Schoonmaaknormen

• Michael

Beste mensen,

momenteel loop ik stage in een verpleeghuis en moet hier voor mijn opdracht een kwaliteitshandboek maken voor de schoonmaak. Nu heb ik het aantal vierkante meters van het pand. Ook weet ik de bestemming, patientenkamer, huiskamer, sanitair enz. Nu kan ik met de opgestelde normen toch prima uitrekenen hoeveel tijd hiervoor nodig is en of er te weinig personeel of te veel rondloopt. Ik kan echter deze opgestelde schoonmaaknormen nergens vinden. Een norm voor hoelang men over een patientenkamer(bed, wastafel, vloer) doet en ook over andere ruimten dat moet toch ergens staan vastgelegd neem ik aan.

Alvast bedankt.

Michael

• jada

De normale gangbare en fatsoenlijke norm is ongeveer 250 a 300 m2 per uur. Wij vinden dit nog veel en hanteren minder m2 per uur. Echter met name de hele grote schoonmaakbedrijven hanteren bv normen van soms wel 800 m2 per uur. Kijk dus goed uit van wie je advies krijgt want 800m2 per uur is hetzelfde als ongeveer 12 klaslokalen in een uur. Gewoon ook je gezonde verstand gebruiken en probeer je voor te stellen hoelang je zelf bezig zou zijn. Een schoonmaker is geen machine en zal niet zo heel veel meer per uur kunnen doen.

• Loon

Hoi,

Wat moeten ze doen? Is het desinfecteren van de kamer? Welke materialen gebruiken ze? Kamers die in Quarantaine zijn? Allemaalfactoren die meetellen.

Zijn het eigen medewerkers of zijn het inhuur mdewerkers?

Wat wil je bereiken? bezuiniging, of meer kwaliteit? Allemaal vragen die jouw norm bepalen.