dienstjaren

• martin

Dit staat in onze schoonmaak CAO:

Basisuurloon / dienstjaren Per jan. 2013

0 tot met 7 € 10,70

8 en meer € 11.02

Iemand heeft sinds per 13 december 2005 een arbeidscontract bij een schoonmaakbedrijf. Deze persoon werkt daar dus nu al 7 jaar en 1 maand in de schoonmaak en zit dus nu in het achtste werkjaar. Werkgever zegt dat deze persoon pas op 13 december 2014 de loonverhoging krijgt, pas dan is er sprake van 8 volle ervaringsjaren. In de CAO staat echter beschreven dat het niet gaat om “ervaringsjaren” maar over “dienstjaren” !

Graag jullie advies.

bron:

loontabellen

• Daniel

Het lijkt mij heel logisch tot en met7 jaren dus het hele 7e jaar telt dan nog mee , als er had gestaan tot 7 jaren . Dan had die persoon gelijk gehad.

• martin

Deze persoon heeft al gewerkt tot en met het zevende jaar. Heeft dus al 7 dienstjaren + 1 maand

dec 2005 t/m dec 2006 = 1 jaar gewerkt

dec. 2006 t/m dec 2007 = 2 jaar gewerkt

dec. 2007 t/m dec 2008 = 3 jaar gewerkt

dec. 2008 t/m dec 2009 = 4 jaar gewerkt

dec. 2009 t/m dec.2010 = 5 jaar gewerkt

dec. 2010 t/m dec.2011 = 6 jaar gewerkt

dec. 2011 t/m dec. 2012= 7 jaar gewerkt

• henk

martin

jouw berekening is korrekt en we hebben hier dus weer te maken met een werkgever die meent creatief te moeten rekenen ten kosten van zijn medewerker, om zelf iets meer winst te maken. en dit is dan maar een werknemer maar dit gebeurdt ook bij andere in dit bedrijf.

iedereen kan dus zelf uitrekenen om welk bedrag de werkgever zijn medewerker te kort doet, en hou dan dus ook nog rekening ermee dat de pensioen opbouw van de werknemer cumulatief veel minder hoog is.

• martin

Ik hoop dat hier ook wat werkgevers kunnen reageren, die regelmatig posten op dit forum. Of iemand van een vakbond, zoals Jan Kampherbeek.

Ook het softwarepakket waarmee we werken en waarmee ook veel andere schoonmaakbedrijven werken en die conform onze cao loopt, pakt geen nieuw uurloon. Die software gaat kennelijk ook uit van ervaringsjaren.

Maar zo staat het niet in de CAO !

Recht is recht en krom is krom…..zit ik er nu zo naast met mijn mening dat hier kennelijk toch iets misgaat?

• Erik

Bedoelt men met dienstjaren dat je 8 jaar lang bij een werkgever hebt gewerk. Of wordt er hier gekeken naar totale dienstjaren bij alle ex-werkgevers?

Gr.

Eric

• Loon

@Erik,

Er wordt uiteraard gekeken naar totale dienstjaren. Ik denk zelfs dat de dienstjaren, die je meeneemt naar je nieuwe werkgever bij overname personeel, gewoon doortellen.

• martin

Ik ben er inmiddels uit.:)-D

Het was van mijn kant een “leesverwarring”. De loonverhoging gaat in als je 8 dienstjaren hebt en niet zoals ik veronderstelde dat het in zou moeten gaan als je begint met je achtste jaar.

Ik kwam in verwarring door de cao tekst, die zegt : 0 tot met 7 dienstjaren.

Het was duidelijker geweest als daar gestaan had:

0 tot 8 jaar. €……

vanaf 8 jaar en meer € ……

• Loon

Dus als je bij werkgever X 6 jaar hebt gewerkt en bij werkgever Y 4 jaar. Heb je recht bij werkgever Y op het verhoogde uurloon?

• Loon

Apart dat er nu ook een andere Loon hier actief wordt!

Inhoudelijk op zijn/haar vraag:

Als je bij werkgever x 6 jaar hebt gewerkt en je komt door overname bij bedrijf Y te werken. Bedrijf Y neemt jouw arbeidsovereenkomst over dus ook je dienstjaren.

Bij de aanbesteding wordt ingeschreven opeen 0-situatie. Daarna wordt het verschil in minimumloon en jouw loon doorberekend. Als jij ooit stopt zullen deze extra kosten in mindering gebracht worden bij de opdrachtgever.