Doorbetaald met pinksteren?

  • Marcel

    Zondag en maandag is het weer Pinksteren. Normaal gesproken werk ik op de maandagen vast en met enige regelmaat op de zondagen. Op zondag werk ik wanneer ik tijd heb en op de zaterdag avond rustig aan heb gedaan.

    In de CAO staat het volgende artikel met betrekking tot feestdagen en het doorbetalen daarvan. Het volgende is allemaal duidelijk:

    Indien de werknemer geen werkzaamheden verricht op een feestdag (zie definitie artikel 18 lid 2) ontvangt deze het loon over deze dag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt. (2)

    (2) Zie uitspraak Geschillencommissie RAS d.d. 10 oktober 2007, waaruit blijkt dat bij verschuiven van werkdagen in een structureel en vooraf vaststaand arbeidspatroon als gevolg van een feestdag de werknemer recht op doorbetaling van het loon van de betreffende feestdag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt.

    Mijn vraag die ik dan nog niet beantwoord krijg met deze uitspraak; Wanneer is het een structureel patroon? Ik hoorde van een collega dat je minimaal 60% van de dagen (zondagen dus) hebt moeten werken van het afgelopen half jaar en daarvan krijg je een gemiddelde uitbetaald. Klopt dit of zijn het andere getallen / voorwaarden?

  • Jan Kampherbeek

    Als je op zondag werkt omdat je op zaterdag rustig aan gedaan hebt dan lijkt me dat geen structureel werk.

    Structureel werk is als je ervan uit kan gaan dat,als het geen feestdag zou zijn, je gewerkt zou hebben. Bijvoorbeeld als je bungalows op een bungalowpark schoonmaak gebeurt dat altijd op maandag en vrijdag behalve op 2e pinkster en 2e paasdag.

  • Marcel

    Dat lijkt jou geen structureel werk. Maar wat is wel structureel. Daar zullen vast wel voorschriften voor staan lijkt me. Afgelopen maanden ben ik misschien 75% - 85% van de zondagen geweest, is het dan wel structureel?

  • Jan Kampherbeek

    Er zijn,zover ik weet,geen vaste percentage voorgeschreven wanneer be[paald wordt wanneer iemand structureel op een dag werkt.

    Dat kan dus verschillen. kom je met je werkgver niet uit dan kan je de vraag voorelggen aan de geschillende commissie van de RAS.

    In de vorge reactie heb ik gezet dat als je er vanuit kan gaan dat je normalieter op de feestdag zou hebben gewerkt je recht hebt op doorbetaling.

    De informatie die ik nu heb is te weinig om te zeggen of het naar mijn mening nu wel of niet als feestdag geldt. Als je schrijft dat je op zondag werkt omdat je het op zaterdag rustig aan hebt gedaan geeft dat bij mij de indruk dat als je doorgewerkt had je op zaterdag klaar was geweest. Dan lijkt het me geen structureel werk maar mer een personnalijke keuze.

    Als het anders is dan hoor ik het graag.