Cao onrealistisch

  • Co

    De onderhandelingen blijven weer duren en duren. Ik gun alle mensen in de schoonmaakbranche het beste. Maar wanneer houdt het een keer op? En waar moet een werkgever het allemaal van betalen?

    * wederom een forse loonsverhoging, in geen enkele branche worden elke 2 jaar de lonen fors verhoogd

    ( opdrachtgevers zijn niet bereid om elke jaar meer te gaan betalen )

    * werkgevers lasten zijn extreem toegenomen voor werkgevers

    ( franchise korting voor parttimers is vervallen ) 30% meer kosten voor de werkgever!

    * arbo kosten reizen de pan uit, door alle nieuwe regels blijven er extra kosten bij komen voor werkgevers

    ( een zieke fulltimer die langdurig ziek is of blijft kost een bedrijf minimaal 100.000 euro ! )

    * reken uit je winst. Gemiddeld verdiend een schoonmaakbedrijf per gewerkt uur €4,00

    * door de zeer soepele regels voor werknemers wordt thuisblijven beloond en krijg je meer dan als je weer aan het werk gaat.

    * reiskosten, opkomstvergoedingen en eindejaar uitkering, iets wat werkgevers niet door kunnen belasten bij de opdrachtgever.

    * ontslag vergoedingen staan helemaal haaks op de marges die er zijn binnen de schoonmaak branche

    * ontslag aanvragen ( na meermaals waarschuwen) kost bakken met geld en kost uren werk en krijg je haast niet

    * loonbeslagen is onderhand een dagtaak voor werkgevers, dit moet maar zonder vergoedingen allemaal geregeld worden

    * de bonden schakelen pay rol bedrijven uit, de enige manier om werkgevers flexibel om te gaan in deze moeilijke tijden.

    Kortom, een betere cao voor de mensen gun ik iedereen. Maar werkgevers kunnen dit niet meer opbrengen. Alle kosten komen maar bij de werkgever terecht en alle risico's. Gevolg veel schoonmaakbedrijven zullen omvallen of gooien zelf de handdoek in de ring.

    Werkende mensen moeten beloond worden! Als je ziet hoeveel verplichte sollicitaties je binnen krijgt waar geen controle op is…… Daar moeten ze in gaan snijden en snel ook.

    Misschien een idee om als werkgevers eens het werk stil te leggen. Of de bonden een keer uitnodigen bij de Mkb bedrijven. Dan zullen schrikken hoe weinig marge/winst er nog te halen is.

    Wat is de bedoeling van de bonden?

    Sluiting van alle Mkb bedrijven?

    Meer werkloze?

    Zwart werk stimuleren?

  • Karce

    Helemaal mee eens met het stukje hierboven.

    Ze zouden eens in de boeken moeten kijken bij MKB bedrijven, zodat de bonden met eigen ogen kunnen zien hoe minimaal de marge nog is op een uur schoonmaken.

    Nog meer kosten voor een werkgever is de nekslag.

    De schoonmaak CAO is hartstikke goed in vergelijking met andere Cao's Jammer dat de bonden de branche kapot willen maken.

    Zullen ze dan beseffen dat ze dan uiteindelijk ook geen werk meer hebben straks?

  • sanitas

    Vanuit jullie oogpunt snap ik het wel maar 1300euro voor fulltime werken in de schoonmaak is ook geen vetpot

    Bij andere beroepen ga je er elk jaar een loonschaal op voorruit dit is buiten de cao verhoging

    Het probleem ligt bij de opdrachtgevers zij willen te weinig ervoor uit trekken

  • frits

    Hallo Sanitas

    zoals ik het bekijk hebben wij best een goed salaris denkt dat jij 1300 per 4 weken krijgt

    ik ken veel mensen die zwaar werk moeten doen en minder verdienen.

    het is geen oplossing wat FNV wilt doen met de cao.

    gevolg hiervan in deze tijd heeft meer inpac als je denkt, met hoger kosten wordt er toch bezuidingd bij de klant en dit heeft weer gevolg minder inzet van uren of andere inschrijvingen.

    het beste is om opdrachtgever, bureau's welke aanbestedingen maken , en grote schoonmaakbedrijf aan te pakken.

    dus meer tijd voor schoonmaak en dan ook kwaliteit afleveren.

    dus geen cao aanpakken maar organisaties aanpakken

    denk hierover maar na

    en bekijk de laaste jaren eens terug vroeger had je mee tijd en nu wordt het minder door bezuinigingen

