hans,
natuurlijk heb je gelijk met de opmerking dat dit een oeverloze discussie is.
MAAR in je eerste post geef je al aan dat jouw werkgever in zijn bedrijfsregelement heeft staan dat je tussen de aangegeven uren thuis moet zijn voor controlle bij ziekte. En of je nu het leuk vindt of niet, zinnig of onzinnig het is een deel van een contract waarvoor je hebt getekend en dus moet je je eraan houden.
Ieder contract heeft wel regels die achteraf misschien niet zo leuk zijn, maar het contract is toch zo opgesteld dat over het algemeen het resultaat positief is. Anders zou je er niet in “deze boot stappen”. Ook het wel of niet bereikbaar zijn via mobiele telefoon is natuurlijk geen echte controlle of iemand ziek is of niet.
(ik ben ziek en zet mijn telefoon uit/ of ik zeg dat ik ziek ben en ga sporten en neem mijn telefoon niet mee) weet iemand die mij probeert te bellen nu wat er aan de hand is?
je werkgever heeft verplichtingen ten opzichte van jou, maar hij heeft ook rechten en die waarborgt hij door de mogelijkheid van controlle bij ziekte (dit zijn dus plichten voor jouw).
bekijk het eens van de kant van je werkgever.
Eerlijk is eerlijk ben je arbeidsongeschikt (bv gebrokken arm of been) dan zal hij ook minder controlle uitoefenen dan wanneer je ziek thuis bent mbv een griep.
Hij weet ook wel dat bij een gebrokken arm of been, meer controlle geen snellere genezing veroorzaakt, maar als iemand al 10 dagen griep heeft wil controlle wel helpen, dat kan ik je verzekeren. Dus in het eerste geval zijn de kosten voor controlle nodeloos maar in het tweede geval brengt het zijn geld op.
voor de meeste andere posters denk er eens aan dat de werkgevers in het algemeen echt niet zulke grote boemannen zijn, ze proberen het beste met hun personeel voor te hebben, een bedrijf te laten draaien met winst zodat hun personeelsleden een correct inkomen hebben en blijven behouden, en dan moeten ze helaas soms wel eens strikte regels handhaven juist om te zorgen dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft en de andere niet de dupe worden van collega's die wel proberen de boel te flessen (door bv zich onterecht ziek te melden terwijl ze in normale werktijd liever iets anders, leukers gaan doen). Helaas is het al lang zo dat er toch nog altijd mensen zijn die deze praktijken uitproberen, puur voor hun eigen belang en echt geen rekening houden met andere werkco;;ega's of werkgevers