Zondag en maandag is het weer Pinksteren. Normaal gesproken werk ik op de maandagen vast en met enige regelmaat op de zondagen. Op zondag werk ik wanneer ik tijd heb en op de zaterdag avond rustig aan heb gedaan.
In de CAO staat het volgende artikel met betrekking tot feestdagen en het doorbetalen daarvan. Het volgende is allemaal duidelijk:
Indien de werknemer geen werkzaamheden verricht op een feestdag (zie definitie artikel 18 lid 2) ontvangt deze het loon over deze dag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt. (2)
(2) Zie uitspraak Geschillencommissie RAS d.d. 10 oktober 2007, waaruit blijkt dat bij verschuiven van werkdagen in een structureel en vooraf vaststaand arbeidspatroon als gevolg van een feestdag de werknemer recht op doorbetaling van het loon van de betreffende feestdag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt.
Mijn vraag die ik dan nog niet beantwoord krijg met deze uitspraak; Wanneer is het een structureel patroon? Ik hoorde van een collega dat je minimaal 60% van de dagen (zondagen dus) hebt moeten werken van het afgelopen half jaar en daarvan krijg je een gemiddelde uitbetaald. Klopt dit of zijn het andere getallen / voorwaarden?