Meewerkend voorman en minder uren werken

  • sanica

    Goedemiddag,

    Wij hebben de volgende vraag.

    Wij hebben iemand in dienst die op een object 38 uur per week werkzaam is als meewerkend voorman.

    Vanwege de financiële situatie bij onze opdrachtgever is ons medegedeeld dat de contracturen per 1 maart terug moeten naar 30 uur per week.

    Deze opdrachtgever schakelt ons ook in als er vanwege het seizoen meerdere uren gemaakt moeten worden, echter deze meer-uren worden gemaakt door een algemeen schoonmaakmedewerker.

    Jullie begrijpen natuurlijk wel dat de verdienste van een meewerkend voorman hoger zijn dan een medewerker schoonmaakonderhoud.

    Wat mogen wij volgens de wet ? Kunnen wij het contract van de meewerkend voorman zo aanpassen dat hij dus 30 uur daar als meewerkend voorman werkzaam is en dat hij daar ook de verdienste voor krijgt. En dat hij gedurende het seizoen de extra uren kan opvangen als medewerker schoonmaakonderhoud. De medewerker zelf is bereid om voor deze optie te kiezen dus het is niet zo dat de werkgever dit alleen wil.

    En anders…….ontslag aanvragen voor 8 uur per week bij het UWV, wij zien namelijk geen andere optie dan als het bovenstaande.

  • sanica

    Goedenavond,

    Is er dan niemand die weet of deze maatregel wettig is ?

  • sanica

    Goedenavond,

    Weinig reacties voorbij zien komen !

  • Jan Kampherbeek

    Meestal adviseer ik werknemers maar ik zal een uitzondering maken.

    Volgens de CAO kan iemand op één pand geen twee functies hebben. In de meeste gevallen wordt met iemand afgesproken dat hij of zij wel meer uitvoerende werkzaamheden gaat doen maar over alle uren zijn uurloon bij de hoogste functie behoud.

    Als dat niet kan ( dat kan ik met zo weinig informatie niet beoordelen) dan kan je voor de uren die je niet hebt, ontslag aanvragen bij het UWV. Formeel vraag je voor alle uren ontslag aan onder aanbieding van een nieuw contract met uren.

    De betrokken werknemer krijgt dan over hjet verlies van uren WW.

    Het UWV beoordeeld wel of er andere passend werk is binnen het bedrijf en een verandering van meewerkend voorman naar mededewerker algemeen schoonmaak onderhoud lijkt mij wle passend.

    Mocht je alle in en outs willen weten dan kan je me wel even bellen.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Kampherbeek

    CNV schoonmaak

    0512-583470

  • sanica

    Beste Jan,

    Bedankt voor je bericht en dat je een uitzondering wil maken.

    Zal je deze week even bellen.

    Groet,

    John