verplicht thuis blijven ziekte

• Jos

Heb al een paar keer gevraagd of Jan van de CNV hier eens op wil reageren.

Het kan wel zo mooi in een reglement van de werkgever staan (waar voor getekend is) maar dat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is.

• Hans

We wachten even af wat Jan kampherbeek hier van vind.

Groeten Hans

• De herman

Je moet in iedergeval altijd bereikbaar zijn voor de arbodienst op werktijden nl van 08:00 tot 17:00 uur of wat men heeft afgesproken met de werkgever en of reglement bedrijf.

• jada

In zn algemeenheid valt het me op dat veel topics gaan over welke rechten men heeft bij ziekte. Zelden stelt men zichzelf de vraag of men ook nog plichten heeft. Men oordeelt: ïk ben ziek en mijn baas moet mij doorbetalen, verder moet hij zijn mond houden".

Persoonlijk vind ik het vreemd dat Hans niet kan werken maar wel zijn kinderen van school kan halen, hij is dus op één of andere manier mobiel?. zo ja dan zou ik bv zorgen dat ik vervangend werk heb, bv administratief werk. Kortom mi moet veel meer gekeken worden wat kan de werknemer nog wel, ipv de werknemer is ziek en kan dus helemaal niets meer. In sommige gevallen zal dit zo zijn maar heel vaak kan men nog wel degelijk ofwel lichter werk of wel vervangend werk aan. En lees ik nu in het begin dat Hans nog avondwerk heeft?. Kortom Hans moet zich gewoon aan het ziekteverzuim beleid houden, dit zal niet voor niets zo zijn opgesteld, mogelijk heeft de werkgever van Hans slechter ervaringen met ziekmeldingen en mensen die dan idd leuke dingen gaan doen of erger nog bij iemand anders aan de slag zijn. Dat de goede dan onder de kwade moeten leiden is dan maar zo, dat is zo vaak het geval. Hans heeft hiervoor zelf getekend.

Heb in geen enkel topic ooit iets gelezen van een werknemer die zich afvraagt wat hij kan doen om zo snel mogelijk weer aan de slag te kunnen, het gaat altijd over de zgn onredelijke eisen die de werkgever aan hem stelt. En zoals enkele al aangegeven: ziekteverzuim is een hele grote kostenpost welke niet valt door te berekenen aan de klant. En verzekeren is leuk tegen 3% maar wee de gebeente als je een ziekteverzuim geval hebt, het volgende jaar gaat je premie dan zo naar de 6%, bonus malus systeem. Je zult dan noodgedwongen voor een eigen risico van 6 weken moeten gaan en dan kost het dus minimaal 6 weken loon, arbokosten etc.

• Jos

Dag Jada,

Ik had mij voorgenomen hier niet meer te reageren totdat Jan hier zijn licht op laat schijnen maar ik kan het toch niet laten.

Jij geeft aan dat het jou opvalt dat veel werknemers willen weten wat hun rechten zijn. Ik kan mij dat goed voorstellen. Voor veel mensen is het lastig om de cao te begrijpen of uberhaupt om te lezen.

Snap dan wel dat men van een onafhankelijk iemand wil weten of het wel correct is wat de werkgever doet.

Ik heb zelf bij twee OSB bedrijven gewerkt (40 werknemers en de ander 80 werknemers in dienst) Als ik dan zie dat bijvoorbeeld de oproepkrachten wel vakantiegeld krijgen maar geen vakantie uren, zieke werknemers die fulltime werken en dan 2x 8 uur worden gekort ipv 2x4 uur, iemand al voor de 4e keer ziek is en toch 2 wachtdagen of dat de reistijd tussen twee projecten niet wordt uitbetaald. Dan snap ik dat mensen op een forum als dit gaan kijken wat hun rechten zijn.

En laten we wel wezen….natuurlijk kan je in je uurtarief rekening houden met ziekteverzuim. Alleen dat wil je niet omdat je de goedkoopste wilt zijn. Daar kies je zelf voor.

En als je 40 mensen in dienst hebt en er is er eentje langdurig ziek dan gaat echt de premie niet omhoog. Het wordt wat anders als er 10 langdurig ziek zijn van die 40 maar je kan je dan afvragen waar dit aan ligt.

