Overname

• Miriam

Ik werk al 4 jaar op een object. Nu komt er een nieuwe schoonmaak bedrijf die ons wil overnemen, dat is natuurlijk hartstikke fijn. Vandaag krijg ik me nieuwe contract thuis gestuurd, zelfde aantal uren, zelfde loon, maar er staat wel in vermeld dat ik een proeftijd heb van 2 maanden, waarin beide partijen zonder opgaaf van reden het contract kunnen opzeggen. Kan iemand mijn vertellen of dit kan ?

• henk

ja heel een voudig.

de nieuwe werkgever probeert op een slinkse manier onder de regels uit te komen.

of je weigert het contract en dan blijft je oude werkgever verantwoordelijk voor je, maar hij vraagt wel een ontslagvergunning aan.

of je gaat accoord en dan wordt je over twee maanden ontslagen tijdens proeftijd. en de nieuwe werkgever neemt een goedkoper aan.

of je geeft de nieuwe werkgever een korte schriftelijke reactie waarin je vermeld dat hij het contract niet conform CAO overnamebeding heeft opgesteld.

hij moet namelijk een gelijkwaardig contract aanbieden en omdat je oude werkgever je een contract heeft gegeven voor onbepaalde tijd zonder proefperiode cq de proefperiode al lang is verstreken moet je nieuwe contract dus ook voor onbepaalde tijd en zonder proefperiode zijn.

zorg er ook voor dat je dit samen doet met je collega's die ook worden overgenomen omdat je samen sterker staat.

het wordt trouwens eens tijd dat d bonden iets gaan doen aan deze wanpraktijken van zowel grote als ook kleine werkgevers die lak aan de CAO hebben omdat ze weten dat er nooit gevolgen zijn voor hun. werknemers durven er niet tegenin te gaan, en werkgevers die met overtollig personeel blijven zitten weten dat een rechtzaak geen resultaten opleverd (alleen maar geld kost) omdat rechters gewoon anders beslissen en de geleden schade niet erkennen

• Utrechts

Tj a wij hebben het ook eens mee gemaakt. We verliezen een opdracht aan een klein schoonmaakbedrijf, die de betreffende persoon moest overnemen.