te weinig tijd?

• tineke

Hallo,

Ik werk op een middelbare school en vroeg me af hoe redelijk het allemaal is wat er van mij verwacht wordt.

Ik ben overgeplaatst naar een zwaardere afdeling omdat mijn eigen afdeling te schoon zou zijn. Ja onberijpelijk.

Dagelijks werk ik 2,5 uur en moet het volgende doen:

14 lokalen waarvan 2 met computers,

3 open studie ruimtes met stoelen, tafels en computers,

2 kantoren

1 trap,

de gang waar alle lokalen aan grenzen en ruimtes voor kluisjes die uiteraard erg smerig zijn,

2 wc blokken wat dus inhoud dat er 2 keer 3 heren en 2 keer 3 dames wc's zijn plus nog een docentenwc

ook is er nog een soort van bibliotheek met stoelen tafels en pc's

Elke dag moet ik iets anders laten liggen omdat ik niet meer dan een kwartier eigen tijd er aan wil besteden.

Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt,

Groetjes Tineke

• dwars

trek een sprintje

• dwras

Trek een sprintje

• albert2008@concepts.nl

ja de slaven tijd is terug

• Loon

Wij kunnen er niks van zeggen. Hoe ziet je werkprogramma eruit, wat is het aantal schoon te maken m2……………….

@ Dwars,

Heb je ook een relevante tip voor Tineke die nu met de handen in het haar zit.

• Tineke

hallo,

Ik heb geen idee wat het aantal m2 is, wel is het een nieuw gebouwde school en zijn de lokalen mooi ruim,

er staan minimaal 30 stoelen en tafels in de lokalen.

de school heeft een prestatie gericht contract afgesloten met het schoonmaakbedrijf dus alles moet alle dagen schoon zijn.

ik probeerde een foto van de plattegrond erbij te zetten maar dat lukt niet.

bedankt voor het meedenken, al kijken of ik de calculatie mag bekijken.

• Loon

Hoi Tineke,

Ik heb het volgende gedaan (op basis van aannames)

Lokalen 54m2 (350)

studielokaal 30m2 (300)

kantoor 20m2 (400)

Sanitair per groep 20m2 en leraren 3m2 (70)

Bibliotheek 40m2 (350)

Gang 175m2 (600)

Tussen haakjes staat de prestatienorm zoals in de schoonmaakbranche gebruikelijk is.

Jij zou dan (als de aantallen meters een beetje overeen komen) ongeveer 3,5 uur te werken hebben. Je gemiddelde prestatie is dan 319m2 per uur.

Wat je nu zou doen (wederom op basis van aannames van m2) = 457m2 per uur.

Dat laatste, dat haalt natuurlijk geen enkele schoonmaker, ook niet op basis van een resultaatgericht contract.

Ook hier geldt wel, wat moet je doen? Is het alleen vegen, dan doe je meer dan wanneer je ook het gehele interieur mee moet nemen.

Op basis van bovenstaande gegevens en de reele m2 kun je zelf de berekening doen. Ik hoop dat je eruit komt.

• tineke

Hallo,

Bedankt voor je antwoord.

Hetgene wat ik moet doen is eigenlijk als volgt, het is prestatiegericht dus alles moet elke dag schoon zijn, dit red niemand dus doe ongeveer om de dag alle plinten en randen en richels, minimaal 1 keer in de week de tafels. stofzuigen van de studieruimtes minimaal 1 keer in de week. de wc's worden helemaal gedaan, dus sp[iegels, deurklinken, raampjes in de deuren, wasbakken, zeeppompje en handdroger, de tegels onder de droger. wcrolhouder, hygienebox, wc zelf en dweilen.

in de gangen vegen we en nemen we stof af, elke dag. de trap veeg ik en dweil ik als het nodig is.

• Loon

Hoi Tineke,

Dat je veel moet doen, dat is wel duidelijk. Wat je zegt klopt gedeeltelijk. Het is wenselijk dat iedere dag alles schoon is, maar dat is niet haalbaar. Er is waarschijnlijk ook een acceptatie niveau afgesproken. Ik zal een link toevoegen waar je meer kunt lezen over resultaatgericht e kwaliteitsnormen en het meten hiervan. Ik denk dat je hier zeker iets aan hebt.

Uiteindelijk vind ik wel dat jouw leidinggevende dit met jou had moeten bespreken!

http://www.vsr-org.nl/images/stories/beoordelingshandleiding_resultaat.pdf

Groet,

Loon

• Bart

Hallo Tineke,

De concurentie is deze branche is groot en veel schoonmaakbedrijven vissen in de spreekwoordelijke zelfde vijver. Ze proberen zich te onderscheiden door een klant te beloven dat zij kwaliteit kunnen leveren tegen minder tijd, dus lagere kosten. Voor bijna iedere onderneming is dat natuurlijk een aantrekkelijke gedachte. Het schoonmaakbedrijf en de klant zien echter 1 zeer belangrijk aspect over het hoofd. Er wordt van de werknemer (schoonmaker) verwacht dat ze waarmaken wat anderen met elkaar afspreken en beloven. Realistisch of niet, een schoonmaakbedrijf denkt slechts in de trant van klantjes werven en de klant is erbij gebaat dat de (schoonmaak) kosten zo laag mogelijk zijn.

Als je een goed contact hebt met de contactpersoon binnen deze school, adviseer ik je om daar eens mee te praten en vertel dan dat je graag kwaliteit wilt leveren, maar dat je daar te weinig tijd voor krijgt. Dan zal deze persoon toch zeker wel begrip kunnen opbrengen?