vraag aan JAN te weinig verlof

  • leo

    ik heb een vraag.

    bij werkzaam bij een schoonmaakbedrijf, ik heb nu vakantie gehad terwijl ik niet voldoende verlof heb in gebouwd.

    mijn werkgever heeft 1 week mij onbetaald verlof uit betaald, en deze uren moet ik inhalen.van af volgend jaar heb ik een broef ontvangen als ik niet genoeg verlof heb dit onbetaald wordt.

    hiermee ben ik het niet mee eens, ik vindt dat men niet aan CAO hoeft te houden met verlof opbouw van schoonmaakbedrijven.

    de vraag is klopt dit ja of nee

  • Jan Kampherbeek

    Beste Leo,

    Of je genoeg verlof opbouwt kan ik zo niet beoordelen. Daarvoor heb ik te weinig informatie.

    In je individuele arbeidsovereenkomst heb je afgesproken hoeveel uren je per week of per periode moet werken en natuurlijk betaald moet krijgen.

    Je werkgever heeft de verplichting om dat aantal uren aan te bieden en jij hebt dan natuurlijk de verplichting dat werk te doen en ook voor zoveel uren beschikbaar te zijn.

    Eenzijdig kan dat niet zomaar aangepast worden.

    Als je dus een contract hebt voor 30 uur dan moeten dat aantal uren ook worden uitbetaald zelfs als er geen werk is.

    Als je na mijn vakantie (tot 17 augustus) contact opneemt ( 0512-583470 of j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl kan ik het beter beoordelen.

    Jan Kampherbeek

  • Leo

    hallo Jan

    misschien beter moeten formulieren,

    de opbouw klopt elk uur 10%, echter heb meer verlof gehad als de opbouw.

    maar heb toch 3 weken vakantie genomen dus te weinig verlof uren.

    mijn werkgever heeft alles uitbetaald en ik sta 1 week in de minuren.

    vanaf volgend jaar heb ik een brief gekregen dat ik niet meer in de min-uren mag staan en rekening moet houden met verlof nemen.

    maar waar het mij omgaat is ik ben niet mee eens met osb systeem opbouw van uren.

    en dat ik niet aan de cao hoef te houden van de OSB

    ik wil een andere opbouw en alle uren gelijk van het jaar af

    mvgr Leo

  • henk

    Leo,

    Wees blij met zo een werkgever, die je zomaar ektra verlof uren geeft (en uitbetaald) waar je geen recht op hebt, omdat je ze nog niet opgebouwd hebt.

    als je 1 week in de minuren staat betekend dat je dus tien weken moet werken om dit op te halen.

    Die brief moet je gewoon zien als een herinnering van je werkgever om in de toekomst niet meer uren verlof tussendoor op te nemen dan je opbouwt, anders kom je zelf in de situatie dat je in de zomervakantie niet drie weken weg kunt maar moet doorwerken. Of onbetaald verlof aanvragen voor het tekort.

    Verder heb je als werknemer niets te kiezen met een CAO, die geld gewoon voor iedereen in de bedrijfstak en voor alle artikelen die er in staan. Je kunt niet gaan winkelen in de CAO -dit artikel vindt ik leuk, dus moet mijn werkgever zich eraan houden, en dit artikel vindt ik niet leuk dus geld het niet voor mij-