Linda,
nu is jouw verhaal ook duidelijk voor mij.
Het is normaal als iemand ziek is dat er een arts bijkomt, je een operatie ondergaat (in jouw geval dus) er een bepaalde tijd voor genezing wordt aangekondigd. De arts zegt bv dat je ongeveer twee weken niet mag/kunt werken na de operatie. Dit geef je door aan je werkgever, en als hij hierover vragen heeft moet hij zijn arbodienst inschakelen. Want de arts zal geen gegevens rechtstreeks aan de werkgever doorgeven (beroepsgeheim) De arbodienst kan een bij hun aangesloten arts jouw laten onderzoeken en dan kan hierbij een genezingsperiode uitkomen die misschien anders is. Alleen deze tijdspanne wordt naar de werkgever doorgegeven, ook de arboarts zal geen inhoudelijke zaken over jouw ziekte mogen vertellen.
Wel zal deze arts een plan van aanpak op stellen om zorg te dragen dat jij zo snel mogelijk weer aan het werk bent, let op hierbij moet jij meewerken want anders schaad jij je eigen reintergratie (en dat kan financieel gevolgen hebben voor je).
Ook als jij het niet eens bent met de arboarts blijft altijd de mogelijkheid voor jou open om een andere arts een second-opinion te vragen
De eis dat jij om de twee of drie dagen zelf moet bellen voor een bepaalde tijd is in dit geval gewoon niet correct en als werkgever kun je dit ook nooit hard maken wanneer je een medewerker hierop wilt (financieel) wilt aanpakken indien de medewerker zich hier niet aan houd (om welke reden dan ook)
Naar aanleiding van jouw verhaal durf ik bijna wedden dat je in dienst bent van een van de grote vijf. Deze staan er bekend om om supersnel met “dreig”brieven te sturen naar personeelsledenom ieder wisse wasje. Ook kan geen enkele kantoor“miep” of “slungel” bepalen hoelang jij ziek bent of hoe ernstig iets is. Als ze dat willen doen hadden ze maar door moeten leren voor arts en hadden ze wel wat meer als een middenkaderfunctie gehad.
Dus laat je werkgever maar zijn arbodienst inschakelen zodat zij kunnen vaststellen hoe lang jouw genezing duurt, en werk zelf goed mee met dit onderzoek dan kan jouw werkgever nooit achteraf iets tegen je gebruiken.
indien je lid bent van een vakbond kan ik vertellen dat zij deskundige mensen hebben zitten die je hierbij kunnen helpen, ben je geen lid en komt het tot problemen kun je je altijd tot rechtshulp wenden.
succes
henk
een werkgever die zich schaamt voor de praktijken van enkel van zijn collega's