contractwisseling papieren

• senja

Hallo allemaal,

Graag wil ik wat advies vragen omtrent een overname.

Is het gebruikelijk dat er nog geen maand voor de overname , contractwisseling papieren worden verzonden, door de verliezende partij, naar de medewerker.

Je moet dan aangeven of je wel of niet mee wilt gaan , met alle consequenties van dien.

Je wordt dan geconfronteerd met misschien een andere werkplek veel verder qua reisafstand, of in het ergste geval een ontslagvergunning.

In de brief staat ook nadrukkelijk vermeld, dat er eventuele problemen kunnen ontstaan bij het aanvragen van een ww uitkering, want je hebt immers een arbeidsovereenkomst, die door de verwervende partij is “aangeboden” geweigerd.

Wat nu, een arbeidsovereenkomst aangeboden?

Er is in dit geval nog helemaal geen arbeidsovereenkomst aangeboden!

Het meest merkwaardige is dat er van de verwervende partij nog helemaal niets is vernomen, geen aanbod gekregen, vreemd ze weten ook van niets binnen het bedrijf en leidinggevende is met vakantie, terwijl de overname al binnen een maand gaat gebeuren.

Ik krijg de indruk dat de medewerker, door de verliezende partij sterk onder druk wordt gezet, dmv die contractwisseling papieren, je moet ook binnen 2 weken reageren.

Graag wil ik vragen of het wettelijk en juridisch verplicht is dat je op zo'n korte termijn moet reageren, terwijl er nog geen schriftelijk aanbod is geweest van de verwervende partij en is dit een standaard procedure?

• henk

Senja

als eerste een kleine correctie: het verliezende bedrijf moet gegevens sturen naar het winnende bedrijf en niet naar hun medewerker. Als dan blijkt dat de medewerker voldoet aan de eisen voor contractovername dan moet het winnende bedrijf een gelijkwaardig aanbod doen aan de medewerker.

En dan heeft de medewerker 5 werkdagen de tijd om te reageren (CAO bepalingen).

Let op het is dus belangrijk dat het verliezende bedrijf zo spoedig mogelijk en volledig gegevens verstrekt en ook aantoont dat de medewerker 18 maanden op het object werkzaam was. Hier gaat het vaak fout het verliezend bedrijf stuurt wel info over naam en adres maar geeft niet duidelijk aan wat de werkuren zijn en hoelang medewerker op object werkzaam is.

Uit praktijk: heb deze maand nog van een groot landelijk bedrijf de gegevens gekregen voor overname ( na 3 maal aangevraagd te hebben) en dan staat gewoon op de lijst twee personen die pas enkele weken op het object werken (vervanging zwangerschap) en ook blijkt bij alle medewerkers die op de lijst staan de contracturen per week niet te kloppen (meerdere objecten worden gewoon samen geteld) waardoor een correct aanbod niet zo snel aan hun medewerkers gedaan kan worden.

Resultaat is dat de medewerkers lang in onzekerheid zitten over behoud van hun baan, maar ook het winnend bedrijf moet op het allerlaatste moment dan nog wijzigingen in hun planning aanbrengen.

maar voor de medewerker geld dat zolang hij/zij nog niet getekend heeft het verliezend bedrijf verantwoordelijk blijft voor haar werk en loon. Na overgang contract moet het verliezend bedrijf voor alle niet overgegane medewerkers vervangend werk zorgen en pas nadat dit niet lukt kan het verliezend bedrijf ontslag vergunning aanvragen na een maand

lees eens de cao artikel 38

• senja

Hallo Henk,

Hartelijk dank voor je reactie.

Volgens de verliezende partij zijn er gegevens verstuurd naar de verwervende bedrijf, tenminste dat is aan mij verteld, mondeling.

Ik weet niet of er in de gegevens staat vermeld dat ik al langer dan 18 maanden in dienst ben en hoeveel contracturen ik heb.

Het zijn er overigens niet zoveel.

Ik vind het gewoon schandalig dat dit zoveel onzekerheid met zich meebrengt, het doet mij ook geen goed.

Ik heb nog helemaal niets vernomen van de winnende partij maar krijg wel even meteen papieren over de post van de verliezende bedrijf ,dat ik maar even zo spoedig mogelijk, binnen 2 weken tijdsbestek moet gaan tekenen , of ik dus ( je wordt in principe verplicht ) wel of niet mee wil.

Mijn leidinggevende is pas over 3 weken weer aanwezig, wat een dilemma.

Wat is het advies en wat zijn mijn rechten.

Ik wil gerust wel overgenomen worden, maar kan toch nog geen uitsluitsel geven.

De vraag is dus bij mij, moet ik al concreet beslissen en die papieren tekenen en opsturen naar de verliezende bedrijf, alvorens ik een aanbod heb gekregen.

Als ik nu nog niet de papieren opstuur en afwacht wat het aanbod is, wat zijn daar dan de consequenties van.

Gaat de verliezende partij er dan vanuit dat ik wel mee , of de winnende dat ik niet mee ga en word ik daardoor nog meer onder druk gezet.

Als ik dus niet mee ga, dan is de kans redelijk aanwezig dat ik voor dat ene uurtje per week elders wordt ingezet, waarbij ik meer km en reistijd moet afleggen en dat wordt niet vergoed, volgens de verliezende partij.

