Door Sjoerd Jansen
assen/groningen - Veel glazenwassers en schilders zijn niet van plan mee te werken aan een eventueel toekomstig ‘ladderverbod’. Volgens hen leidt dat tot hogere kosten en die moeten worden doorberekend aan de klant. Gevolg: verlies van werkgelegenheid en faillissementen van vooral kleine bedrijven.
“Een belachelijke maatregel die door een ambtenaar vanachter zijn bureau verzonnen is”, vindt glazenwasser H. Bartels uit de stad Groningen. De eigenaar van het eenmansbedrijf is dan ook niet van plan zich aan een ladderverbod te houden. “Wanneer ik voor elke klus een hoogwerker of steiger moet huren, is dat onbetaalbaar. Dan moet ik een klant 30 in plaats van 10 euro rekenen voor het wassen van z'n ramen. Er is geen klant zo gek dat 'ie dat gaat betalen. Dan doen ze het liever zelf. Ik blijf daarom gewoon met een ladder werken”, zegt Bartels.
Gevaarlijk vindt hij dat niet. “Ik ga tegenwoordig zelden meer hoger dan vijf meter.”
Volgens E.R. Gooyert van glazenwasserij Totaal Absoluut uit Groningen wordt de bedrijfstak door de maatregel kapotgemaakt. “Er zijn weliswaar systemen te koop, waarbij je van de grond af met een meterslange pijp de ramen kunt schoonmaken. Dan heb je geen ladder meer nodig. Maar zoiets kost 10 tot 15.000 euro. Dat is voor de kleinere bedrijven, zoals dat van ons, niet te betalen. Ik blijf met de ladder werken. Ook al wordt dat illegaal.”
Hoogwerkers en steigers
Volgens Wim Nieuwenweg van S en N Schilders uit Emmen hakt een ladderverbod er ook in zijn branche stevig in. “Je moet gaan werken met hoogwerkers en steigers. Dat zijn behoorlijke investeringen, die aan de klant moeten worden doorberekend. En of het gezonder is, is nog maar de vraag. Dat sjouwen met steigermateriaal gaat je niet in de koude kleren zitten. En met een slechte bodem kan een steiger heel gevaarlijk zijn.”
Directeur-eigenaar Coby Goos van schoonmaakbedrijf Argo uit Roden (300 werknemers) vindt het belachelijk als het ladderverbod doorgaat. “Voor veel bedrijven betekent dat de doodsteek.”
Nico Koch van de brancheorganisatie van schoonmaakbedrijven OSB hoopt niet dat de soep uiteindelijk zo heet wordt opgediend. Volgens hem moet het ladderverbod door afspraken met onder meer zijn organisatie definitief worden ingevuld. “Wij gaan er vanuit dat het gebruik van een ladder tot tien meter hoogte blijft toegestaan.”
Ladderverbod komt uit Brussel
De overheid wil het werken op een ladder zo veel mogelijk terugdringen. Alleen bij korte klussen of als het gebruik van een steiger of hoogwerker niet mogelijk is, mag de ladder nog worden gebruikt. Door de maatregel moet het aantal ongelukken afnemen. Jaarlijks vinden 1000 tot 1500 ‘ladderongevallen’ plaats, waarvan 100 met ernstige gevolgen. De maatregel is een gevolg van Europese regelgeving en moet per 1 juli 2004 worden ingevoerd. Vervolgens geldt een overgangsperiode van twee jaar, waarna de arbeidsinspectie streng op overtredingen moet gaan controleren.
Zonder ladder
Sido Bosma van Glaswas uit Assen maakt ramen, gevels en kozijnen schoon zonder dat er een ladder aan te pas komt. Ruim een jaar geleden schafte hij voor 20.000 euro het uit Amerika afkomstige Tucker Pole systeem aan. Met een meterslange pijp wordt staand vanaf de grond speciaal gefilterd water tegen het te reinigen object gespoten. "We gaan gelijktijdig met een borstel over een ruit heen. En het wordt schoon. Zelfs beter dan met een emmer water, want met dit systeem hoef je niet te zemen. Dan krijg je ook geen strepen.
Bron: http://www.dagbladvanhetnoorden.nl/Index/0,5481,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.dagbladvanhetnoorden.nl%2FPagina%2F0%2C7109%2C26-1-2-4147-1914033-1264-1694811-%2C00.html