  • andre

    Ik snap het geloof ik niet meer

    Bij vervoersbedrijf GVB staken de ingehuurde krachten voor een beter cao

    Gvb zet uitzend krachten in om de boel toch schoon te krijgen en dan word het stakende personeel door de fnv opgedragen de staking te beeindigen omdat GVB de uitzendkrachten minimaal 3 uur moet betalen en ze hierdoor de GVB op extra kosten kunnen jagen ,omdat ze het eigen ingehuurde personeel en de uitzendkrachten moeten betalen

    WAAR ZIJN WE NOU HELEMAAL MEE BEZIG SNAPT DE FNV HET ZELF NOG WEL ZO JA DAN MOGEN ZE HET MIJ OOK UITLEGGEN

    andre

  • Henk

    Stom verbaasd ben ik en soms redelijk kwaad, hoe de schoonmaakbranche wordt weg gezet tijdens de stakingen.

    1. Schoonmakers klagen over dat ze te weinig tijd krijgen.

    Dit is niet een zaak voor de vakbond of voor de organisatie die ze schoonmaken, maar een zaak tussen het personeel en het schoonmaakbedrijf waarvoor ze werken, die hebben tenslotte een offerte en een calculatie gemaakt.

    Nu komt het over dat alle schoonmakers te weinig tijd krijgen.

    2. Afschaffen van de wachtdagen.

    Dit staat inderdaad zo in de cao beschreven, echter zijn schoonmaakbedrijven vrij om zelf een keuze te maken om het personeel door te betalen of wachtdagen in te houden. Het is nooit in de branche bewezen dat dit meer of minder ziekmeldingen oplevert.

    Dat men personeel 2 jaar lang 100% moet door betalen, hoor je niemand over. Dat is haast geen enkele cao.

    Tel daarbij op de torenhoge arbo kosten, een re-integratie traject en de kosten voor een vervanger die het werkt overneemt. Natuurlijk moeten zieke mensen niet de dupe worden, het is soms heel erg. Maar waarom niet 1 jaar doorbetalen en dat ze dan in een soort vangnet vallen. Een zieke werkneemster kost een bedrijf enorm veel geld, menig bedrijf kan zijn zaak noodgedwongen sluiten bij 1 of meerdere langdurig zieke. ( voorbeelden genoeg )

    3. Armoede grens

    Dit is complete onzin, in Nederland is er een minimaal loon bepaald, de salarissen in de schoonmaak liggen daar ruim boven. Als je fulltime werkt in de schoonmaak leef je absoluut niet onder de armoede grens!!!!!!

    4. Mkb bedrijven zijn de klos

    De negatieve berichten die worden geroepen treffen wederom de Mkb bedrijven. Terwijl daar geen mensen staken, de mensen netjes worden betaald en worden behandeld. Uiteindelijk zal er zoals in de afgelopen jaren weer een betere cao komen. Elke jaar wordt er een salaris verhoging toegepast. Dit is in geen enkele branche gebruikelijk, zeker niet in de tijden van de economische crisis.

    De schoonmaakbedrijven kunnen niet elk jaar hun tarieven fors verhogen, dat accepteren opdrachtgevers namelijk niet.

    5 tot slot

    Uiteindelijk zal er dus weer een fikse kostenpost bij komen voor de schoonmaakbedrijven. Met als gevolg dat er veel bedrijven noodgedwongen hun deuren moeten gaan sluiten. Of de werkdruk gaat hoger worden voor al de schoonmakers. Waarom? Omdat je als schoonmaakbedrijf dan creatief moet omgaan om toch nog een klein beetje winst te maken. Ze zullen de schoonmakers in minder tijd het zelfde werk laten doen. Zodat ze de loonsverhogingen kunnen compenseren door minder uren in te zetten voor hetzelfde werk.

    Is dit echt waar de vakbond op uit is? Of willen ze de Mkb bedrijven de nek omdraaien?

    Vandaag het trieste bericht over Philips Morris, 1400 banen verdwijnen. Waarom? Omdat in Nederland de kosten voor werkgevers de pan uit reizen. Omdat ze kei hard werken en Nederland draaiende houden worden ze bestraft met alleen maar laste verhogingen. Ik geef ze groot gelijk om hun boeltje op te pakken en verhuizen naar een land met goede verhoudingen tussen werkgevers en werknemers.

  • Nick

    Beste Henk,

    Wat een zeer goed stuk, kei harde waarheid.

    Jammer dat er geen reactie van het fnv op komt.