schoonmaak cao

  • Ton

    oke bedankt allemaal

    Gr.Ton

  • michiel

    Was bovenstaand het laatste bericht over de schoonmaak cao?

    Nu is het 20 April

    Gebeurt er niks?

    NIKS?

    of kan ik het gewoon nergens vinden

    Zelfs bij de fnv website vond ik alleen oud nieuws::o

  • Pieta Hoogvliet

    Beste Michiel,

    Op de site: www.osb.nl is het volgende te lezen:

    Doorgaan op de huidige weg - continue stakingen met steeds meer ontoelaatbaar gedrag - zal niet tot een oplossing leiden. Integendeel het zet onze branche in een steeds negatiever daglicht. Ook de dreiging van een langdurige periode zonder algemeen verbindend verklaarde CAO baart OSB zorgen. Het kan leiden tot een ongewenste concurrentie op arbeidsvoorwaarden.

    Het is daarom tijd om ‘out of the box’ en creatief te zoeken naar oplossingen. OSB is verheugd dat vakbonden de uitnodiging hebben aangenomen.

    OSB en vakbonden hebben een externe partij gevraagd de mogelijkheden voor een oplossing te verkennen.

    Die externe partij is X-stra, een andere kijken op het oplossen van cao-conflicten. Meer informatie over deze organisatie kunt u vinden in de januari uitgave van het vakblad Zeggenschap over Arbeidsverhoudingen. De verkenning is in handen van Keimpe Schilstra, directeur van Sorgad bv en Henk Strating, directeur van HS-Arbeidsvoorwaarden bv.

    De bevindingen worden binnen twee weken aan OSB en FNV gerapporteerd. Tot die tijd zullen de OSB en FNV geen mededelingen naar buiten doen.

  • Dé Herman

    Net van de Pers:

    URGENT ONDER EMBARGO TOT 12.00 UUR

    OSB heeft met vakbonden een principeakkoord bereikt over een nieuwe CAO tot en met 2011.

    Om 12.00 uur wordt hierover een persconferentie gehouden.

    Vanmiddag volgt meer informatie.

    Extra Algemene Ledenvergadering

    Op woensdag 28 april aanstaande organiseren wij een EXTRA ALGEMENE LEDENVERGADERING. In deze vergadering zal het principe akkoord uitgebreid worden toegelicht en zal de vergadering worden gevraagd om instemming. Het is daarom van groot belang dat zo veel mogelijk leden aanwezig zijn om hun stem uit te brengen.

    De vergadering vindt plaats in:

    The Open

    Biezenwei 11

    Tiel

    Wij ontvangen u graag vanaf 9:30 uur. Het programma start om 10:30 uur en eindigt om 12:30 uur. Wij hopen u in grote getale te mogen begroeten!

    Ja, ik meld me aan

  • Jan Kampherbeek

    EINDELIJK EEN CAO-AKKOORD

    Na maanden van onderhandelingen en acties is er eindelijk een akkoord over een nieuwe cao voor de schoonmakers.

    CNV Schoonmaak is blij met het akkoord en ziet het als weer een stap vooruit naar een betere cao en een betere positie van schoonmakers. Natuurlijk is het niet zo dat met dit akkoord alles geregeld is. Het is weer een stap vooruit en een begin om met elkaar voor een betere positie voor schoonmakers te zorgen. Onderstaand staan de hoofdpunten van het akkoord. Natuurlijk hebben de leden het laatste woord. Volgende week krijgt u het hele akkoord met daarbij een toelichting. Dan wordt er ook aan u gevraagd uw mening te geven.

    Looptijd

    2 jaar: van 1 januari 2010 tot 31 december 2011.

    Loonsverhoging

    1 juli 2010 1%

    1 januari 2011 1%

    1 juli 2011 0,75%

    Eindejaarsuitkering 0,75%.

    Totaal dus 3,5% loonsverhoging in twee jaar.

