Spoelkeuken toeslag !??

• medunique@hotmail.com

Ik werk bij een schoonmaakbedrijf als interieur verzorger. Vorig maand moet ik van mijn werkgever naar een ander object. Op deze nieuwe object moet ik andere werkzaamheden verrichten dan ik gewend ben als interieur verzorger. Nu moet ik spoelkeuken doen (best zwaar werk). Mijn vraag is, heb ik recht op een toeslag of niet?(spelkeuken toeslag !!?) . Als ik recht op heb, waar kan ik dit terugvinden? CAO boekje!? en hoe kan ik mijn werkgever overtuigen over deze toeslag.

Alvast bedankt.

• Loon

Hoi,

Ik denk dat je geen recht hebt op een toeslag. Het enige is, is dat je ervoor moet waken dat de werkzaamheden arbotechnisch verantwoord zijn.

Heel basaal kan je werkgever het volgende doen:

Omdat je geen gebruik maakt van schoonmaakmaterialen van je werkgever kan hij uit het uurtarief het percentage materialen en middelen maar ook het percentage voor leiding eruit halen omdat er geen RL komt om te controleren of je de afwas goed doet.

Dit zou ongeveer 7% totaal uit het uurtarief zijn. Als jouw werkgever dat niet uit het uurtarief naar de opdrachtgever heeft gehaald, kun je vragen of je hieruit een stukje toeslag kunt krijgen.

Groet,

Loon

• Jan Kampherbeek

In de CAO staan in bijlage II ( www.ras.nl) de referentiefuncties. Op de site van de RAS staat ook het functiehandboek.

Ik denk dat de functie in ene spoelkeuken meer lijkt op de referentiefunctie. werknemer schoonmaakonderhoud kantine ( 16.03). die functie is ingedeeld in de loongroep 1 plus 5%.

dat is dus een hogere indeling dan werknemer algemeen schoonmaakonderhoud.

Het lijkt me zinvol om dat aan je werkgever te melden . Is hij het er niet mee eens dan is er nog de procedure functie indeling.

Staat ook op de site van de RAS.

Ben je lid van een vakbond dan kunnen zij je natuurlijk ook altijd helpen.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• medunique@hotmail.com

Goedenavond,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben wel lid van FNV bondgenoten, alleen toen ik contact had genomen met de vakbond. Van een medewerker heb ik begrepen dat niks staat op het c.a.o boekje. maar nu na je uitleg, ga ik dit weer bespreken met mijn werkgever maar ik weet alvast dat hij gaat niet meewerken.

vriendelijke groeten