onderwerp is bij de CAO onderhandelingen en binnen de RAS uitgebreid besproken.
De spaaruren zijn er gekomen omdat iemand bij ziekte het gemiddelde van de laatste drie perioden krijgt. Wat zou dat dan moeten zijn als een bedrijf of school een poos dicht is?
Verder zijn scholen altijd op feestdagen dicht. Schoonmakers die op een school schoonmaken zouden dan nooit een doorbetaalde feestdag hebben. Dat is ook een vorm van rechtsongelijkheid t.o.v. de schoonmakers die een kantoor naast de school schoon maken.
De schoonmaker is niet verantwoordelijk voor het contract tussen het schoonmaakbedrijf en de school. als men de regels netjes naleeft kan er in een contract tussen schoonmaakbedrijf en school rekening worden gehouden met de prijs.
Ook schoonmakers van scholen hebben dus gewoon recht op doorbetaling van een feestdag. Laat ze zich maar bij ons melden als ze die dagen niet krijgen.
Jan Kampherbeek
CNV schoonmaak
Natuurlijk krijgen schoonmakers ( school ) wel bepaalde dagen doorbetaald, zoals Hemelvaart, Koninginnedag, tweede Pinksterdag, Bevrijdingsdag ( 1x per 5 jaar). Dit zijn doorgaans feestdagen die niet in een schoolvakantie vallen. Dus van rechtsongelijkheid lijkt me hier geen sprake.
Is het niet een veel grotere rechtsongelijkheid deze mensen door te betalen in de weken dat een klant volgens contract dicht zit, dat terwijl deze mensen al heel veel vrij zijn ten opzichte van collega's die kantoren schoonmaken?
Mijn juridische onderbouwing: deze regeling staat niet vermeld in het veel gebruikte “model spaarurenregeling” op de site van RAS?
Daar staat het volgende:
3.De werknemer gaat in verband daarmee uitdrukkelijk akkoord met het volgende:
a. De werknemer zal zijn vakantiedagen opnemen in de periode(n) en/of op bepaalde dagen, waarin wegens sluiting van het object geen activiteiten worden uitgevoerd.
b. Het aantal vakantiedagen waarop de werknemer vanwege CAO op jaarbasis recht heeft, is minder dan het dagen op jaarbasis waarop het object gesloten is.
c. De werknemer heeft geen aanspraak op loon over dagen:
- waarop het object gesloten is
en
- waarvoor de werknemer geen vakantieverlof heeft opgebouwd.
bron:
De scholen zijn toch ook dicht op de feestdagen die je noemt.
Zoals eerder aangeegven maak je de denkfout om de schoonmakers onderdeel te maken van het contract tussen het bedrijf en de klant. Dat zijn ze niet. Daar hebben ze geen invloed op etc.
De schoonmakers vallen onder de CAO. Die regels gelden. in artikel 24 van de CAO staat:
Indien de werknemer geen werkzaamheden verricht op een feestdag (zie definitie artikel 18 lid 2) ontvangt deze het loon over deze dag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt.
Dat is dus gewoon van toepassing ook op de kerstdagen.
Jan Kampherbeek
Mag je niet als je bijvoorbeeld per 4 weken je salaris wordt uitbetaald de verlofuren uitbetalen per 4 weken.
Ik dacht 40 x 10 uur per week delen door 52 weken x 4 weken ( vaste aantal uren 13 periodes) en elke 4 weken war men heeft gewerkt deze verlofuren uitbetalen dus 4 x 10 uur x 10% is 4 uur per weken uitbetalen als men 4 weken heeft gewerkt. Als men dicht overleg tussen werkgever en werknemer.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?