    Opleidingen

    Mensen die nog geen Nederlands spreken krijgen een cursus Nederlands/inburgering. Als die cursus is afgerond krijgen ze een vergoeding van € 750,-. Daarna krijgen ze de basisopleiding. Mensen die wel Nederlands spreken krijgen als ze in de sector gaan werken een introductie schoonmaken en worden binnen 3 maanden opgegeven voor de basisopleiding schoonmaken. Totdat de cursus is afgerond zit men in de aanloopschaal (85% van het hoogste uurloon in de loongroep). De uren die nodig zijn voor de opleiding zijn werktijd. Je kan maximaal 1 jaar in de aanloopschaal zitten.

    Contractwisseling

    Er wordt een code “goed opdrachtgeverschap” ontwikkeld met opdrachtgevers, werkgevers en vakbonden. Die code moet er voor zorgen dat de negatieve prijsspiraal ophoudt en er meer respect komt voor het werk van de schoonmakers en de schoonmakers zelf.

    Vakbondsvoorzieningen

    Werkgevers zullen het lidmaatschap van vakbonden actief ondersteunen. Er wordt een bijdrage door de werkgevers gegeven voor het vakbondswerk. Vakbonden zullen met hun leden overleggen wat met dat geld gaat gebeuren.

    Jan Kampherbeek

    Vakgroepbestuurder

    T: 0512 – 583 470

    E: j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

  • Pieta Hoogvliet

    Eindelijk! Ik kan er mee leven.

    Op naar de code “goed opdrachtgeverschap”

    Vanaf welk jaar is de eindejaarsuitkering?

    Ik denk ook dat er misschien nu heel veel werknemers zijn die niet goed Nederlands spreken. Of is dit alleen voor nieuwe werknemers?

    Ben benieuwd wat dit weer teweeg gaat brengen hier op de site :)

    Succes verder, want mijn gevoel zegt dat we er nog niet zijn.

    Groetjes Pieta

  • Ruud

    opleidingen

    ik vraag me af wat een inburgeringscursus in cao bespreking doet lijkt me een overheids taak

    wie betaalt de cursus en wie betaalt die 750.00 euro

    ook de geboden verhoging van 1% per 1juli en nog 1% per jan 2011 en 0.75% per jul 2011 en dan nog de eindjaarsuikering van 0.75%

    per waneer en onder welke voorwaarden

    ik verwacht dat met dit voorstel de kostenstijging van het levens onderhoud niet zijn gedekt

    het is een bedroevend resultaat

  • Quirinus

    Ik vindt het een meer dan redelijk voorstel, alweer 3,5% erbij is toch helemaal niet slecht. De afgelopen tijd zijn er meer forse verhogingen geweest. In vergelijking met bijna alle branches waar de lonen bevroren blijven is dit een prima voorstel.

  • Jan Kampherbeek

    De inburgeringscurus is belangrijk omdat mensen dan leren nederlands te spreken. Dat is goed voor de werknemers en ook goed voor de bedrijven. De klanten vragen steeds meer om nederlands spreken de schoonmakers. de communicatie gaat beter en dat is ook belangrijk voro de veiligheid.

    De overheid gaat de inburgering betalen. Daarover zijn afspraken gemaakt met het ministerie van VROM. De € 750 zou voor een gedeelte uit en subsidie kunne komen want elk bedrijf dat een werkneemrs laat inburgeren kan een subsidie van € 1000,- krijgen ( max 25 personen per bedrijf).

    De eindejaarsuitkering wordt voor het eerst uitbetaald in 2011.

    Jan Kampherbeek

  • Ruud

    even een klein rekenvoorbeeld 1-7tot31-12= 1000 uur x0,10 =1%van 10,00 euro= 100,00 euro bruto =netto 65,00 eurodelen door 12maanden =netto 6,50 per maand bij een fultime dienst veband

    jan 2011 weer 1%=0,201 meer dan nu =1000x0,201=201,00 euro tot 1-7-2011 +1000x27,75= 277,50=+478,50 bruto netto ongeveer 320,00=26,58 netto per maand we hebben dan al 2,75% gehad en de eindjaars uitkering 0,75%=154,00 euro

    zal door regelgeving omgeven worden, ben je lang genoeg in dienst .blijf je in dienst tot na een bepaalde datum .

    dus in 2 jaar tijd 732,08 euro bruto delen door 24= of 4000 uur =18,3 cent per uur bruto=1,83% is toch iets anders dan de voorgespiegelde 3,5%

    ik hoor het graag als ik me vergis

    Ruud