Trouwens Hans geeft aan dat hij voor dit schoonmaakbedrijf in de avonduren werkt dus het is niet zo dat hij overdag ziek is en 's avonds bij een ander bedrijf werkt.

Wat je zegt over vervangend werk is helemaal correct. Ga het gesprek aan met de zieke werknemer en kijk wat zijn mogelijkheden zijn.

Maar nu weten we nog steeds niet of een werkgever dit in zijn reglement mag zetten wat Hans vraagt? Iemand die weet hoe dit juridisch in elkaar steekt?

Groet,

Jos

• jada

Jos,

Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt. Zal per 1 januari mijn tarieven met 20% verhogen om het ziekteverzuimrisico af te dekken. Kunnen per 1 maart ws al mijn mensen de WW in. En die premie verhoging is wel degelijk waar. Als je 10 mensen in dienst hebt en 1 is een jaar ziek dan heb je een verzuimpercentage van 10%. Dit valt in het staffeltje van de verzekeraar “hoog ziekteverzuim”en de premie wordt minimaal 25% verhoogd. Ik heb zelfs meegemaakt 60% bij de Goudse. Gelukkig kon ik daardoor weg en naar Delta Loyd maar ik betaal daar nu 6% over de gehele loonsom omdat ik dus 1 x een langdurig zieke heb gehad. Daarboven komt nog eens het feit dat de Gedeffi. premie WGA na 2 jaar hoger wordt omdat ik iemand in de WIA heb laten instromen, ik ben dus een vervuiler. Al deze kosten nog eens bovenop 6 weken eigen risico, 1000 euro arbeidsdeskundigonderzoek, 5000 euro voor een reintegratiebedrijf, kosten bedrijfsarts en arbodienst. En als je dan denkt dat je alles hebt gehad dan krijg je een sanctie van het UWV omdat er toevallig een punt of komma verkeerd staat. Betaal nog maar een jaar extra loon.

Gek he dat werkgevers dan de boel proberen strak te zetten, schandalig

En vwb de vraag van Hans: je hebt getekend dus is het rechtsgeldig.

• henk

Jos,

jada heeft gelijk, premies voor verzekering ziekteverzuim zijn gewoon een melkkoe voor de verzekeringsmaatschappijen. Verhogingen per jaar met 10-15% van de premie kosten is heel normaal, en steeds meer regels waaraan je als werkgever moet voldoen. zoniet weer een extra premieverzwaring.

En vergeet dus even niet de aangekondigde belastingverhoging (assurantiebelasting) die “den haag” er nog even overheen gooit.

Dit alles is natuurlijk off topic, en om dan terug te komen bij de vragen van hans.

JA het is toegestaan en helemaal niet zo uitzonderlijk dat de werkgever regels opstelt die gelden voor zieke werknemers. En een van deze regels is altijd het mogelijk zijn van controlle binnen een bepaalde tijdspanne op de dag. Hierin is niets verkeerds en volkomen legaal. (iets anders als de tijden van 5.00 uur tot 23.00 uur zouden zijn).

Controlle moet mogelijk zijn, zieke werknemer moet meewerken aan controlle en moet meewerken aan snelle genezing en reintergratie. Doet hij/zij dit niet kan strafkorting op loon komen. En hierin zit de kloe.“deze korting is minimaal omdat anders de werknemer recht van spreken heeft in een rechtzaak”

huisregelementen en bepalingen worden in arbeidsovereenkomst op genomen en hiervoor teken je als werkgever. En zolang deze regels en bepalingen niet strijdig zijn met wet en regelgeving (oa CAO) moet iedereen zich eraan houden. Dus lees en begrijp altijd alles voor je je handtekening zet

• Pauld

Jada,

Je hebt helemaal gelijk!

De kosten voor een werkgever als er iemand langdurig ziek is zijn schandalig hoog.

En dan vinden mensen het gek dat de werkgever er bovenop zit als er iemand ziek is.

Die mensen beseffen niet dat ze hun eigen werk en die van hun collegas is gevaar brengen.

Er zouden net zoveel rechten en plichten moeten zijn voor een werkgever als een werknemer!