nieuwe cao

  • Fred

    Hallo, ik werk full time als all round schoonmaker bij een klein schoonmaakbedrijf en verdien meer dan het basisloon. In de nu afgesloten cao geld een verhoging van het basisloon per 1 juli van 2%. Geld dit dan ook echt alleen voor dit basisloon of krijgen mensen die daar al boven zitten ook die 2% verhoging? Mijn werkgever heeft afgelopen week al aangegeven dat iedereen bij ons al ruim boven de basis zit en zij geven ons die 2% per 1 juli dan ook niet. Vr gr Fred

  • Jan Kampherbeek

    Dat klopt niet. Het gedeelte van je loon dat uit het basisloon bestaat. Moet gewoon met 2% worden verhoogt.

    bijvoorbeeld zit je in de loongroep 2 plus 5% dan is je basisloon € 11,89. Is je feitelijke loon € 12,50 dan moet over € 11,89 2% verhoging worden betaald en over de rest niet.

    De nieuwe loontabellen komen deze week op de site van de RAS.

    Mocht je werkgever het niet willen betalen neem dan contact op met je vakbond.

    Jan Kampherbeek

    CNV schoonmaak

  • Fred

    Hoi Jan, dank je wel voor je antwoord. Ik had hier al een vaag gevoel over. Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben en kan ik actie ondernemen!

  • glenn

    Is de cao schoonmaak rond ?

    Geen loonsverhoging gekregen deze maand omdat werkgever zegt….het is een principe akkoord en nog niet rond

    Cao-akkoord: lonen gaan omhoog, wachtdagen verdwijnen

    CNV Vakmensen heeft met werkgeversorganisatie OSB een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de 150.000 schoonmakers in Nederland. “Een goed akkoord: de lonen gaan omhoog en de wachtdagen bij ziekte verdwijnen”, meldt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. “Het gaat om bovendien een cao met een lange looptijd van drie jaar. De schoonmakers weten de komende jaren waar ze aan toe zijn.”

    Over een heikel punt, de wachtdagen bij ziekte, is uiteindelijk alsnog een doorbraak bereikt. Kampherbeek: “De twee wachtdagen bij ziekte verdwijnen. De eerste wachtdag verdwijnt per 1 januari 2015, de tweede een jaar later. Schoonmakers worden dus niet meer gestraft omdat ze ziek zijn, ze hoeven die ziektedagen niet meer uit eigen zak te betalen. Dit is echt een mijlpaal.”

    Loonsverhoging

    De nieuwe cao geldt voor drie jaar, van 1 januari 2014 tot 1 januari 2017. In die periode krijgen de schoonmakers een loonsverhoging van in totaal 6 procent: 2 procent per 1 juli 2014 2 procent per 1 juli 2015 2 procent per 1 juli 2016 Daarnaast gaat de eindejaarsuitkering in elk jaar met 0,2 procent omhoog.

    Opleidingen

    De schoonmaakbranche gaat ook meer investeren in opleidingen. “De Nederlandse taallessen worden voortgezet en het budget voor de basisvakopleiding gaat omhoog”, zegt Kampherbeek. “Dat betekent dat er meer mensen worden opgeleid. Verder komt er een fonds van 100.000 euro voor nieuwe opleidingen, waarmee schoonmakers zich verder kunnen ontwikkelen. Dat is goed nieuws voor schoonmakers die graag hun taken willen uitbreiden en hun werkzaamheden willen verbreden. Voor ons was dit een belangrijk punt tijdens de onderhandelingen. Het geeft de schoonmakers meer perspectief.”

    Internationale solidariteit

    Gedurende de looptijd van de cao is in totaal 45.000 euro beschikbaar voor internationaal vakbondswerk. Met het geld worden projecten ondersteund, waarmee de positie van schoonmakers in het buitenland wordt versterkt.

    Ledenraadpleging

    CNV Vakmensen legt het akkoord positief voor aan de cao-commissie en zal vervolgens de leden hierover raadplegen.

  • Jan Kampherbeek

    De leden van CNV en ook de leden van de werkgevers hebben ingestemd dus is er een CAO.

  • Enrico

    Jan,

    even corrigeren, De leden CNV en de OSB leden zijn akkoord gegaan met deze CAO, FNV leden moeten nog stemmen hierover, maar zullen ook wel akkoord gaan.

    En dan kan AVV aangevraagd worden bij het ministerie en als dit goedgevonden wordt, dan pas (en niet eerder) geld dit voor de gehele branche. Vermoedelijk dus pas per september.

