artikel 50 cao

• karin

Ben onlangs begonnen bij een nieuwe klant. Als het goed gaat krijgen we over een maand een contract. Het vorige schoonmaakbedrijf had het verschrikkelijk verwaarloosd, de mensen die er werkten kwamen niet opdagen of maar heel kort. Na ernstige vervuiling heeft de klant toen opgezegd.

Het vorige schoonmaakbedrijf wil nu echter dat wij zijn personeel een arbeidsovereenkomst aanbieden. Deze (waardeloze) regeling geld alleen bij mensen die langer dan een jaar op het projekt hebben gewerkt. Volgens de klant was dit maar 8 maanden en heeft dit ook schriftelijk verklaard. Het vorige schoonmaakbedrijf blijft er echter bij dat ik zijn mensen moet overnemen en beweert aan de hand van zijn administratie dat ze langer dan een jaar daar hebben gewerkt. Wie heeft ervaring met een rechtsgang hieromtrent?

• ^_^

Wie wilt nou waardeloos personeel in dienst nemen? Waarschijnlijk wilt de vorige schoonmaakbedrijf ook van die personeel af. Succes!

• karin

Nee dat is het nou juist, niemand zit hier op te wachten maar volgens de CAO is dit verplicht. Kortom als er mensen langer dan een jaar op een projekt lopen dan is het nieuwe schoonmaakbedrijf verplicht om deze mensen een arbeidsovereenkomst aan te bieden op dezelfde voorwaarden die ze hadden. Bovendien mogen ze gewoon weer op hetzelfde projekt werken als ze dit eisen en er mag geen proeftijd gegeven worden.

Vraag me ook af waarom de werkgevers hiermee accoord zijn gegaan tijdens de onderhandelingen, want het beperkt de klant om een nieuw schoonmaakbedrijf te zoeken, hij krijgt dan immers dezelfde mensen weer terug.

• gaby

je bent totaal niets verplicht zie algemene voorwaarden van osb ook al werkt iemand daar tien jaar het personeel van het andere schoonmaakbedrijf is niet bij jou in dienst en heb je dus ook geen enkele verplichting naar hun toe.het is een regeling om de werkloosheid in nederland niet nog verder te doen stijgen dus is er gesteld dat je ze mag ze overnemen indien je zelf geen invulling kunt geven op de werkplek .de klant zegt niet voor niets de samenwerking met het andere bedrijf op daaruit blijkt al dat hij niet tevreden is.ik heb dit via een rechtswinkel laten uitzoeken en tevens een bevriende advocaat bevestigde dit dus succes met je nieuwe klant.

• karin

hoi gaby,

hartelijk bedankt voor je tip, mijn advocaat was zo ver nog niet gekomen. Moet je trouwens lid zijn van de OSB om voor deze bepaling in aanmerking te komen, of is dit algemeen gesteld?, de RAS houd wel vol dat artikel 50 geldig is.

groet karin

• gaby

als je op google :algemene voorwaarden voor schoonmaakwerkzaamheden intikt kun je deze zo uitprinten. je hoeft er geen lid van te zijn.en wat het RAS betreft :stel je bent net voor jezelf begonnen en nog niet in de gelegenheid om personeel aan te nemen dan geldt ineens art.50 helemaal niet meer dan staan ze ineens aan jouw kant en ben je tot niets verplicht.rare regeling toch.??

• karin

ja inderdaad de RAS zou toch onpartijdig moeten zijn maar zodra je meldt dat je werkgever bent worden ze ineens heel kortaf en doen net of je erop uit bent werknemers uit te buiten. Onsympathieke organisatie (en we betalen er nog wel elk jaar voor).

groeten karin

ps nogmaals bedankt

• Jan Kampherbeek

Beste Karin,

Je bent wel verplicht om mensen die langer dan 1 jaar op het object werken over te nemen.

Er zijn al de nodige procedures over dit artikel gevoerd. Verder heeft de RAs op hun site ook een aantal uitspraken staan over de uitleg van artikel 50

www.ras.nl dan over Ras en dan onder geschillen commissie.

Het artikel is in de CAO gekomen op medewerkers tegen willekeur te beschermen.

als medewerkers niet voldoen dan is de oplossing niet het zorgen voor een ander schoonmaakbedrijf.

De mensen aanspreken en beter scholen en als dat niet werkt eventueel ontslag aanvragen.

Bij andere bedrijven kunnen ze ook niet zomaar mensen ontslaan dus wat ons betreft ook niet in de schoonmaak.

Voor je een opdracht aannneemt moet je dus eerst vragen wie je over krijgt. zie je het dan niet zitten dan moet je een opdracht niet accepteren.

Laten we wild west mentaliteit nu eens los en zorg dat ook de schoonmaak een fatsoenlijke branche wordt.

Jan Kampherbeek

CAO onderhandelaar CNV

• karin

Geachte heer,

De schoonmaak is voor zover ik weet de enigste branche waar deze regel geldt.Ik blijf het een onredelijke regel vinden, immers ik neem geen bedrijf over, maar werf slechts een neiuwe klant.

Ik vind dat op deze manier slecht funktionerende mensen “beloond” worden voor hun gedrag. Uiteraard heeft het schoonmaakbedrijf hierin ook gefaald door onvoldoende controle en begeleiding. Deze wordt nu wel gestraft door het verlies van de opdracht maar kan gelijk ook de problematische mensen doorschuiven.

De klant is uiteindelijk de grote verliezer want als wij de opdracht niet aannemen dan zal een ander dat wel doen en krijgen ze toch hun oude schoonmaakmedewerkers weer terug.

En wat betreft Wild West: wij zijn een gewoon fatsoenlijk bedrijf wat zich aan alle CAO bepalingen houd en een goed contact heeft met onze werknemers, wij zijn nu echter de dupe van een bedrijf wat nalatig is geweest.

• Hans

Beste Karin,

Ook wij hebben begin dit jaar het zelfde probleem gehad.

Hier ging het over een overnamen van 8 mankrachten die niets deden en totaal niet wisten wat schoonmaken was.

Bij allerlei organisatie's heb ik om raad gevraagt, maar niemand kon mij iets duidelijk maken ( want overal moet je lid van zijn of worden ).

Uiteindelijk ben ik met die mensen om de tafel gaan zitten en heb ze voor de keuze gestelt, weg van het project en overplaatsing naar andere werkzaamheden buiten de stad.

Inmiddels zijn er 2 uit de groep overgebleven die voor ons onmisbaar zijn geworden.

Wat betreft de regels, het blijft onredelijk, ieder schoonmaakbedrijf is blij met een nieuwe opdracht en moet zich ook waar kunnen maken naar de nieuwe klant dit doe je niet met ellende van een ander bedrijf dat niet goed functioneerd.

Wat betreft de reactie van dhr Kampherbeek,

Als CAO handelaar ziet u de schoonmaak volgens mij als een onfatsoenlijke branche, een stelletje cowboy's met een slechte mentaliteit.

Met zo functie moet u het toch beter weten of…………

Groetjes,

Hans