verplicht thuis blijven ziekte

• hans

Hallo,

Ik heb en vraag.

Ik heb mij ziek gemeld.

Nu staat er in de regels van het bedrijf dat ik verplicht ben om vaste tijden thuis te zijn dit is tussen 10 en 12 en van 2 tot 4 uur. 5 dagen per week

Dit zijn tijden die ik normaal ook niet werk inv met avond werk.

Kan je werkgever deze tijden verplichten.

Bovendien ben ik altijd bereikbaar via mobiel of mail.

Wie heeft hier ervaring mee.

Graag reacties.

Groeten Hans

• henk

hans,

heel kort antwoordop jouw vraag: ja, het bedrijf waar je werkt kan deze tijden als verplicht opgeven, ongeacht je werkelijke werktijden.

Je geeft al aan dat deze vaste tijden vermeld staan in het bedrijfsregelement, en hiervoor heb je bij indiensttreding voor getekend (onderdeel van arbeidsovereenkomst).

ter verduidelijking: dit zijn redelijk normale tijden waarin controllerende arbodiensten lang de deur komen om zieke werknemers te controlleren op aanwezigheid thuis. Het is niet de bedoeling dat je ziek gemeld bent bv voor werkzaamheden in de avonduren en dan overdag ergens anders aan het werken bent (al dan niet zwart). natuurlijk is het altijd een keer mogelijk dat je juist op zoeen tijdstip niet thuis bent maar bv naar je arts. Dit kun je dan altijd achteraf aantonen en dan is er niets aan de hand.

natuurlijk kun je niet verwchten dat als jij bv alleen maar in avond en nachtdienst werkt, dat er ook in de avond en nacht controlle zou komen. Ondoenlijk voor de controleur en vaak ook nog erg intimiderend voor de zieke (stel je voor dat je vrouw om 23.30 uur 's nachts de deur moet openen voor een wildvreemde kerel die aanbelt.)

en mobiel of via mail is “gelukkig” nog niet na te gaan waar je bent, dus geen controlle op thuis zijn.

succes en beterschap

• Jos

Wellicht kan Jan Kampherbeek dit bevestigen?

Ik weet dus absoluut niet of dit wel of niet kan maar persoonlijk vind ik het wel erg dwingend. Als je bijvoorbeeld je arm gebroken hebt dan dien je op die tijden thuis te zijn? Men kan toch gewoon van tevoren een afspraak maken voor een bezoek?

Of als je overspannen bent dan is het volgens mij niet wenselijk dat je de gehele dag thuis zit. Trouwens zo vaak komt het niet meer voor dat je thuisbezoek krijgt. Men heeft liever dat je naar de arts toe gaat.

Dit is in ieder geval niet hoe wij met ons personeel omgaan. Maar ik ben wel nieuwsgierig of men dit kan verplichten. Dus Jan…kun je hierop een antwoord geven?

Groet,

Jos

• Hans

Hallo,

Ik ben het met Jos eens vind het namelijk ook nog al dwingend.

Vind ook dat er een afspraak gemaakt kan worden.

Ik weet dat het bedrijf een arbo arts en casemanager heeft waar je naar toe zal moeten.

Is dat dan niet genoeg om te weten hoe het met de pacienten gaat??

Ik heb zelf een dubbele heup fractuur en loop echt geen kilometers ver.

Het zal wel betekenen dat ik dus nooit mijn kinderen van school kan halen om 15.00 dit is toch te zot voor woorden?

Misschien kan Jan hierop reageren.

Groeten Hans

• Pierre

Ik vindt het helemaal niet dwingend. Je moet gewoon bereikbaar zijn voor de arbo dienst en/of de werkgever.

Een 06 nummer is dat niet van toepassing en e-mail al helemaal niet. Als men bijvoorbeeld een gebroken been heeft of arm, dan zal echt niemand je verplichten om heel de dag thuis te zijn.

Maar voor een griepje ben je gewoon verplicht om thuis te zijn, lijkt mij ook niet meer als normaal. Ooit wel eens van de andere kant gedacht, wat het kost voor een werkgever als iemand ziek thuis zit?

Is dubbel op, ook de vervanger moet betaald worden en van de klant krijg je echt maar 1 keer geld hoor.

Beterschap.

• Jos

@pierre

Met een 06 ben je toch gewoon bereikbaar voor arbodienst of werkgever? Er zijn genoeg mensen die enkel een 06 nr hebben en geen vaste aansluiting.

Werkgever geeft aan dat je gewoon thuis moet zijn, ongeacht waarvoor je thuiszit. Dat lijkt mij nogal discutabel. Pierre je geeft zelf ook al aan dat je bij een gebroken arm niet thuis hoeft te zijn maar dat is wel wat de werkgever van Hans wil.

Ik zou graag horen van iemand wat er wettelijk is geregeld.

En het feit dat een vervanger ook betaald moet worden klopt maar hier hou je toch rekening mee als je je uurtarief berekend?

• Piere

Beste Jos,

Ik bedoel er mee te zeggen dat een 06 nummer niet altijd kan aantonen of de betreffende persoon thuis is.

Het is toch niet meer als normaal als je, je eigen ziek meld dat je ten alle tijden bereikbaar moet zijn voor de arbo dienst en/of de werkgever.

Je meld je ziek omdat je niet in staat bent om te werken, dan ben je toch ook niet in staat om buiten huis verschillende activiteiten te doen.

