Prijsaanpassingen

• Henk

Afgelopen december de helaas noodgedwongen prijsverhoging naar de klanten eruit gedaan. In tijden van crisis is het niet leuk om aan je klanten meer geld te gaan vragen voor het zelfde werkt.

Die hebben het al moeilijk zat, niet allemaal natuurlijk maar wel veel. De prijsverhoging is noodzakelijk om als bedrijf zijnde nog enigzins winst te maken. Het personeel gaat al 2% meer verdienen de werkgevers lasten gaan omhoog met 1% en de kosten van materialen en middelen stijgen eveneens fors. Dan heb ik het nog niet over alle andere bijomende kosten die duurder worden.

Van veel klanten krijg je een reactie dat ze niet akkoord gaan met een prijsverhoging of uiterlijk akkoord gaan met een prijsverhoging van onder de 2%. Je kan dan hoog van de toren blazen en zeggen en de prijsverhoging noodzakelijk is, maar dan gaan ze gewoon naar een ander toe. Voor bedrijven is er geen vaklbond die dan druk op de ketel gaan zetten, zodat men toch hun zin krijgt. Ik gun al onze medewerkers het beste en een goed salaris en arbeidsvoorwaarde, maar het is bijna niet meer rendabel. Straks komt de vakbon weer in actie en dan? Dan moet het schoonmaakbedrijf geld bij gaan leggen om ergens schoon te gaan maken, of je moet de klant besodemieteren, maar dat weiger ik! Eerlijk zaken doen!

De branche zal verder en verder worden uitgeknepen, gevolg is dat veel bedrijven hun schoonmaak niet meer uit gaan besteden, denk bijvoorbeeld ook aan scholen, die met de BTW verhoging in oktober al een prijsverhoging hebben gekregen en in januari weer. Met als gevolg dat er 100% minder mensen gaan werken voor een schoonmaakbedrijf in 2012. Is dat de bedoeling? Meer uitkeringen, meer bedrijven die mensen uit de familie of bekende op een andere manier laten werken?

Erg blij ben je dan dat je in deze tijden een mooi project over kan nemen en dus ook het personeel. Helaas meld de betreffende de dame zich ziek. Ze mankeerde van alles en dat was natuurlijk niet bekend. Met als gevilg dat deze dame niet meer gaat werken, dus een extra kostenpost van iemand 2 jaar lang door betalen en ook een vervangende kracht die betaald moet worden, het project gaat daarom veel geld kosten. Erg jammer dat dit allemaal gebeurd in de branche.

• Christa

Het is inderdaad knokken voor de kleinere schoonmaakbedrijven om de kop boven water te houden…..en ook niet echt leuk meer.

Mijn werkgever probeert in overleg met de klant, onze medewerkers te zoeken naar mogelijkheden om de prijsverhoging zo laag mogelijk te houden. We zoeken naar mogelijkheden om bepaalde werkschema's zodanig aan te passen/ te verkorten in overleg met de klant, dat de klant niets voelt van de prijsverhoging. Hierbij is iedereen gebaat, de klant die ons graag wil houden als schoonmaakbedrijf, ons bedrijf zelf en natuurlijk de werkgelegenheid voor onze medewerkers. Van allerlei kanten wordt er dus water bij de wijn gedaan.

Maar het is te krom voor woorden dat er nu naar dit soort maatregelen moet worden gezocht om de kop boven water te houden.

• De Herman

Ook een X% terugvragen een toeleveranciers en eventuele onderaannemers of …… zou dat alleen maar werken bij de grote. want op Linlkedin vindt men het heel normaal!

• Cees

Helemaal met Henk eens. Het is gewoon niet leuk meer voor schoonmaakbedrijven.

Herman, ik neem aan dat je dit niet serieus bedoeld, want de onderaannemers hebben ook te maken met kostenstijgingen en dan is het niet fair om hun kleine marge nog kleiner te maken.

De loonsverhoging en de hogere werkgevers lasten, worden de doodsteek voor heel veel schoonmaakbedrijven. Het is m.i. een hele slechte zaak geweest om wederom een forse loonsverhoging toe te passen.

Ben benieuwd wat een Jan Kamperbeek hier voor antwoord op heeft?

• Loon

Hoi Cees,

Ik heb dezelfde discussie als De Herman op linkedin gezien.

Ik snap nog steeds niet hoe dit kan gebeuren! Het gaat erover dat ISS een te laag resultaat boekt en in een brief de onderaannemers vraag voor een compensatie van 3 maar ook 10%

Als het resultaat zo slecht is, denk ik dat er met droge ogen voor een onacceptabele prijs is ingeschreven op een opdracht. Dit moet je niet je onderaannemers verwijten maar jezelf.

Door deze werkwijze wordt de markt kapot gemaakt en zal deze grote speler geen hoge ogen gooien bij de code verantwoord marktgedrag! Ik ben uiterst benieuwd naar hoe ISS in de toekomst omgaat met met deze code en hun gedrag hiernaar?????

• jada

Even een nuancering mbt de discussie op Linkedin. Hier wordt de manier waarop ISS het heeft gebracht afgekeurd maar op zich wordt wel de vraag gesteld: "in tijden van diepe crisis moet werkgarantie prevaleren boven gelijkblijvende of zelfs stijgende tarieven/lonen. Ofwel men kan als onderaannemer en ook als werknemer niet verwachten dat men niets zal voelen van de problemen waarin hun hoofdaannemer/werkgever verkeert.

Ik ben het hiermee eens. Uiteraard niet met 10% verlaging maar wel dat men de pijn deelt. Met name de lonen in de schoonmaak zijn vanaf 2008 tot heden zo'n 25% gestegen. Hier moet een correctie van zo'n 10% worden toegepast ivm inleveren van CAO rechten maar dan nog is dit een forse stijging. Is het onredelijk om dan op de nullijn in te zetten of zelfs een verlaging te vragen in tijden van slecht weer?

• Loon

Ik vind het voorbeeld over de boodschappen erg treffend.

Wanneer je het helem jaar je boodschappen doet bij AH. Dan kan hte toch niet zijn dat AH aan het eind nog eens een extra doorbelasting vraagt omdat zij juist de supermarktoorlog is begonnen.

Nee, Als hoofdaannemer weet je waarop je hebt ingeschreven en op welke manier. Indien je onderaannemers inzet, dan wordt er toch al een marge ingebouwd. Ik zeg heel eerlijk: Helaas ISS, maar wie z'n kont verbrandt, moet op de blaren zitten. Denk eerder na en doe dat vooral bij de offerte! Ga er niet vanuit dat je ergens smal kunt ingaan om er breed uit te komen,die tijd is voorbij!

• Dé Herman

Ik wil alleen maar zeggen. Als je Linkedin leest is het heel normaal dat een grote een x% terugvraag. Daar verbaasde ik mij over!