Onbetaald verlof omzetten naar ziektewet.

• bianca

Hallo,

mijn baas wil mijn onbetaalde verlof waar we netjes een afspraak over gemaakt hebben

omzetten door me ziektemelden.

Mag dit zo maar zonder mijn toestemming ?

Mvg,

Bianca

• henk

Bianca,

wat denk je zelf.

Ziektewet is ziektewet en geen opvang van verlofdagen.

Voor onbetaalde verlof dagen hoeft je werkgever helemaal niet moeilijk te doen. Die dagen welke jij onbetaald opneemt hoeft hij jou niet te betalen, en alleen een eventuele vervanger voor jouw moet hij normaal betalen. Dus geen extra kosten voor hem, geen voordeel maar ook geen nadeel.

Als jij aangeeft dat je hiermee akkoord gaat dan pleeg je eigenlijk valsheid in geschrifte want je bent dus niet ziek en je werkgever wilt de onbetaalde verlofdagen denkelijk alleen claimen bij zijn verzekeringsmaatschappij.

Juist de mogelijkheid van onbetaald verlof is ervoor om te zorgen dat werknemers niet in een ongemakkelijke positie gedwongen wordt om hun werkgever terwillen te zijn

• bianca

Hoi Henk,

maakt het hierbij verschil met welke reden je onbetaald verlof heb genomen ?

Of maakt dat helemaal niet uit ?

Mvg,

Bianca

• henk

Bianca,

De reden van het onbetaald verlof is helemaal niet belangrijk. Vanuit gaand dat je eerlijk je baas onbetaald verlof hebt gevraagd en daar dan ook de reden voor gegeven hebt, gaat je baas met de aanvraag akkoord zonder morren, of hij ligt dwars (echt weigeren kan hij niet, want dan is er een onwerkbare situatie ontstaan waar van hij de schuld kan krijgen als hier moeilijkheden door ontstaan) en probeert je om te praten. Als jij dus een legitieme reden hebt opgegeven veranderd er niets aan de noodzaak voor onbetaald verlof.

voorbeeld wat je niet moet doen: onbetaald verlof aanvragen met als reden zorgverlening voor bv stervende ouder en dan 6 weken op vakantie willen gaan.

dit gaat geheid fout en dan kun je beter ontslag nemen want je werkgever zal je nooit meer vertrouwen. en ik denk dat dit wantrouwen dan terecht is.

ook hier duurt eerlijkheid het langst.

Dit is helaas een voorbeeld uit de praktijk. Wij hebben toen dan ook ontslagvergunning aangevraagd bij de Rechter en meteen gekregen zonder dat er een vergoeding betaald moest worden.