Beeindiging OSB lidmaatschap

  • R.R.Soeltaansingh / Raso

    ————- RASO ————– Deskundigen in maatschappelijk

    Een beter keurmerk is er niet verantwoord en duurzaam:

    • Schoonmaken en schoonhouden

    • Computerreiniging

    Lid; • Glasbewassing

    • Tapijtreiniging

    Vereniging Schoonmaak Research • Vloeronderhoud

    Zonneoord 151

    2544 KC Den Haag

    Tel.: 070 - 367 54 59

    Fax: 070 - 367 54 75

    E-mail: raso@post.com

    K.v.K. Haaglanden nr. 27108908

    Waarom RASO geen O.S.B. lid meer is

    DenHaag, jaar 2013

    Als je leden gaat uitsluiten en discrimineren, blijven ze weg. Mijn/ons probleem is opgelost denk je dan.

    Belangrijk is, dat de contributie wordt betaald. Zou je in dit geval kunnen spreken van abjectie?

    Leden uitsluiten en discrimineren omdat je vindt dat zij geen kritische vragen mogen stellen?

    Daarom zijn wij na meer dan 25 jaar O.S.B. lid te zijn geweest, sedert 1 januari 2013 geen O.S.B. lid meer.

    Wij hopen u op deze manier voldoende bericht te hebben,

    Met vriendelijke groet,

    R.R.Soeltaansingh

  • De herman

    Er zij al zoveel opgestapt bij het OSB ivm Keurmerk

    Waarom omdat het duur is. (vooral in deze tijd)

    Normale prijzen hanteren ( wat zijn dan normale prijzen)? 16,80 - 18,95, - 20,50 - 21,00 - 22,50 - 25,00 EURO maar dat mag men weer niet zegen.

    Pensioen, Salaris en naleving van het CAO men wordt 1 maal per 2 jaar gecontroleerd door het RAS en de Pensioenfonds “Cordares”doet dit.

    Het restant wordt gecontroleerd door de Belastingdienst.

    Als een opdrachtgever een net bedrijf wilt hebben kan men ook om verklaringen vragen. Wij doen dit al jaren.

    Nu zijn wij gebeld voor een offerte maar wij moeten dan wel een OSB keurmerk hebben en mijn vraag was waarom geen SIEV keurmerk? De betreffende persoon was ineens beetje verbolgen hierover…. Zit hier OSB achter?

    Was een erg vreemd verhaal.

  • Enrico

    Herman

    Ik verwacht dat nog meer bedrijven zullen afzien van hun OSB lidschap, en een van de redenen hiervoor zal oa het dwingende karakter van het keurmerk zijn. Maar ook andere redenen zullen dan genoemd worden zoals de onduidelijke agenda van de OSB (welk poppetje heeft nu de meeste invloed en stuurt de organisatie in het straatje van heersende bedrijfsdoel).

    Alleen onze opdrachtgevers zijn gewend aan het bestaan van de OSB en hun keurmerk en zien een ander keurmerk niet staan (SieV) hierin speelt de publiciteit die de OSB met het uitreikken van de keurmerken duidelijk een rol van betekenis. Het probleem is alleen dat de opdrachtgever zeer kort van memorie is en wel het bestaan van een keurmerk weet te herinneren maar misstanden/ schendingen en eventuele terugtrekkingen van een keurmerk gewoon niet weten (stilzwijgen van de misstappen).

    Jaren geleden is deze cultuur in het leven geroepen toen iedereen begon met ISO keurmerken/ VCA certificeringen ed. Op zich goede dingen maar publicair werden deze erkenningen misbruikt tot reclame uittingen **kijk eens naar ons “we” hebben weer een keurmerk/best practice award gekregen**

    Een beetje bedrijf had op den duur een hele deur vol met bordjes gekocht en niemand keek er meer naar of wist wat het inhield, zodat het volgende merk ingevoerd moest worden. **we lijken wel koeien in de wei met van die gele oorflappen**

    Opvallend is dat onze opdrachtgevers die vragen om de diverse keurmerken vaak totaal geen weet hebben wat deze inhouden en waarvoor ze eigenlijk dienen en de opdrachtgevers denken dat ze door dit soort eisen te stellen gevrijwaard zijn van aansprakelijkheden of problemen rondom schoonmaak.

    Als niet keurmerk bedrijf (geen OSB lid sinds 2008) kunnen we dan alleen maar weer schoolmeesterachtig de klant wijzen op het feit dat het hebben of niet hebben van een keurmerk weinig invloed heeft op het slagen in een korrekte uitvoering van een opdracht en het halen van het gewenste resultaat.

    Soms lukt dit niet, en helaas moet de klant dan maar merken dat het “kopen” (lees: gewoon het kunnen uitgeven van onnodig geld voor het behalen van een keurmerk) geen garantie afgeeft en hij beter af was geweest om te kijken naar het kennen en kunnen van de uitvoerder.

    de OSB kan echter niet toegeven aan het feit dat zij hebben mee gewerkt aan deze praktijken en als brancheorganisatie voor het karretje zijn gespannen van sommige belangen.

    helaas gaat door deze actie van de OSB de tegenzin in het OSB lidschap alleen maar groeien bij die bedrijven die denken weinig tot geen invloed in het bestuur te hebben en dus ook weinig of geen baat te hebben bij de OSB. De SieV kan hierdoor groeien en als zij wel de belangen van deze bedrijven vertegenwoordigen dan komt het goed met hen, denk ook aan de CAO onderhandelingen ed. Gaan ze in de fout ala OSB en vormt zich in het Siev ook belangengroepjes dan mislukt de opzet.

    Opvallend is het wel dat deze strubbelingen in de belangenbehartiging zich in diverse buurlanden in europa ook heeft afgespeelt of nog speelt en dan blijkt dat Nederland wat brancheorganisatie en de belangen van de branche zeer beschermd is geweest. Belgie slaapt, Frankrijk is een puinhoop, Duitsland is te strak geregeld en Engeland doet maar wat -iedere twee jaar veranderd de koersrichting.