waarom geen reistijd

• els

Hoii

ik werk op 3 panden tussen pand 1 en pand 2 heb ik een reistijd van 20 minuten.

Ik heb mijn werkgever gevraagd deze 20 minuten te vergoeden kreeg als antwoord dat doen we niet er zijn zoveel werknemers die reistijd hebben, nou uitgepraat ben je.

Is het niet zo dat als je aaneengesloten naar je panden gaat dat de werkgever je de reistijd moet vergoeden?

Wil je de vergoeding toch hebben dat is het berijf genootzaakt je over te plaatsen naar een pand waar je geen reistijd hebt.

Dus met andere woorden of je gaat accoord met je pand zonder reistijd vergoeding of je wordt over geplaatst dit is toch weer zo oneerlijk.

groeeten els

• marcella

werk jij aansluitend op die 3panden?of zit er tussen pand 2 en 3 minder dan 5uur verschil?

Want als ik het goed heb,en je werkt eerst pand1 dan gan je 1 dan binnen 5uur pand 3,dan moeten ze je 1,50,-per dag betalen.

Ik dacht dat ze het zo deden berekenen,anders moet je ff het cao nakijken.

Stel je werkt 5 dagen per week op 3 panden dan is het dus 5x 1,50 dus 7,50 per week,dat kan je dan ook nog terug krijgen van jaren geleden hoor.

Hier op dit prikbord is er al eerder over gesproken ff zoeken dan heb je het zo gevonden

• els

Hoii

Ja het is aansluitend tussen pand 1 en pand 2 zit 20 minuten reistijd pand 2 en 3 zitten bij elkaar in 1 gebouw.

Vanaf pand 3 naar huis is ook weer 20 minuten reistijd.

groeten els

• marcella

Jammer dat pand 2 en 3 in hetzelfde gebouw zit anders had je die 1,50 per dag gehad.Nu helaas niet,

En reiskosten vergoeden tja dat doen ze niet zomaar,

• Christa

Zie ook artikel 34 CAO:

Reistijden

• els

Ja ik weet dat de werkgever dit moet vergoeden maar ik krijg het gewoon niet.

Ik werk op meerdere panden en tussen pand 1 en pand 2 reistijd van 20 minuten.

Ik heb om reistijd vergoeding gevraagd en dan zeggen dat doen we niet en als ik het wel wil hebben dan wordt ik overgeplaatst naar een pand waar ik geen reistijd heb zal ik het hoger op moeten gaan zoeken wil ik het voor elkaar willen hebben vind dit ook weer zo oneerlijk dat je altijd moet vechten voor je rechten.

groeten els

• Christa

Er zijn werkgevers die dit oplossen door in klantencontracten op te nemen, dat er in de werktijd ook een stukje reistijd zit.

En als iedereen zich daarin kan schikken is dat een goede oplossing.

In jouw geval kun je een vakbond in gaan schakelen, maar daar schiet je qua werkverhouding met je werkgever niet veel mee op.

Zou het niet veel handiger zijn om inderdaad wat panden dichter bij de deur te krijgen, kan ook voordeliger uitpakken voor de werkgever, die dan niet zoveel reiskosten hoeft te betalen. Voor jou sowieso voordeliger qua benzine en afschrijvingskosten van een auto. Een win-win situatie voor beiden.

• Jos

Hoi Els,

Het is zeker oneerlijk dat je moet vechten voor je rechten maar nu wordt je gewoon bedonderd door je werkgever. Hij kan een lager uurtarief vragen bij de opdrachtgever omdat hij maling heeft aan de cao afspraken.

Jouw werkgever geeft aan dat je een pand krijgt waar je geen reistijd hebt mocht je gaan vragen om een reisvergoeding. Nou makkelijk toch…..claim de reistijdvergoeding met terugwerkende kracht (volgens mij 5 jaar) en daarna wordt je overgeplaatst naar een ander pand waar je geen reistijd hebt. Ik snap dat je dit liever niet aankaart maar nu wordt jij bedonderd door je werkgever? Is dat wat je wilt?

succes!

Groet,

Jos

• Bart

Wat helaas (te) veel medewerkers van schoonmaakorganisaties niet weten is dat je alle reistijd en afgelegde km's vergoed kan krijgen, mits je werkzaamheden verricht op meerdere, aaneengesloten objecten per dag/avond. Dit staat in artikerl 34 van de CAO voor schoonmaak- en glazenwassersbranche. Ga daarvoor naar www.ras.nl.

Het is helaas bij schoonmaakbedrijven eerder regel dan uitzondering dat zij niet wijzen op dit artikel in de CAo, waardoor er landelijk vele, misschien wel 100.000en, zo niet miljoenen Euro's bij schoonmaakbedrijven blijven liggen die, op dit punt, de werknemer toe komen. Veel werknemers in deze tak van de maatschappij kunnen/willen de CAO niet lezen, waardoor zij inkomsten mislopen die uiteindelijk in de zakken van het bedrijf beland. De reiskm's en -tijden kun mje tot 5 jaar terugvorderen.

Zelf heb ik dit enkele jaren ook aan de hand gehad. Omdat ik dit minitieus heb bijgehouden, heb ik na 5 jaar in 1 keer alles teruggevorderd. Ik zat met dezelfde vraag als jij en de directeur vertelde steeds dat daar geen regeling voor was. Ik ben gaan zoeken en stuitte op genoemd artikel uit de CAO. Toen het schoonmaakbedrijf moeilijk bleef doen, omdat ze daardoor moesten betalen voor iets dat ze liever zelf hielden, heb ik RAS gebeld en gevraagd wat zij, als bewaker van de CAO, konden betekenen als bedrijven structureel weigeren de CAO na te leven. Hun antwoord was dat ze in zo´n geval een grondsig onderzoek instellen naar deze gang van zaken.

Conclusie, de reistijd, maar ook de afgelegde km´s heb je recht op. Geen discussie mogelijk.

• Jos

Goeie actie Bart.

Zou mooi zijn als meer medewerkers dit deden.

Hoe heb jij uiteindelijk jouw werkgever zover gekregen?

Zou mooi zijn als het RAS of de OSB hier eens actief op ging controleren want ook bij OSB bedrijven gebeurt dit.