Overname

• Miriam

Ik werk al 4 jaar op een object. Nu komt er een nieuwe schoonmaak bedrijf die ons wil overnemen, dat is natuurlijk hartstikke fijn. Vandaag krijg ik me nieuwe contract thuis gestuurd, zelfde aantal uren, zelfde loon, maar er staat wel in vermeld dat ik een proeftijd heb van 2 maanden, waarin beide partijen zonder opgaaf van reden het contract kunnen opzeggen. Kan iemand mijn vertellen of dit kan ?

• henk

ja heel een voudig.

de nieuwe werkgever probeert op een slinkse manier onder de regels uit te komen.

of je weigert het contract en dan blijft je oude werkgever verantwoordelijk voor je, maar hij vraagt wel een ontslagvergunning aan.

of je gaat accoord en dan wordt je over twee maanden ontslagen tijdens proeftijd. en de nieuwe werkgever neemt een goedkoper aan.

of je geeft de nieuwe werkgever een korte schriftelijke reactie waarin je vermeld dat hij het contract niet conform CAO overnamebeding heeft opgesteld.

hij moet namelijk een gelijkwaardig contract aanbieden en omdat je oude werkgever je een contract heeft gegeven voor onbepaalde tijd zonder proefperiode cq de proefperiode al lang is verstreken moet je nieuwe contract dus ook voor onbepaalde tijd en zonder proefperiode zijn.

zorg er ook voor dat je dit samen doet met je collega's die ook worden overgenomen omdat je samen sterker staat.

het wordt trouwens eens tijd dat d bonden iets gaan doen aan deze wanpraktijken van zowel grote als ook kleine werkgevers die lak aan de CAO hebben omdat ze weten dat er nooit gevolgen zijn voor hun. werknemers durven er niet tegenin te gaan, en werkgevers die met overtollig personeel blijven zitten weten dat een rechtzaak geen resultaten opleverd (alleen maar geld kost) omdat rechters gewoon anders beslissen en de geleden schade niet erkennen

• Utrechts

Tj a wij hebben het ook eens mee gemaakt. We verliezen een opdracht aan een klein schoonmaakbedrijf, die de betreffende persoon moest overnemen.

Het schoonmaakbedrijf wat de opdracht gegund krijgt zegt simpel weg dat hij het niet doet enz enz. Zulke bedrijven maken de markt kapot, jammer dat daar niets aan gedaan kan worden.

Die bedrijven houden zich niet aan de regels en kunnen daardoor goedkoper inschrijven. Echt belachelijk! Maar zoals wel vaker en bijna altijd, je staat machteloos. Had je als werkgever maar net zoveel plichten en rechten als werknemer,

• jannie

Hoi Miriam

Je nieuwe werkgever is verplicht om je over te nemen met precies de zelfde voorwaarden als je bij het oude had.

Heb je bij de oude werkgever een contract voor onbepaalde tijd dan moet het nieuwe schoonmaak bedrijf deze ook aan je aanbieden.

Een onbepaaldetijd contract heb je GEEN proeftijd.

Ik heb het ook meerdere malen meegemaakt dat het contract niet klopte en heb gewoon schriftelijk aangegeven dat ik het er niet mee eens ben en graag een goede oplossing wil hebben of evt een gesprek.

Hopelijk heb je hier wat aan succes.

Groeten Jannie

• Miriam

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het aangekaart en het contract is aangepast naar onbepaalde tijd. Ze wisten me wel meteen te vertellen dat naar de overnamen de contract uren naar benden gaan omdat de klant wil bezuinigen. Ben ik dus mooi niks mee opgeschoten. Mijn oude werkgever heeft ook geen uren voor mijn. Lekker zo bescherming dus (td)

• jannie

Hoi Miriam.

Hoezo minder contracturen omdat de klant gaat bezuinigen??

Jij hebt niks met die klant te maken, je bent in dienst van het nieuwe schoonmaak bedrijf die moeten er voor zorgen dat je 20 uur krijgt.

Stel je hebt een contract voor 20 uur in de week bij de oude werkgever moet je ook 20 uur bij de nieuwe terug krijgen.

jij als werknemer mag hier niet onder leiden.

Wel is het zo dat als je bij deze klant nog maar 15 uur zou krijgen dat het nieuwe schoonmaakbedrijf je 5 uur ergens anders zou moeten plaatsen.

Dus laat je niks wijs maken 20 uur is 20 uur,waar dan ook.

Succes Groeten Jannie.

• Jan Kampherbeek

De bonden doen van alees aan deze praktijken als men ze bij ons meldt. Alleen melden op deze site is te weinig want dan heb ik te weinig informatie.

Helaas zijn nog veel te weinig lid van de bond. in sectoren waar er veel meer leden zijn komen dit soort zaken niet of nauwelijks voor.

Verder worden er veel CAO controles in opdracht van de branche (dus ook bonden) uitgevoerd. In principe komnt elk schoonmaakbedrijf eens in de drie jaar aan de beurt.

We komen dan inderdaad schrikbarend veel fouten tegen. Naast bovengenoemde voorbeeld ook veel fouten bij het registreren en toekennen van vakantiedagen.

Rond contractswisseling gaat er inderdaad veel fout. Een moment om extra goed op te letten. We hebben dan ook een speciale folder gemaakt over contractswisseling voor werknemers in de schoonmaak

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak