arbeidtscontract

  • cristien

    beste Mensen,

    ik vraag dit namens een vriendin , ze werkt bij Cleaning Service ProSun ze heeft nu 3 contracten van 1 jaar de 3e jaar wordt niet verlengt en staat per juni op straat.

    zelf bij ik werkzaam bij een andere bedrijf welke osb lid is, daar heb ik na 1,5 jaar vast contract gekregen.

    wordt geen osb lid niet gecontroleerd?

    mvgr Cristien

  • henk

    Cristien,

    helaas voor jouw vriendin, haar werkgever heeft helaas nog altijd de wettelijke mogelijkheid om haar maximaal 3 tijdelijke contracten aan te bieden, waarbij de totale termijn 36 maanden niet mag overschrijden. Dit is ook zoals jij omschrijft. En nu is deze maximale termijn afgelopen en moet het bedrijf kiezen voor: of een vast contact of afscheid nemen.

    Verder heeft dit niets te doen met het lid zijn van de osb of niet, ook osb leden handhaven deze praktijken om maar niet te veel vaste dienstverbanders te hebben.

    Er wordt niet naar gecontroleerd, en als een bedrijf de max termijn van 36 maanden of 3 tijdelijke contracten overschrijdt, wordt alleen bij klachten en/of rechtszaken van ontslagen werknemers een oplossing bedacht voor dat ene geval.

    Niemand - de bonden en osb inclusief, gaat actief met deze handelswijze om en dus kunnen slechtwillende bedrijven gewoon doorgaan.

    gelukkig werk je zelf bij een bedrijf die dus naar 18 maanden tijdelijk contract overgaat naar vast contract

  • Jan Kampherbeek

    De wet schrijft voor dat je maximaal 3 keer een jaar contract mag krijgen.

    De CAO schoonmaak schrijft wat anders voor. Je mag wel drie keer een contract krijgen maar totaal maar 1,5 jaar.

    In dit geval gaat de CAO boven de wet ( je mag n.l. per CAO op positieve manier van de wet afwijken).

    Werkt je vriendin dus bij een schoonmaakbedrijf dan kan haar contract niet beëindigd worden.

    Is ze lid van een vakbond dan even contact opnemen.

  • Cristien

    Hallo jan

    Ik dacht het al, maar zoals ik haar ken durft ze dat toch niet.

    Zal het nog proberen op haar in te spreken

    Mvgm Cristien

  • henk

    Jan Kampherbeek,

    Dan gaan we nu een interessante discussie krijgen. Is iets voor juristen om eens een duidelijk antwoord te geven.

    Omdat de schoonmaak op dit moment met een verlopen algemeen bindend verklaarde CAO zit, en het betreffende bedrijf dus geen lid is van de OSB (dus ook geen ondertekenaar van de CAO) en de artikelen over de maximale looptijd tijdelijke contracten niet valt onder de regelgeving van geldigheid na verloop CAO periode, dan vervalt dus de voorrangsregeling van de CAO en geldt weer de wettelijke norm van max 3 jaar.

    Dit is een probleem bij de schoonmaak CAO (trouwens met iedere CAO) waarbij afspraken boven wettelijk zijn die dan gelden voor een vaste periode en na afloop van deze periode niet meer ABV zijn (afloop CAO periode en nog geen nieuwe CAO), en dan niet meer gelden voor bedrijven die niet aangesloten zijn bij de partijen die een CAO afsluiten. Voor de partijen die wel gesprekspartner zijn in de CAO onderhandelingen zijn bindende afspraken waarbij gesteld wordt dat ook in de periode tussen twee cao's de afspraken van de oude- verlopen cao gelden.

    Wat wel blijft staan is het feit dat het schoonmaakbedrijf in overtreding was bij de voorgaande verlengingen van het contract met steeds een jaar, omdat in die periode (zeer zeker de laatste keer) de CAO mei 2011 tot en met december 1013 geldig was.

    Ik weet wel dat over het algemeen de bonden graag de geldigheid van een verlopen CAO willen blijven doorvoeren, maar juridisch is een en ander niet afgedekt, mede doordat de schoonmaak CAO afgesloten wordt door alleen de OSB voor de schoonmaakbranche, waarbij gelet mag worden op het feit dat de OSB misschien wel de bedrijven vertegenwoordigd met het grootste aantal personeelsleden, maar procentueel zijn de aangesloten bedrijven niet representatief. Dit geldt trouwens ook voor de bonden (FNV en CNV), zij vertegenwoordigen net 10% van de werkende personen in de branche

  • Jan Kampherbeek

    Beste Henk,

    Ik hou van interessante discussies. Alleen in dit geval is de discussie niet zo groot. Anderhalf jaar geleden was de CAO wel algemeen verbindend verklaart en toen is het contract ( in dit geval) al een vast contract geworden.

    Verder zou de CAO ook op dit punt nawerking hebben omdat het een punt is tussen werknemer en werkgever en geen punt tussen CAO partijen onderling.

    kortom wat mij betreft is in dit geval geen discussie mogelijk.

    Je moet elk geval wel op zijn eigen manier bekijken.

    Hoewel ik een aantal artikelen heb gezien waarin lijkt te staan dat ongebonden werkgevers ( geen lid van OSB) zich nu niet meer aan de CAO zouden hoeven te houden is dat in een groot aantal gevallen niet helemaal juist.

    Dus ook niet gebonden werkgevers goed opletten wanneer je denkt dat de CAO niet meer van toepassing is.

    Jan Kampherbeek

    CNV Schoonmaak