opzegging contract door opdrachtgever

  • Siska

    Hallo,

    Ik werk 5,5 jaar bij een schoonmaakbedrijf op het zelfde object. Per 1 juli heeft de directie van dit object het contract opgezegd bij het schoonmaakbedrijf. Ik kan misschien op een ander pand gaan werken, maar dat is 30 km rijden. Ik heb berekend dat ik als ik de benzine kosten er aftrek, ik 4 euro per avond overhoud. Kan ik ook weigeren? En als ze helemaal geen ander werk voor me hebben, zijn ze dan wel verplicht me door te betalen of heb ik dan recht op een uitkering?

    alvast bedankt.

  • Henk

    Siska,

    er zijn meerdere opties:

    1. het schoonmaakbedrijf dat de opdracht overneemt, moet (als je aan de cao voorwaarden voldoet) een zelfde arbeidsovereenkomst aanbieden =CAO overname beding personeel. Voldoe je niet aan de cao voorwaarden dan blijft je huidige werkgever verantwoordelijk voor jou.

    2. Je huidige werkgever plaatst je op een ander object onder de zelfde voorwaarden als je contract nu is (werktijden, werkduur, beloning ed) en bij een reisafstand van meer als 30 km heb je recht op reiskosten vergoeding. Hier heb je geen reden voor weigering.

    3. Je huidige werkgever bied je een andere werkplek aan onder andere voorwaarden (tijden en werkduur): Hierbij mag de werkgever niet zomaar afwijken wat in je arbeidscontract omschreven staat. Dus hier kun je op weigeren, en overleg is dus raadzaam.

    4. je huidige werkgever heeft geen andere werkplek onder de zelfde voorwaarden of wil te veel afwijken hiervan, dan moet hij een ontslagvergunning aanvragen voor jouw. Dit duurt een tijd, deze periode moet hij je doorbetalen, en als er een ontslagvergunning komt kost het hem meestal nog een bom duiten.

    als goede raad: ga niet zomaar akkoord met wijzigingen in jouw nadeel, ga nooit zelf de mogelijkheid van ontslag aanbieden, en ga ook nooit akkoord met ontslag aanzegging van uit de werkgever. Lees de CAO nog eens door dan weet je wat mogelijk is en voor de werkgever aan wijzigingen in jouw arbeidsovereenkomst aan te brengen. Neem ook bij twijfel contact op met een rechtswinkel/vakbond ed.

    succes

    PS de eerste optie is eigenlijk de meest prettige en ook de meest gebruikte

  • Siska

    Hallo Henk,

    Bedankt voor je antwoord.

    Het pand wordt echter niet overgenomen door een ander schoonmaak bedrijf.

    Het betreft een pand in een organisatie wat te maken heeft met enorme bezuinigen.

    De mensen die er werken gaan nu het pand zelf aan het eind van de dag schoonmaken.

    Mvg Siska

  • henk

    Siska,

    dan blijven dus optie 2 en 3 over