feestdag betaald verlof?

• seat1975

Ik ben parttime in de schoonmaak werkzaam met een vast contract. Momenteel werk ik vaste dagen op woensdag en vrijdag. Nou valt de woensdag op een 2de kerstdag. De manager zegt dat ik ipv de feestdag dan maar op maandag moet werken waarbij ik dan alleen de maandag betaald krijg. Onderstaand de tekst uit de Schoonmaak CAO artikel 24 2012/2013, kan ik hieruit dan concluderen dat ik recht heb op zowel de maandag als de feestdag doorbetaling?

De manager zegt dat ik daar geen recht op heb omdat niet fulltime werk maar parttime.

Klopt dat? Kunnen jullie dat dan ook motiveren?

ARTIKEL 24

FEESTDAGEN

Indien de werknemer geen werkzaamheden verricht op een feestdag (zie definitie artikel 18 lid 2)

ontvangt deze het loon over deze dag voor zover anders normaal zou zijn gewerkt.*2

*2

Zie uitspraak Geschillencommissie RAS d.d. 10 oktober 2007, waaruit blijkt dat bij verschuiven van

werkdagen in een structureel en vooraf vaststaand arbeidspatroon als gevolg van een feestdag de werknemer

recht heeft op doorbetaling van het loon van de betreffende feestdag voor zover anders normaal zou zijn

gewerkt.

• Jan kampherbeek

Je hebt gelijk. Als je op een vaste dag werkt krijg je die betaald dus 2e kerstdag. Als je extra moet werken krijg je die dag ook betaald.

Helaas krijgen we deze vraag elk jaar weer maar het antwoord is steeds gelijk.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• seat1975

Jan,bedankt voor je antwoord.

Dan maakt het dus niet uit of je part- of fulltime werkt.

Heb jij nog een tip hoe ik de werkgever kan overtuigen?

Hij is van mening dat het wel geld als je fulltime werkt maar parttime dan dus nvt is.

• Jan Kampherbeek

Tip 1

Ben je lid van een vakbond dan moet je hen vragen je werkgver aan te spreken. Dat is het makkelijkst.

Tip 2

Je werkgever de CAO laten lezen.

tip 3

Kijken of er nog meer collega's zijn die hetzelfdde probleem hebben en dan gezamenlijk reageren

natuurlijk kan een vakbond dat ook organiseren.

Jan Kampherbeek

CNV Schoonmaak