kopie identiteitsbewijs bij opdrachtgever?

• Demi

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort vernomen dat je als schoonmaakbedrijf verplicht bent om een kopie van je medewerkers in te leveren bij de opdrachtgevers. Klopt dat????

Anders zou hier een boete op volgen vanuit de Rijksoverheid???

• christa

Mij is alleen bekend dat de werkgever dit moet hebben.

• Demi

Ik heb nagevraagd en het blijkt dat je toch echt een kopie bij de opdrachtgever moet overhandigen.

Is dit nou wettelijk geregistreerd? Waar staat dat dan en waarom weten veel schoonmaakbedrijven dit niet?????

• christa

Het lijkt mij van den zotte dat een opdrachtgever ( een klant ) waar men staat schoon te maken een kopie van het identiteitsbewijs van de schoonmaker moet hebben.

Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord en heb ook hele sterke twijfels bij de juistheid van dit gegeven.

Hieronder staat zelfs beschreven, dat de werkgever zelfs “BEWAARPLICHT” heeft en het kan dan toch niet zo zijn, dat de werkgever dit aan “derden” mag geven.

Ik zou zelf even bellen met het CPB, dan weet je het zeker.

Ik heb nu even op het internet gekeken en heb o.a. het volgende kunnen vinden:

Arbeidsrelaties

Een werkgever is op grond van de Wet op de Loonbelasting verplicht om bij indiensttreding van een nieuwe

werknemer diens identiteit te controleren aan de hand van een geldig identiteitsdocument – met uitzondering

van een rijbewijs – en dit op echtheid te controleren (verificatieplicht).

9

De identiteit mag niet aan de hand van

een kopie van een identiteitsdocument worden gecontroleerd!

10

Na deze controle is de werkgever verplicht om

een kopie van het gecontroleerde document – inclusief burgerservicenummer (BSN) en pasfoto – in zijn loon

-

administratie op te nemen en te bewaren (bewaarplicht). Dit ontslaat de individuele werknemer echter niet van

zijn toonplicht als er een arbeidsinspectie op de werkvloer plaatsvindt. De werkgever dient ervoor te zorgen dat

alle werknemers een geldig identiteitsdocument kunnen tonen (zorgplicht), bijvoorbeeld door opbergkluisjes

aan werknemers ter beschikking te stellen.

11

Bron: CBP

• Demi

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik krijg echt van verschillende kanten te horen dat je dat als schoonmaakbedrijf verplicht bent. Ook het CNV gaf dat aan.

• Demi

Ik heb even wat nagebeld, volgens de ene bron; geldt het alleen voor glazenwassers.

Volgens een andere bron alleen voor werknemers die geen nederlands paspoort hebben en volgens een derde bron alleen voor werknemers die je via de onderaanneming aanneemt….. lekker duidelijk…

• christa

Een wir-war van informatie, begrijp ik.

Ik hoop dan, dat Jan Kampherbeek ( CNV ) hier even op kan reageren. Jan doet regelmatig mee in de “draadjes” van dit forum.

Ook werkgevers doen mee op dit forum en willen misschien reageren?

Wat ik wel weet, is dat mijn werkgever geen kopieën van het identiteitsbewijs doorgeeft aan klanten waar onze collega's staan schoon te maken.

Bij onze glazenwassers ( in loondienst) gebeurt dit ook niet.

Hoe dat precies zit met onderaanneming, weet ik niet…

• Jan Kampherbeek

Voor uitzendkrachten is het wettelijk verplicht dat er een kopie van het ID bij de opdrachtgever is.

Voor schoonmakers geldt dat formeel niet. Wel wil een opdrachtgever dat vaak graag omdat ook de opdrachtgever een boete krijgt als er illegale werknemers rondlopen.

Dat is in het verleden een aantal keren gebeurt. Iemand solliciteerde bij een schoonmaakbedrijf en werd ook aangenomen. Hij of zij stuurde dan een illegaal familielid of kennis om het werk werkelijk uit te voeren.

De opdrachtgever en de leidinggevende had dat niet door met boetes tot gevolg.

Het komt dus steeds vaker voor dat de opdrachtgever eist dat er een kopie van een ID op het object aanwezig is.

Wat ons betreft kan het maar er moet wel duidelijk afgesproken zijn wie op het object dan inzicht heeft. Een mapje in de portiesloge lijkt mij een minder goed idee.

Jan Kampherbeek