Glazenwassers gaan ladderverbod massaal negeren

• Altrex

Ongetwijfeld heeft u in de media vernomen dat het kabinet heeft besloten dat het gebruik van de ladder sterk aan banden wordt gelegd. Alleen bij korte klussen of als een veiliger alternatief als een steiger of hoogwerker op een bepaalde plek niet mogelijk is, mag de ladder nog worden gebruikt. De ladder wordt dus niet verboden!

http://64.224.66.88/public/altrex/pag_ned/nieuws.asp

• Gerrit

OSB HEEFT KENNIS GENOMEN VAN DIT PERSBERICHT EN STELT OP BASIS HIERVAN VAST, DAT ER NIETS NIEUWS ONDER DE ZON IS.

In het Convenant Gevelonderhoud, dat met de overheid is afgesloten, zijn al afspraken over het gebruik van de ladder opgenomen. Wij gaan ervan uit, dat deze afspraken onverkort blijven gelden. U kunt, voor meer gedetailleerde informatie over wat er precies over het laddergebruik in het Convenant Gevelonderhoud is afgesproken, de integrale tekst van het Convenat teruglezen op het OSB-website.

(Is mij verteld)

Dit is te downloaden op:

http://www.osb.nl/bestellen/bestelform.asp

BE-Service

7 Convenant Gevelonderhoud gratis gratis

• Gerrit

OSB HEEFT KENNIS GENOMEN VAN DIT PERSBERICHT EN STELT OP BASIS HIERVAN VAST, DAT ER NIETS NIEUWS ONDER DE ZON IS.

In het Convenant Gevelonderhoud, dat met de overheid is afgesloten, zijn al afspraken over het gebruik van de ladder opgenomen. Wij gaan ervan uit, dat deze afspraken onverkort blijven gelden. U kunt, voor meer gedetailleerde informatie over wat er precies over het laddergebruik in het Convenant Gevelonderhoud is afgesproken, de integrale tekst van het Convenat teruglezen op het OSB-website.

(Is mij verteld)

Dit is te downloaden op:

www.osb.nl/bestellen/bestelform.asp

BE-Service

7 Convenant Gevelonderhoud gratis gratis

• Co

Besluit ongenuanceerd naar buiten

Vrijdag 2 april, EINDHOVEN - Kleine ondernemers die op de ladder de kost verdienen zijn vorige week opgeschrikt door een overheidsbesluit waarin ‘ladderen’ over twee jaar verboden wordt. Glazenwassers, schilders en andere ladderwerkers moeten straks op de steiger of in de hoogwerker, was de strekking van dat ladderbesluit.

Grote onrust is niet nodig, vinden Huub Bakermans van het gelijknamige schoonmaakbedrijf uit Eindhoven-Acht en Henk Dirks van Dirks Klimmaterialen in Helmond. Beide ondernemers waren betrokken bij het overleg met de overheid. Ze vinden dat het ladderbesluit veel te ongenuanceerd naar buiten is gebracht. Onder bepaalde omstandigheden blijft ‘ladderen’ wel degelijk mogelijk. De branche moet zich verdiepen in de nieuwe spelregels, is hun advies.

Als de ladder puur als klimmateriaal gebruikt wordt (om op dak of schuurtje te komen) verandert er niets. Als er gewerkt wordt vanaf de ladder, moet de ondernemer wel nieuwe veiligheidsregels opvolgen.

Bakermans over het besluit, dat na een overgangsperiode van twee jaar pas echt ingaat: ‘Er is heel veel schrik bij schilders en glazenwassers ontstaan. Het gaat om drieduizend bedrijven, veelal eenmansbedrijfsjes, die nu denken dat het voor hen afgelopen is. Zo is het niet. Ik probeer die mensen duidelijk te maken dat ze voor elk project de risico’s moeten inschatten, naar de nieuwe regels moeten kijken en een juist besluit moeten nemen. Het is wel degelijk mogelijk om nog vanaf de ladder te werken in bepaalde, nader omschreven gevallen. In het algemeen kun je zeggen dat als je een hoogwerker kunt gebruiken je niet mag ladderen. Mocht het door de situatie ter plekke niet anders kunnen, of als het economisch niet verantwoord is, dan mag de ladder gebruikt worden. Glazenwassers mogen tot tien meter werkhoogte de ladder gebruiken. Bij een woonhuis ramen wassen op de ladder blijft mogelijk.'

Verstand

Het gaat om gezond verstand, benadrukken Bakermans en Dirks. Nu worden zware roldeuren en grote zonweringen dikwijls vanaf de ladder opgehangen. Dat kan straks niet meer. Boren op drie meter hoogte met een zware boormachine vanaf de ladder is onveilig en wordt dus verboden. ‘Kwestie van gezond verstand. Als het gevaar kan opleveren moet je van de ladder af.’