En bereken je met het uurtarief? Een gemiddeld uurtarief is 22,50 per uur ( met alle kosten erbij opgeteld ( verzekeringen, pensioenen, materialen, leiding en toezicht, sociale lasten enz ) kan een schoonmaakbedrijf slechts een paar euro per uur winst maken, dus een zieke kost een schoonmaakbedrijf ongeveer 20 euro per uur. Dus reken maar uit als iemand een half jaar ziek is, dan verdiend het schoonmaakbedrijf een jaar helemaal niets.

De tarieven en marges staan dus zwaar onder druk. Ik verwacht ook dat over pakweg 10 jaar de helft minder schoonmaakbedrijven zijn, simpelweg omdat er niets meer in te verdienen is. De hele grote zullen overblijven en een machtpositie krijgen en daar wordt je als werknemer echt helemaal niet blij van!

• Jos

Pierre,

Als je wilt frauderen dan kan dit op allerlei manieren en dan helpt een thuisnr. ook niet. Gewoon doorschakelen naar je mobiel.

Wat betreft je opmerking dat je ten alle tijden bereikbaar moet zijn voor de arbodienst/werkgever: met een 06 ben je dat toch ook? Ik denk zelfs nog beter want als je naar de huisarts/apotheek of therapeut gaat dan ben je met een 06 ook te bereiken.

Je geeft zelf aan dat als je een gebroken arm hebt je wel naar buiten kunt dus waarom thuis zitten? Ik vind het zo'n ouderwetse gedachte dat als je ziek bent je ten alle tijden thuis moet zitten. Ok als je migraine hebt dan lijkt het mij niet wenselijk om de deur uit te gaan maar bijvoorbeeld een gebroken arm, burn out, tennisarm etc. dan kan je heel goed niet thuis zijn en toch in de ziektewet zitten. En zelfs met griep hoef je niet in bed te liggen….wordt je echt niet sneller beter van.

Wat betreft de kosten. Wij hebben een ziektekostenverzekering die uitkeert na 2 weken ziek zijn. Dus het risico is goed uit te rekenen. Gewoon de 3% premie berekenen en voor de eerste 2 weken ervan uitgaan dat je 4% ziekteverzuim gemiddeld hebt op jaarbasis. En wij werken ook niet met een tarief van 22,50 maar 25 euro.

• Hans

Hallo,

Ik blijf het met Jos eens.

Ik vind het nog al een verschil of je nou werkt en je moet lichamelijk zwaar werk doen want dat is het in de schoonmaak of je gaat je kinderen ophalen van school.

Daarbij ga je gewoon naar een arbo arts en een casemanager.

Kom op we leven in 2012 en iedereen heeft een mobiel en is bereikbaar voor je werkgever.

Volgens mij blijft dit een discussie van heen en weer.

• henk

hans,

natuurlijk heb je gelijk met de opmerking dat dit een oeverloze discussie is.

MAAR in je eerste post geef je al aan dat jouw werkgever in zijn bedrijfsregelement heeft staan dat je tussen de aangegeven uren thuis moet zijn voor controlle bij ziekte. En of je nu het leuk vindt of niet, zinnig of onzinnig het is een deel van een contract waarvoor je hebt getekend en dus moet je je eraan houden.

Ieder contract heeft wel regels die achteraf misschien niet zo leuk zijn, maar het contract is toch zo opgesteld dat over het algemeen het resultaat positief is. Anders zou je er niet in “deze boot stappen”. Ook het wel of niet bereikbaar zijn via mobiele telefoon is natuurlijk geen echte controlle of iemand ziek is of niet.

(ik ben ziek en zet mijn telefoon uit/ of ik zeg dat ik ziek ben en ga sporten en neem mijn telefoon niet mee) weet iemand die mij probeert te bellen nu wat er aan de hand is?

je werkgever heeft verplichtingen ten opzichte van jou, maar hij heeft ook rechten en die waarborgt hij door de mogelijkheid van controlle bij ziekte (dit zijn dus plichten voor jouw).

bekijk het eens van de kant van je werkgever.

Eerlijk is eerlijk ben je arbeidsongeschikt (bv gebrokken arm of been) dan zal hij ook minder controlle uitoefenen dan wanneer je ziek thuis bent mbv een griep.

Hij weet ook wel dat bij een gebrokken arm of been, meer controlle geen snellere genezing veroorzaakt, maar als iemand al 10 dagen griep heeft wil controlle wel helpen, dat kan ik je verzekeren. Dus in het eerste geval zijn de kosten voor controlle nodeloos maar in het tweede geval brengt het zijn geld op.

voor de meeste andere posters denk er eens aan dat de werkgevers in het algemeen echt niet zulke grote boemannen zijn, ze proberen het beste met hun personeel voor te hebben, een bedrijf te laten draaien met winst zodat hun personeelsleden een correct inkomen hebben en blijven behouden, en dan moeten ze helaas soms wel eens strikte regels handhaven juist om te zorgen dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft en de andere niet de dupe worden van collega's die wel proberen de boel te flessen (door bv zich onterecht ziek te melden terwijl ze in normale werktijd liever iets anders, leukers gaan doen). Helaas is het al lang zo dat er toch nog altijd mensen zijn die deze praktijken uitproberen, puur voor hun eigen belang en echt geen rekening houden met andere werkco;;ega's of werkgevers