Koppelbazen terug in Nederlandse schoonmaak

  • Henk

    Als ik bijgevoegde advertentie lees (hij staat ook op schoonmaakstartpagina) krijg ik toch een deja-vu gevoel van jaren geleden. Toen was naast de bouwsector ook in de schoonmaak veel mis en werden werkende mensen uitgebuit door koppelbazenpraktijken.

    Deze zijn nu terug zeker als je leest met welke uurtarieven dit bedrijf haar klanten werft. ***deze tarieven kunnen nooit, CAO loon en lasten+ pensioenpremie is samen al hoger*** dus wie wordt weer gedupeerd

    het is taak van de overheid om wakker te worden en dit uit te zoeken maar ook de bonden mogen in deze tijd van CAO onderhandelingen actief worden tegen deze praktijken.

    Ook is het schandalig dat er bekende grote bedrijven in Nederland dus willens en wetens gebruik maken van deze praktijken en misbruik van werkende mensen alleen maar om goedkoop uit te zijn, en ook nog eens als referentie genoemd willen worden.

    ben benieuwd of de OSB, SieV, CNV, FNV of een van de genoemde bedrijven durft te reageren en mijn stelling tegenspreekt. Dit wordt wel erg moeilijk met genoemde uurtarieven!!!!

    zie advertentie:

    ps ik heb bewust de naam van de adverteerder weggeblokt. reclame maak ik niet voor hem.

    Samen werken aan een succesvolle samenwerking met **********.nl

    - 24/7 \“persoonlijk\” bereikbaar

    - Binnen 2 uur personeel ter plaatse!

    - Aantrekkelijke prijzen

    - Is bereid om alles aan te pakken

    - Is niet tevreden met een

    gemiddelde prestatie

    - Stopt pas als het werk klaar

    - Neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk

    - Kan onder tijdsdruk werken

    - we staan altijd voor uw klaar ook

    tijdens feestdagen

    Offerte prijzen:

    >> Schoonmaak vanaf €13,95 ex BTW*

    >> Afwassers vanaf €13,95 ex BTW*

    * Hoe vaker u gebruikt maakt van onze diensten hoe aantrekkelijker onze tarieven voor u worden.

    Als referentie zijn er meer dan 90 tevreden opdrachtgevers waaronder top hotels,restaurants, catering bedrijven. Een paar namen om u een indruk te geven van onze klanten:

    - Holiday Inn - Golden Tulip

    - Apollo & Resorts - Vermaatgroep (40 locaties)

    - De Borrel Fabriek - All Class Catering

    - Select- Taat&Friends - All Class Catering- Vineyard

    - Scheepvaart museum - Stedelijk museum- Madurodam - Rijksmuseum

    - Van Gogh museum - Museum de Hermitage

  • Jan Kampherbeek

    Beste Henk,

    Bedankt voor de tip. Dit soort tips kan je ook rechtstreeks naar de RAS sturen.

    Het betrokken bedrijf wordt dan bekeken en er wordt beoordeeld of het bedrijf onder de CAO schoonmaak valt. Er wordt dan ook gekeken of het bedrijf aangemeld is bij het pensioenfonds en of de CAO wordt nageleefd.

    Valt het bedrijf naar oordeel van het RAS bestuur onder de CAO dan volgt inschrijving bij het pensioenfonds en controle op naleving van de CAO en een naheffing voor de pensioengelden. Vindt de RAS dat eigenlijk een andere CAO van toepassing moet zijn dan wordt het bedrijf doorgegeven aan de sector waarvan wij denken dat beter past.

    In de praktijk gebeurt dat een flink aantal keren per jaar. Op de site van de RAS is het controle protocol te vinden. Dat protocol is er al jaren en wordt wel elk jaar aangepast en verbeterd. De controles zijn er ook al jaren. echter er ontstaan steeds weer nieuwe bedrijven. De controle commissie is dan ook een vaste commissie van de RAS.

    Het valt echter niet altijd mee om de bedrijven te vinden die zichzelf niet aanmelden. We moeten het daarom ook hebben van tips over bijvoorbeeld veel te lage tarieven, klachten van werknemers. etc.

    Ik zal het aan de RAS doorgeven.

    Jan Kampherbeek

  • Loon

    Hoi,

    Ik weet zeker dat er een aantal referenties, die genoemd worden, niet met deze “dienstverlener” in zee zijn gegaan.

    Ik kan dit echt met zekerheid zeggen, maar helaas kan ik niet in details treden. Ik weet in ieder geval welke reguliere dienstverlener deze opdrachten gegund hebben gekregen en weet dat daar minimaal een marktconform uurtarief is gehanteerd.

  • Henk

    *Jan Kampherbeek

    natuurlijk kan ik dit geval melden bij de RAS, naar uit ervaring weet ik dat hiermee veel te weinig gebeurd omdat van uit het RAS vaak gedacht wordt dat de melding een vorm van broodnijd is. Enkele jaren geleden heb ik in een gesprek met Mevr. Neuteboom reeds aangegeven dat de opzet van een controleorgaan als de RAS en de praktijk niet evenwijdig lopen en belangen bij de verschillende partijen een goed functioneren in de weg staan. Daarom deze knuppel in het hoenderhok en kijken of andere belanghebbende ook eens actief worden.

    *Loon.

    Het was zeker te verwachten dat er referenties “verzonnen” zijn bij dit lijstje, maar het is aan deze bedrijven om zich hierover kenbaar te maken. Als zo een koppelbaas mijn bedrijf onterecht als referentie misbruikt zou ik dit niet tolereren en er werk van maken. Want het imago heb je meteen tegen -terecht of niet, daar kijkt het publiek niet naar.

    Het is misschien aan jou om “die referenties” waarvan je weet (vermoedelijk uit eigen zakelijk contact) op het feit te wijzen dat zij als referentie genoemd worden bij een twijfelachtige aanbieder.

    Ik heb dus nu een reactie van de CNV (redelijk formeel en zonder echte actie) en een reactie van een concullega die aan geeft dat er sprake is van verzonnen referenties, helaas mis ik reacties van onze branchevertegenwoordigers die toch hoog in hun vaandel hebben staan, zich hard te maken voor een professionele en correcte branche. toch maar afwachten

  • Jan Kampherbeek

    Beste Henk,

    Als je zo weinig vertrouwen in de RAS hebt meld het dan maar gewoon aan mij. Ik zou wel graag weten welke concrete ervaring je hebt met de RAS die niet goed is. Je kan dat en ook eventuele meldingen ook gewoon aan mij mailen (j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl).

    Binnen de RAS wordt helemaal niet gedacht dat het om broodnijd gaat. Wij vinden het heel normaal dat er niet op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd wordt. Daarvoor hebben we een CAO en ook CAO inspecties ingevoerd ( dit jaar al 2000)

    Ik heb al een reactie van de RAS terug gehad dat het wordt opgepakt. Die wil ik wel naar je mailen als je mij even je mail adres stuurt.

    Verder laat de RAS jaarlijks meer dan 150 werkingsfeeronderzoeken doen.

    Wat mij betreft is je verwachting niet terecht.

    Als je echter voorstellen voor verbetering hebt dan hoor ik die graag.

    Jan Kampherbeek