Dirks benadrukt dat kleine zelfstandigen niet in zak en as moeten zitten. Ze moeten hun klussen die ze niet meer vanaf de ladder mogen verrichten bundelen in een tijdvak, waarvoor ze kortstondig een hoogwerker inhuren. Bakermans voorziet een splitsing in de branche. ‘Aan de ene kant de cowboys die het niet zo nauw nemen en aan de andere kant de serieuze bedrijven, die professioneel bezig zijn. Misschien gaat van dit besluit wel een zuiverende werking voor de branche uit. Er zal meer aandacht moeten zijn voor risico-inventarisatie. Iedere glazenwasser moet een plan van aanpak maken.’ Dirks voelt het besluit al in zijn nering. De Helmondse ondernemer is marktleider op het gebied van glazenwassersladders. ‘Er is al stagnatie in de afzet. We zullen onze creativiteit moeten gebruiken, we zullen producten bij de nieuwe regelgeving moeten zoeken.’

Bron: http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,3112,1509-Eindhoven-Regionieuws!!__2088297_,00.html

• Cor

maak je niet zo ongerust. Kijk even op osb.nl, dan weet je dat het een storm in een glas water is.

De convenant blijft zoals die is.

• carl de zwart

Ik kan mij de consternatie herinneren in 1995 in het Spant te Bussem bij de introductie van het document gevelonderhoud toen het ladderen tot bepaalde hoogte verboden ging worden inclusief de niet permannente hangladder en het bootsen, nu zijn we bijna 10 jaar verder en weer staat een ingrijpende maatregel voor de deur.Met dit verschil dat deze maatregel al 4 jaar aan het rondspoken was als de zogenaamde steigerrichtlijn en waar we via de awog(alles weten over glazenwassen) een onderdeel van de osb op de hoogte zijn gehouden.Wellicht ook dat de bedrijven die hierbij niet zijn aangesloten verrast zijn.Ik in ieder geval we wisten dat deze maatregel eraan kwam alleen het hoe en wanneer was nog niet bekend.Om mij heen hebben veel bedrijven de laatste jaren al gereageerd door te investeren in alternatieven.Voor de eenmanszaken ligt dit natuurlijk allemaal anders en het feit dat deze bedrijven niet aangesloten zijn maakt het allemaal nog moeilijker daar zij niet of nauwelijks geinformeerd zijn of worden.Als bedrijf met medewerkers heb je bijna geen keus want wat als jouw medewerker een ongeval op de ladder krijgt en blijkt dat deze een hoogwerker of steiger had moeten gebruiken wie gaat dan opdraaien voor de kosten…………juist.Persoonlijk vindt ik ook dat de brancheorganisatie veel meer duidelijkheid had moeten geven middels een duidelijk communiqe als reactie op deze maatregel.

• Chris Kuijpers

Ik ben Chris Kuijpers uit Cuijk (N-Br). Ik zit ruim 12 jaar in de glazenwasserij en ben in mijn omgeving nog nooit een ongeval met een ladder tegen gekomen.

Ik ben van mening dat iedereen die met een ladder werkt zelf heel goed kan inschatten wat veilig is en wat niet. Ik denk dat er zometeen met het gebruik van steigers meer ongevallen gaan gebeuren, omdat het klimmen naar een werkbordes met je materiaal een gevaarlijkere onderneming is dan het wassen van een raam op 10 meter hoogte met een ladder. Steigers zullen verplaatst gaan worden met mensen op het werkbordes en mensen gaan net wat verder uithangen of aan de buitenkant van de steiger staan.

Om even een paar ramen te lappen zullen de steigers snel worden opgebouwd zonder alle schoren of stabelisatoren. Nee ik ben van mening dat het met een ladder verbod niet veiliger wordt.Co schreef:

>

> Door Sjoerd Jansen

>

> assen/groningen - Veel glazenwassers en schilders zijn niet

> van plan mee te werken aan een eventueel toekomstig

> ‘ladderverbod’. Volgens hen leidt dat tot hogere kosten en

> die moeten worden doorberekend aan de klant. Gevolg: verlies

> van werkgelegenheid en faillissementen van vooral kleine

> bedrijven.

>

> "Een belachelijke maatregel die door een ambtenaar vanachter

> zijn bureau verzonnen is", vindt glazenwasser H. Bartels uit

> de stad Groningen. De eigenaar van het eenmansbedrijf is dan

> ook niet van plan zich aan een ladderverbod te houden.

