De onderhandelingen voor een nieuw CAO komen er weer aan.
Je hoort al geruchten over wederom een forse stijging in de lonen ( 3% ).
Hoe is het mogelijk dat in de schoonmaakbranche de lonen telkens weer fors stijgen t.o.v. andere branches waar de lonen bevroren worden of markconform verhoogd worden.
De lonen zijn in de laatste 10 jaar in totaal met 15 tot 20 % gestegen. Schoonmaakbedrijven hebben het al erg zwaar met al de bijkomende kosten de laatste tijd. ( waaronder de werkgevers lasten die wel 20% zijn gestegen ). Opdrachtgever waar je nog mag schoonmaken en die nog iets aan de schoonmaak uit willen geven, zullen niet weer een forse prijsverhoging accepteren.
De marge voor schoonmaakbedrijven staat al jaten onder druk, met weer forse kosten verhogingen is het haast niet meer rendabel. Opdrachtgevers zullen verder gaan shoppen of de werkzaamheden in eigen beheer gaan doen. Gevolg dat er steeds minder werk komt in de schoonmaakbranche.
Laat ik voorrop stellen dat ik alle schoonmaker een loonsverhoging gun, maar de opdrachtgevers gaan dit niet betalen. Door zulke beslissingen zullen nog meer schoonmaakbedrijven omvallen of zelf stoppen. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling?!