Beste Jos,

Daar was weinig voor nodig. De CAO is daar duidelijk in en spreekt voor zich.

Het probleem ligt bij de medewerker zelf. Vele schoonmakers spreken gebrekkig Nederlands, laat staan dat ze een ingewikkeld verhaal als een CAO kunnen lezen dan wel begrijpen. Diezelfde mensen zijn al vaak blij dat ze een baantje hebben en durven daarom ook niet aan de bel trekken om uitleg te vragen aan hun projectleider of directeur. De schoonmaakbedrijven weten dat en zullen dus altijd misbruik maken van de, veelal, lager geschoolde of minder goed Nederlands sprekende of onmondige medewerker.

Het verhaal dat ik eerder schreef was ongeveer 6 jaar geleden. Ik werk nog steeds bij hetzelfde schoonmaakbedrijf met dezelfde directeur. 2 jaar lang moest ik 17 km per avond rijden om van object A naar B te gaan. Iedere dag bijna 30 minuten. Dat is dus 2,5 uur reistijd + 85 km á 0,19 = 16,15 per week . Dan denk je dat een schoonmaakbedrijf er iets van geleerd heeft op het moment dat ze mij vroegen om ook een object vele km's verder uit te voeren. Dat ze dan zelf komen met de mogelijkheid zoals beschreven in artikel 34 van de CAO (zie www.ras.nl), wetende dat ik wél de CAO ken en dat ik wél die kosten vroeg of laad zal declareren. 6 jaar geleden waren ze niet blij dat ik voor meer dan € 3000,– in een keer declareerde. Nu zit ik na 2 jaar al op bijna € 2500,–.Met de ervaring van toen in het achterhoofd heb ik het schoonmaakbedrijf al 2 jaar de kans gegeven om zelf te melden dat deze mogelijkheid bestaat. Maar dat gaan ze niet zeggen. Hoe dom kun je zijn. In mijn electronische agenda heb ik al aangekruist wanneer ik de declaratie ga indienen. Dat is ruim een week voordat de 5 jaar om zijn. November 2015. Met dit tempo zal het dan gaan om een bedrag om en nabij € 6000,–. Tel uit je winst. Dit is dan alleen nog maar het bedrag dat ik kan en mag declareren. OP wat voor een bedrag zullen we uitkomen als die vele duizenden schoonmakers en glazenwassers met hun eigen vervoer avond aan avond en door weer en wind iedere avond van object naar object trekken om hun wderkzaamheden uit te voeren.

Ik heb regelmatig een en ander laten doorschemeren bij mijn projectleidster. Het kwartje is nog steeds niet gevallen. MENSEN KUNNEN NOOIT ONTSLAGEN WORDEN ALS ZE VRAGEN STELLEN OVER DE CAO, mochten jullie daar bang voor zijn. Geen enkele rechter zal dat accepteren. Ook behoort iedere medewerker een gedrukt exemplaar van de CAO in handen te krijgen als ze in dienst treden bij een schoonmaakbedrijf. Ook daar zijn veel bedrijven nalatig en laks in.

Daarom hoop ik dat een ieder van ons nu eens aan de bel trekken en vorderen waar jullie recht op hebben. STOP DE DIEFSTAL BIJ JULLIE WERKGEVERS.