> "Wanneer ik voor elke klus een hoogwerker of steiger moet

> huren, is dat onbetaalbaar. Dan moet ik een klant 30 in

> plaats van 10 euro rekenen voor het wassen van z'n ramen. Er

> is geen klant zo gek dat 'ie dat gaat betalen. Dan doen ze

> het liever zelf. Ik blijf daarom gewoon met een ladder

> werken", zegt Bartels.

>

> Gevaarlijk vindt hij dat niet. "Ik ga tegenwoordig zelden

> meer hoger dan vijf meter."

>

> Volgens E.R. Gooyert van glazenwasserij Totaal Absoluut uit

> Groningen wordt de bedrijfstak door de maatregel

> kapotgemaakt. "Er zijn weliswaar systemen te koop, waarbij je

> van de grond af met een meterslange pijp de ramen kunt

> schoonmaken. Dan heb je geen ladder meer nodig. Maar zoiets

> kost 10 tot 15.000 euro. Dat is voor de kleinere bedrijven,

> zoals dat van ons, niet te betalen. Ik blijf met de ladder

> werken. Ook al wordt dat illegaal."

>

> Hoogwerkers en steigers

>

> Volgens Wim Nieuwenweg van S en N Schilders uit Emmen hakt

> een ladderverbod er ook in zijn branche stevig in. "Je moet

> gaan werken met hoogwerkers en steigers. Dat zijn behoorlijke

> investeringen, die aan de klant moeten worden doorberekend.

> En of het gezonder is, is nog maar de vraag. Dat sjouwen met

> steigermateriaal gaat je niet in de koude kleren zitten. En

> met een slechte bodem kan een steiger heel gevaarlijk zijn."

>

> Directeur-eigenaar Coby Goos van schoonmaakbedrijf Argo uit

> Roden (300 werknemers) vindt het belachelijk als het

> ladderverbod doorgaat. "Voor veel bedrijven betekent dat de

> doodsteek."

>

> Nico Koch van de brancheorganisatie van schoonmaakbedrijven

> OSB hoopt niet dat de soep uiteindelijk zo heet wordt

> opgediend. Volgens hem moet het ladderverbod door afspraken

> met onder meer zijn organisatie definitief worden ingevuld.

> "Wij gaan er vanuit dat het gebruik van een ladder tot tien

> meter hoogte blijft toegestaan."

>

>

> Ladderverbod komt uit Brussel

>

> De overheid wil het werken op een ladder zo veel mogelijk

> terugdringen. Alleen bij korte klussen of als het gebruik van

> een steiger of hoogwerker niet mogelijk is, mag de ladder nog

> worden gebruikt. Door de maatregel moet het aantal ongelukken

> afnemen. Jaarlijks vinden 1000 tot 1500 ‘ladderongevallen’

> plaats, waarvan 100 met ernstige gevolgen. De maatregel is

> een gevolg van Europese regelgeving en moet per 1 juli 2004

> worden ingevoerd. Vervolgens geldt een overgangsperiode van

> twee jaar, waarna de arbeidsinspectie streng op overtredingen

> moet gaan controleren.

>

>

> Zonder ladder

>

> Sido Bosma van Glaswas uit Assen maakt ramen, gevels en

> kozijnen schoon zonder dat er een ladder aan te pas komt.

> Ruim een jaar geleden schafte hij voor 20.000 euro het uit

> Amerika afkomstige Tucker Pole systeem aan. Met een

> meterslange pijp wordt staand vanaf de grond speciaal

> gefilterd water tegen het te reinigen object gespoten. "We

> gaan gelijktijdig met een borstel over een ruit heen. En het

> wordt schoon. Zelfs beter dan met een emmer water, want met

> dit systeem hoef je niet te zemen. Dan krijg je ook geen

> strepen.

>

> Bron:

> http://www.dagbladvanhetnoorden.nl/Index/0,5481,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.dagbladvanhetnoorden.nl%2FPagina%2F0%2C7109%2C26-1-2-4147-1914033-1264-1694811-%2C00.html

• michael

Ik heb een glassenwasser nodig voor 3 dagen per maand. Weten jullie iemand

groetjes michael

• w.jansen

weet je wat ik niet snapt er woord duizenden jongens opgelijdt door svs hoe je met de ladder moet werken en nu gaan ze het verbieden schanden. balkie uit den haag wij zijn geen criminelen of zo wij werken ook voor de belasting

• harald brander

hallo ik ben ook glazenwasser en ben absoluut tegen het verbod. ik moet op deze manier mijn geld verdienen in binnenstad utrecht , en daar kun je dus echt niet anders. dus ik boycot het verbod