eindejaarsuitkering

• adri

Heb je als je in de ziektewet bent of bent geweest evengoed recht op 1,6% eindejaars uitkering ? of geld dit alleen voor salaris daadwerkelijk gewerkte uren?

• Christa

Volgens geldt voor de eindejaarsuitkering alleen, dat je 6 maanden onafgebroken in dienst moet zijn geweest van de werkgever.

e.e.a is hier na te lezen:

Eindejaarsuitkering

• henk

De eindejaarsuitkering 2012 ad 1,4% en extra uitkering ad 0,2% (= dus totaal 1,6%) krijg je berekend over je totale loon van 2012, dus het maakt niets uit of dit gewerkte uren, vakantieuren of ziekte uren zijn geweest.

Zoals christa het al meld is er alleen de eis dat je minimaal 6 maanden in dienst moet zijn geweest.

Ook had deze uitkering al betaald moeten zijn in de laatste loonperiode van 2012.

Uit je vraag maak ik op dat dit dus niet gebeurd is en hiermee is je werkgever nalatig geweest. Dit is dus willens en wetens het onthouden van rechten die je hebt

• adri

Henk en christa bedankt voor reactie.

Heb wel eindejaarsuitkering gehad maar veel te weinig, en ja werk al 25 jaar aaneengesloten in de schoonmaak

• henk

Oke adri

dat wordt dus klagen bij je werkgever. En denk eraan deze uitkering wordt netto uitbetaald (in kader van reiskostenvergoeding ) volgens de fiscale regels, dus zonder inhoudingen loonbelasting ed.

Als je lid bent van een vakbond kun je hun hierna laten kijken en het correcte bedrag laten uitrekenen. de band kan dan ook een brief opstellen naar je werkgever waarin ze dan nabetaling vorderen.

ben je geen lid van de vakbond moet je het zelf laten uitrekenen en zelf stappen ondernemen (bv met hulp rechtswinkel)

succes en laat wat weten hoe het loopt want er zullen nog meer collega schoonmaaksters zijn die niet dat krijgen waar ze recht op hebben

• adri

Hallo Henk,

Ben wel lid van de vakbond ,en heb al intake papieren voor looncontrole 2012 ,denk dat ik maar vraag of ik dit er gelijk bij kan toevoegen

• John

Dag mensen,

Kort vraagje. Ben in dienst van een schoonmaakbedrijf, heb eindjaasuitkering ontvangen, Alleen hebt dit bruto ontvangen, er is loonbelasting en pensienpremie van afgegaan. Dit mag toch helemaal niet. Ik ontvang normaal ook geen reiskosten. Heeft dit er iets mee te maken.

Dank

• jada

John , je eindjaarsuitkering mag je netto ontvangen als je verder geen reiskosten ontvangt of als dit nog binnen het fiscaal toegestane ligt. B.v. Je reist 20 km en krijgt 10 cent per kilometer vergoed. De ruimte voor je eindjaarsuitkering is dan nog 20 km x 9 cent x het aantal keren dat je deze afstand hebt gereisd.

Overigens is netto uitkeren ook voor de werkgever minder duur omdat er geen werkgeverslasten meer overheen komen. Wat ik wel zuur vind is het feit dat wij onze werknemers alle reiskosten vergoeden, hierdoor geen ruimte meer hebben om de uitkering netto te doen en we dus duurder uit zijn. Ofwel ons goede gedrag wordt nu eigenlijk bestraft. Sterker nog eigenlijk is het niet meer te doen om iedereen reiskosten + reistijd + eindejaarsuitkering te betalen.

• Moniek

Hoi,

Ik werk al een aantal jaren in de schoonmaak (multi service) uit Budel nu hebben wij dit jaar weer geen eindejaarsuitkering gekregen. Wanneer je dit aan je leidinggevende vraagt zeggen ze dat hier geen geld voor is en als je het er niet mee eens bent dat je maar ander werk moet zoeken. Nu is het op dit moment niet makkelijk om ander werk te vinden, maar ik vind het ook niet eerlijk dat wij al 2 jaar geen eindejaarsuitkering hebben gehad terwijl het wel in de CAO staat gewoon, omdat er geen geld voor is.

Andere collega's zijn het hier ook mee eens zeker, omdat de baas wel geld heeft om op vakantie te gaan en in een dik huis te wonen. Ik ben bang als ik er nog meer van ga zeggen hij mij net als andere dan gaat ontslaan. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch die eindejaarsbonus van 2011 en 2012 krijg?? Ik ben geen lid van een vakbond dus daar kan ik niet naar toe dat is volgens mij ook niemand van mijn collega's?

• Piet

Hoi Monique,

Dat is erg vervelend.

Heb jij een contract voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. Als dit laatste het geval is dan ben ik zeer nieuwsgierig hoe jouw werkgever jou wil ontslaan.

Op de website van jouw werkgever geven ze nogal hoog op dat ze zo'n goede werkgever zijn. Daar blijkt nu dus niets van.

Wat zou je kunnen doen? Lid worden van een vakbond en dit aankaarten of samen met wat collega's dit aankaarten bij je werkgever en als hij niets wilt doen wellicht rechtsbijstand inschakelen (als iemand dit heeft)?

Het duurt 5 jaar voordat zoiets verjaart dus je hebt even de tijd.

Hoe zit het met reistijd tussen 2 projecten? Wordt dat bij jullie wel uitbetaald?

succes!

Piet