Prijs glasbewassing voor lage frequentie

• Thomson

Beste Collega's,

Graag zou ik van jullie willen weten wat een normale m2 prijs is voor een frequentie van 1x per jaar.

Glas en kozijnen zijn natuurlijk een stuk smeriger met zo een frequentie.

Gaat om de buitenzijde van een pand en zal met hoogwerker uitgevoerd dienen te worden!

Hoor graag! Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

T.

• nico

Je zal even moeten rekenen, wat kost je hoogwerker,( je hebt ze van € 200,- maar ook van € 800,-) hoelang denk je bezig te zijn,( snelle of langzame lapper, hoogwerker vaak verplaatsen ) wat wil je overhouden ?

Als je die kosten deelt door het aantal m2 van het pand kom je op je prijs uit.

Succes

• Loon

60 cent per m2 enkelzijdig

Hoogwerker apart per dagdeel berekenen.

• henk

loon

je l*lt uit je nek. Kom eens van je bureaustoel en ga eens in de praktijk meewerken

het is onmogelijk aan dit summier gegeven een prijskaartje per m2 te hangen.

zoals Nico al aangeeft zijn er veel variabelen die meespelen.

totaal m2 glas, indeling raamformaat (kleine postzegeltjes of grote lappen glas), hoogtes glaslagen, bereikbaarheid glaspartijen (denk aan waterpartijen, drukke straat, struiken, kijk ook naar de soort vervuiling, en dan de menselijke factor. (snelle jongens of rustige doorwerkers).

dit alles geeft meerdere uitkomsten en je zult dus het object moeten bekijken en inmeten (dan ook nog ervaring hebben en het aantal werkuren inschatten)

tel hierbij de hoogwerkerkosten incl aan en afvoer kosten en je komt op een correcter plaatje uit.

tel hier bij de overige kosten en als je hierop een goede winstmarge zet, betekend het dat je na uitvoering van de opdracht ook nog iets hebt overgehouden zodat je een levensvatbaar bedrijf blijft

• loon

@henk,

Je zult toch, zoals gevraagd, een prijs per m2 af moeten geven. En ik kan je verzekeren dat er (inclusief ladderwerk) voor 45 cent wordt ingeschreven. Uiteraard excl. hoogwerken. Dus dat uit mijn nek l*llen, zal wel meevallen.

Als je jouw argumenten in een offerte zet, dan weet de opdrachtgever nog steeds niet wat hij moet betalen. Dat laatste is nou precies wat een opdrachtgever wilt weten. Wat kost mij een beurt glasbewassing?

Maar, Henk, ik begrijp jouw argumenten, maar ik hoor je niet zeggen wat dan wel, volgens jou, een marktconforme prijs per m2 is. Ik ben erg benieuwd……

Groet,

Loon

• henk

Loon,

Ik heb bewust geen “marktconforme prijs” genoemd

Want met alleen maar het gegeven dat er vuil glas in het pand zit wat met een frequentie van 1 keer per jaar gewassen moet worden kun je niets, en ook het feit dat er een hoogwerker gebruikt moet worden zegt niets.

zoals ik ook meld zijn er veel meer variabelen die de prijs bepalen.

En ja ook ik kom ze tegen de “collega's” die voor een grijpstuiver werken, en dan zelfs prijzen van € 0,25 per m2

wanneer wordt glazenwassend nederland nu eindelijk eens wakker en gaat men over op het aanbieden van duidelijke offerttes waarbij ook vermeld wordt wat glasbewassing kost bv per woonlaag (begane grond is nu eenmaal minder werk qua tijd als hogerop met ladder of hoogwerker) voor VVE's

En bij bedrijfspanden, fabrieken ed spelen nog meer factoren mee die rustig benoemd en omschreven kunnen worden.

Maar het belangrijkste is dat er geen eenheidsprijs per m2 bestaat, dus vraag hier niet om en sla ook geen slag in de lucht.

• loon

Dus Henk,

Wanneer men bij jou een offerte vraagt, krijg je een mooi verhaal over allerlei factoren die prijsbepalend zijn, zonder dat je weet wat een wasbeurt kost.

€ 0,25 per beurt is onwaarschijnlijk, dat is onrealistisch zaken doen. Hier vraag ik altijd hardop af waar het welbekende addertje zit

• henk

nee Loon,

ben je zo dom of stel je je zo aan.

als een klant komt met de vraag voor een offerte van glasbewassing van hun pand(en) dan ga ik eerst kijken, meten en alles opnemen.

Maak meteen een RI&E, zodat ook bekend is waar eventuele knelpunten zijn en welke oplossingen mogelijk zijn (KOSTEN)

Dit alles geeft een totaal aan kosten die ik mijn klant in rekening moet brengen om het werk goed, veilig en vakbekwaam uit te voeren.

En dit krijgt mijn klant in de offerte te lezen, inclusief de onderbouwing van de kosten. Op deze manier weet hij precies wat hij kwijt is voor het laten uitvoeren van de opdracht en dat is wat hij wil (duidelijkheid)

een dikke duim en zomaar een m2 prijs roepen, daar heeft niemand iets aan.

Ps. die bekende glazenwasser uit Lelystad daar kun je terecht voor die 25 cent, of er een adertje onder het gras zit laat ik aan je zelf over

• Loon

Henk,

Of ik dom ben, dat laat ik graag anderen zeggen. Daar hang ik geen waardeoordeel aan.

Maar bij een aanbesteding van een grote landelijke organisatie met door het gehele land (kantoor)panden. Ga je dan ook alle (>15) panden af. Er zal een schouwing zijn van een representatief aantal panden en op basis daarvan maak je de offerte.

En ja, voor een “kleine” offerte snap ik jouw insteek, maar voor de grote aanbestedingen kom je er m.i. niet uit om alle panden te gaan opnemen, zonder daar ook één euro aan te verdienen omdat er nog niks gegund is.

• henk

Loon,

ja ik ga wel alle panden langs.

had enige maanden geleden een schouwing voor een offerte van totaal 12 panden (de door opdrachtgever georganiseerde schouwing was voor 6 panden en door tijdgebrek zijn er maar 5 bezocht).

Ben zelf de andere panden gewoon na gegaan en heb mijn ding gedaan. Hierbij kwamen zoveel knelpunten (arbo technisch) tevoorschijn waarbij de opdrachtgever (overheid) in principe van de uitvoerder ging eisen dat ze wet- en regelgeving gaan overtreden.

Dit en de zeer lage prijsstelling door een “adviseur” uit zijn duim gezogen (x eurocent per m2) was ook de oorzaak dat het zittende bedrijf maar twee van de drie jaren die het contract liep heeft volgemaakt.

uiteindelijk heb ik besloten op deze tender niet verder in te schrijven en heb ik de andere inschrijvers veel succes gewenst.

liever iets minder omzet, maar meer veiligheid en werkplezier voor mijn mensen