Ik word dus gewoon onder druk gezet.

Ik vind dit eigenlijk geen normale manier van zaken meer als je zo met het personeel omgaat, snap ook niet dat dit zomaar mag.

• Jan Kampherbeek

Je kan dit soort papieren alleen mar tekenen als je weet welk aanbod je krijgt van de winnende partij.

Het is wel vreemd dat de winnende partij nog niets van zich heeft laten horen.

Weet je wie dit contract heeft gekregen?

Je zou ze kunnen bellen. ben je lid van een vakbond informeer hen dan zij kunnen er ook voor je achteraan gaan en je rechten zeker stellen.

Als je me een mail stuurt (j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl) kan ik je een brochure over je rechten bij contractwisseling sturen.

Jan Kampherbeek

CNV vakmensen

• Loon

Hoi,

Ik snap niet dat er zo kort tijd is om de overname van personeel te regelen.

Waarom, dat zal ik je uitleggen:

Bij een onderhandse aanbesteding, die leidt tot contractwissel, wordt het schoonmaakcontract opgezegd.

Hierna volgt een hele procedure waaruit een nieuwe schoonmaakdienstverlener gekozen wordt. = nieuw gegunde partij.

Volgens de algemene voorwaarden OSB gaat de opzegtermijn van 3 maanden pas in op het moment dat de gunning bekend gemaakt is. Schijnbaar blijken veel partijen deze regel niet te kennen.

Bij Europese aanbestedingen is al bekend wanneer het contract afloopt of wanneer het moment van verlengen aan komt. Hier hoeft dus helemaal geen onduidelijkheid over te zijn.

Ik ben erg benieuwd of Jan Kampherbeek bovenstaande nog eens kan bevestigen?

Groet,

Loon

• senja

Hallo loon,

Bij ons is het een gewoonte om een overname op het laatste moment, uiterlijk 2 weken tot een maand van te voren, kenbaar te maken , je krijgt van één schoonmaakbedrijf, specifiek altijd , ( in dit geval de verliezende) meteen van die contractwissel papieren, om te ondertekenen.

Ga je wel of niet mee. met alle nare gevolgen van dien als je weigert.

Het schijnt zo te zijn, heb ik gehoord van collega's, andere schoonmaak bedrijven niet op die manier werken bij een overname, ook zo merkwaardig.

Het is dus niet een standaard procedure van elk, verliezende schoonmaakbedrijf om de medewerkers dmv dat soort papieren onder druk te zetten.

Heb zelfs al een keer meegemaakt, dat ik op een pand kwam, niets vermoedend, was overgenomen , de schoonmaakspullen van het andere bedrijf stonden er al.

Ik wist echt helemaal van niets, ze waren even vergeten om mijn gegevens door te sturen naar de winnende partij.

• henk

Loon,

er zijn meer mogelijkheden.

Er kan een schoonmaakcontract zijn met een vaste einddatum. De opdrachtgever vraagt dan meerdere schoonmaakbedrijven een offerte te maken met als start datum 1 dag later als de einddatum van het vorige contract.

Het verliezend schoonmaakbedrijf weet dan precies wanneer het contract afloopt maar weet niet wie het nieuwe contract krijgt (misschien hebben ze zelf ook ingeschreven en maken ze een nieuwe kans zeker bij prijskopers als ze hun jaarprijs korten).

in dit geval ligt het dus gewoon aan de opdrachtgever hoe snel het bekend is wie het nieuwe contract heeft. (en reken maar dat bv in de vakantieperiodes het nemen van beslissingen niet de hoogste prioriteit heeft).

Als dan uiteindelijk een beslissing genomen is mag het verliezend bedrijf alle gegevens doorspellen naar het winnend bedrijf die dan zo spoedig mogelijk met de over te nemen medewerkers contact moet opnemen om alles in orde te brengen.

juist de medewerkers merken zeer snel dat het contract afloopt, maar krijgen totaal niet mee in welk stadium de afhandeling en beslissing over het nieuwe contract is en lopen dus weken lang in “stress” over hun werkbehoud rond.

Als dan het aanbod komt moeten ze snel beslissen waarbij het verliezend bedrijf vaak ektra druk op de ketel zet om te zorgen dat zij (als verliezend bedrijf) niet blijven zitten met niet inzetbare medewerkers (het dwingen van het personeel het overname aanbod te accepteren)

Dit is ook vaak de reden dat het verliezend bedrijf geen correcte gegevens opstuurt naar het winnend bedrijf.

maar met dit alles heeft Senja nog niets, want ze heeft geen aanbod en haar werkgever (verliezend bedrijf) wil van haar af en dwingt haar ieder aanbod (correct volgens art 38 CAO of niet) aan te nemen

• senja

Ja en het meest rare van de gehele situatie is, verliezende partij heeft zelf op eigen initiatief het contract opgezegd.

Ze kwamen niet meer met de klant niet in overeenstemming, klant was niet tevreden over de schoonmaak.

Wil het schoonmaakbedrijf aan de klant hun eisen voldoen, koste het teveel geld en dan is er weinig winst te behalen.

Dus hebben ze maar zelf het contract afgezegd.

Er is weinig winst meer te behalen er worden panden opgezegd, inflatie, bedrijven gaan het schoonmaken al meer in eigen beheer nemen om de kosten te onderdrukken

Medewerker is daar dus de dupe van .

.