schoonmaak cao

  • Jan Kampherbeek

    Beste Ruud,

    Jouw rekenvoorbeeld geeft de discussie volume niveau juist weer. Aan het eind van de CAO is je salarisniveau met 3,%% gestegen. De kostenstijging tijdens de looptijd van deze CAO is inderdaad veel minder. We hebben dus wel degelijk rekening gehouden met de crisus.

    Helaas heb ik de eerste mail al weer binnen waarin gesteld wordt dat bonden zich niets aantrekken van de situatie waarin bedrijven zich bevinden. Zoals uit jouw rekenvoorbeeld blijkt is dat niet waar.

    Ik mak zelf ook altijd zo'n rekenvoorbeeld als ik het CAO resultaat aan onze leden uitleg. ik neem an dat ik die van jouw wel even mag kopiëren.

    Jan Kampherbeek

  • johan

    Looptijd

    2 jaar: van 1 januari 2010 tot 31 december 2011.

    Loonsverhoging

    1 juli 2010 1%

    1 januari 2011 1%

    1 juli 2011 0,75%

    Eindejaarsuitkering 0,75%.

    Totaal dus 3,5% loonsverhoging in twee jaar

    dit gaat in januari 2010 ???

    dus met terugwerkende kracht ???

    gr johan

  • henk1964

    Hallo,

    Wij vragen af wie gaat dit betalen????

    Totaal dus 3,5% loonsverhoging in twee jaar.

    Opleidingen

    Mensen die nog geen Nederlands spreken krijgen een cursus Nederlands/inburgering. Als die cursus is afgerond krijgen ze een vergoeding van € 750,-. Daarna krijgen ze de basisopleiding. Mensen die wel Nederlands spreken krijgen als ze in de sector gaan werken een introductie schoonmaken en worden binnen 3 maanden opgegeven voor de basisopleiding schoonmaken. Totdat de cursus is afgerond zit men in de aanloopschaal (85% van het hoogste uurloon in de loongroep). De uren die nodig zijn voor de opleiding zijn werktijd. Je kan maximaal 1 jaar in de aanloopschaal zitten.

    Contractwisseling

    Er wordt een code “goed opdrachtgeverschap” ontwikkeld met opdrachtgevers, werkgevers en vakbonden. Die code moet er voor zorgen dat de negatieve prijsspiraal ophoudt en er meer respect komt voor het werk van de schoonmakers en de schoonmakers zelf.

    Leuk allemaal dit schoonmaak CAO maar alleen leden van de OSB krijgen dit CAO vergoed,en alle andere kleinere schoonmaakbedrijven die niet bij het OSB zijn aangesloten moeten die dit allemaal zelf betalen dan??????is daar over nagedacht????????????

    Hier in blijk dus erg duidelijk dat de OSB weer de zaken behandeld in belang voor de grotere bedrijven.

    En dan nog de code goed opdrachtgevers ontwikkeld met de opdrachtgevers,werkgevers en vakbonden,en zijn juist de grotere werkgevers en de vakbonden die zich niet houden aan het negatieve prijsspriaal.

    Wat betreft respect voor de werknemers daar zijn wij het mee eens, maar juist de grotere werkgevers zijn het juist die bedrijven die de mensen zonder respect behandelen.

    Allemaal mooie woorden en erg goed geregeld voor onze werknemers qau schoonmaak CAO maar we zullen zien wie hiervan weer er beter van wordt.

    Henk

  • RPL

    een goede reden om lid te worden dan…………..:)-D

    de OSB werkt voor alle aangesloten leden (niet alleen de grote). de grotere bedrijven hebben wel meer invloed, maar ja zij vertegenwoordigen dan ook het gros van de schoonmaakmedewerkers. (dit werkt in alle branches zo hoor). Ook investeren zij meer in de OSB (zeker qua tijd). Wel zou het mooi zij als de OSB meer voor de kleinere organiosaties zou gaan betekenen

    Als je geen lid bent is dat een eigen keuze (maar dan ook niet achteraf klagen).

    RPL

  • Pieta Hoogvliet

    Ha die Henk,

    als we gewone prijzen hanteren kunnen we het gewoon betalen.

    Ik heb pas nog een staatje gezien waarin de omzet van de grote bedrijven stond. Hierin bleek dat de omzet van hen in 2009 in vergelijking met 2008 geslonken was.

    Zoals de grote jongens nu bezig zijn wordt hun omzet in 2010 alleen maar minder. Laat ze maar gaan! Ze komen of zijn grotendeels al in de problemen.

    De kleinere bedrijven die een voorbeeld nemen aan de grotere, prijstechnisch, komen zichzelf nu al tegen.

    De kosten van de cursussen e.d. worden volgens mij gewoon vergoed uit de pot van de Ras. Daar betalen we die 0.75% voor. Of je nu wel of niet lid bent van OSB.

    Wat wij op het ogenblik doen is een overzicht geven aan potentiele klanten van de personeelskosten e.d. Aan de hand hiervan snappen ze dat lagere prijzen van 15 of 16 euro per uur gewoon niet kunnen.

    Wat we volgens mij als kleine en middelgrote bedrijven moeten doen is weer trots zijn op wie we zijn!

    Ik heb er alle vertrouwen in dat als we ons aan de regels houden we de lachende derde zijn.

    Groetjes Pieta

  • jada

    Nog gelezen in de krant: Facilicom maakt ruim 30 miljoen netto winst!!, de groten doen het dan toch zo slecht nog niet.

  • Dé Herman

    Tja, die doen meer als schoonmaken alleen…….

  • Dé Herman

    Tja,

    Waarom wordt die dan niet openbaar gemaakt…. door het OSB FNV CNV Gewoon de vaste kosten openbaar/publiceren dan ben je al een heel eind.

    Zal wel weer een droom zijn…

    Fijn weekend Herman

  • kim

    hoi,

    zitten er in dit cao ook atv dagen?

    wij hebben een 38 werkweek, maar maken er zeker 40. daarbij word de reistijd heen in je eigen uur gerekend en terug in de baas zijn tijd. plus de pauze slaan we meestal over.( wij zijn een reinigings bedrijf voor watercoolers door heel nederland). wat betekend dat als we naar bv eindhoven gaan, wij zijn gevestigd in de A'dam, je rond 6 uur in de auto zit. beginnen dan om 8 uur, en rond 4 uur weer thuis.

    alles wat je meer werkt word verekend met een jaar bonus, die je niet altijd kan halen. dus weg alle over gemaakte uurtjes! beetje krom. we willen dit eens goed gaan uit zoeken. want volgens de werkgever hebben wij geen recht op atv dagen.

    van de 25 vakantie dagen die wij krijgen, zijn er maar 6 zelf invulbaar! de rest zijn vastgestelde dagen(waaronder 2 weken bouwvak, 1 of soms 2 weken kerstvak.

    we kunnen ook geen onbetaald verlof op nemen, aangezien dat, mocht je de eindjaarbonus krijgen, Hele duren dagen zijn!

    wie geeft mij wat raad???

    alvast bedankt,

    kim

  • S.Suhartono

    Goedemiddag,

    Mijn man werkt voor een schoonmaakbedrijf.

    Hij is inmiddels 58 jaar, bijna 59.

    Heeft hij ook recht op ouwe lullen dagen om het zo maar even te noemen.

    En zo ja hoeveel??

    Alvast vriendelijk bedankt,

    S.Suhartono