    Het is en blijft dus totdat de AVV is ingegaan mogelijk dat werkgevers die niet zijn aangesloten bij de OSB de oude cao tarieven mogen blijven handhaven.

    Vergeet niet dat het merendeel van de schoonmaakbedrijven geen lid van de OSB zijn (ca 350 schoonmaakbedrijven zijn OSB lid)

    Uit het hele verhaal van Fred en Glenn is niet duidelijk of zij voor een OSB-lid werken of niet

  • Jan Kampherbeek

    Als we toch aan het nuanceren zijn.

    De 350 leden van OSB hebben een zeer ruime meerderheid van alle werknemers in dienst

    Ook voor mensen die in hun individuele contract hebben staan dat de CAO van toepassing is is de CAO van toepassing ook al is er geen AVV. Dat is ook voor veel van werknemers waar de werkgever geen lid is van OSB het geval.

    Daarnaast staat vaak in het contract tussen opdrachtgever en schoonmaakbedrijf dat de CAO moet worden toegepast.

    Dat geldt in ieder geval bij de ondertekenaars van de code verantwoordelijk marktgedrag.

    Kortom mocht je werkgever de verhoging niet betalen meld je dan bij je vakbond. Dan zoeken we het wel uit.

    Jan Kampherbeek

    j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

  • Jelle

    Mijn haren gaan er iedere keer weer van overeind staan als ik de verhalen lees van schoonmaakbedrijven die zich niet aan de regels houden.

    Ik hoorde deze week ook het verhaal van een medewerkster van een OSB lid met een 4-wekelijkse loonperiode dat zij pas per periode 8 de loonsverhoging krijgt. Onder het mom van “dat is zo afgesproken”.

    Eigenlijk moet het de laatste 2 weken van loonperiode 7 zijn. Maar ja….dat is ze kennelijk te lastig. Medewerkster durft er niets van te zeggen. Ze wil graag meer uren werken en denkt dat het niet in dank wordt afgenomen als zij hierover moeilijk gaat doen. En daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt.

    Wij hebben ook een 4-wekelijkse loonperiode en hebben de verhoging voor de gehele periode 7 gedaan. Ik kan het allemaal wel gaan uitrekenen maar dat kost mij ook tijd (lees geld) en dat geef ik dan liever aan mijn personeelsleden.

    Iedere keer als ik deze dingen lees of hoor dan is het voor mij weer duidelijk om geen OSB lid te worden. Zodra ze (er zijn ongetwijfeld ook osb leden die zich wel netjes gedragen) de kans krijgen om ergens financieel gewin te halen over de ruggen van medewerkers dan zullen veel bedrijven dit niet nalaten. Sorry hoor maar ik zie dit gewoon als diefstal van je eigen personeel.

    Ik richt mij nu specifiek op OSB leden omdat zij met keurmerken en code's werken en heel duidelijk in de media aangeven dat zij het allemaal goed voor elkaar hebben en geen beunhazen zijn.

  • indy

    Werkgever ( geen lid osb ) wil nog niet de cao 1 juli invoeren…reden het is volgens hem een principe akkoord en de minister heeft nog niet getekend

    werk bij payroll bedrijf / glazenwasser

  • Jan Kampherbeek

    Dat je via een payroll bedrijf werkt is waarschijnlijk erg onvoordelig voor je.

    Je krijgt meestal wel het loon volgens de CAO maar de rest is minder. Zo krijg je via een payrollbedrijf vaak veel minder pensioen omdat men de pensioenregeling van de uitzendbranche toepast. Die is veel minder dan de pensioenregeling van de schoonmaaksector. Daarnaast worden er vaak minder opleidingen toegepast (erg belangrijk zeker voor glazenwassers). Ik kan zo niet opmaken welke CAO je werkgever verder gebruikt in de uitzendbranche zijn er meerdere (ABU en NBBU). Uitgangspunt is wel dat je het loon krijgt van het bedrijf waaraan je bent uitgeleend.

    Of je werkgever in zijn recht staat om de loonsverhoging niet toe te passen kan ik op deze basis niet beoordelen. Dan zou ik je contract moeten kijken. etc.

    Wel duidelijk is dat je werkgever blijkbaar niet veel met werknemers op heeft en vindt dat hij zo laat mogelijk een verhoging moet betalen en zijn werknemers dus minder mogen krijgen dan anderen in dezelfde branche.

    ben je lid laat je vakbond het dan uitzoeken en verder zou ik snel uitkijken naar een andere baan als je werkgever zo laat blijken eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.