Sinds kort werk ik bij een ander bedrijf. Op één van de locaties moet je 1x per week op 1 avond àlles schoonmaken: wc's kantoren (tafels prullenbakken (en dat zijn er heel veel) en bij iedere prullenbak een dubbel knoopje in het zakje maken tegen afzakken van de plastic zak (kost tijd), ladenblokken alle plinten (!) alle kabelgoten, er werken tientallen mensen en je hebt 2 en een half uur voor die grap.

En… ze controleren het met de ouderwetse vinger langs het oppervlak. Kleeft er stof aan is het foute boel.

Mijn collega, die er al langer werkt, werkt al maandenlang uit pure angst voor de vinger langs het oppervlak en dan een douw krijgen, gratis en voor niets vaak meer dan een half uur over. Het is een ervaren persoon en ik schrik ervan hoe zij zich laat intimideren. En omdat zij braaf in haar eigen tijd werkt (het beladen van de kar en vullen van de emmers en dergelijke doen we ook al in onze eigen tijd trouwens) verwacht de werkgever van mij hetzelfde resultaat… (vermoedelijk weet die werkgever het niet van dat gratis overwerken want die collega is bang haar baan kwijt te raken).

Toevallig ben ik overgeplaatst maar hoe voorkom ik in de toekomst misbruik van mijn goedheid… hoe weet ik wat redelijk is qua tijd en aantal gebruikers van een pand?