ziek zijn

• linda69

Beste Allemaal,

Is het normaal dat als je ziek bent zelf verzuim moet bellen ,ivm hoe met je gaat? Dan ook nog bellen voor 11.00 uur bel je later dan krijg je een brief thuis gestuurd met de mededeling dat je niet hebt gebeld en dit alsnog kunt doen voor de volgende dag 11.00 uur bel je dan niet dan kan het consequenties hebben met het uitbetaling van je ziekengeld !

Ze kunnen toch zelf bellen om te vragen hoe het gaat? Het kan toch gebeuren dat als je ziek bent en veel slaapt je later belt dan op het tijdstip dat hun voorschrijven.

Kan het daadwerkelijk consequenties hebben voor het uitbetalen van het ziekengeld?

Alvast bedankt voor reactie,

Met vriendelijke groet

,

Linda

• henk

Linda,

het is natuurlijk redelijk normaal dat je zelf, of iemand in opdracht van jouw (familielid, echtgenoot ed) aan je werkgever meld dat je ziek bent.

De werkgever is echt niet helderziende en weet echt niet wanneer jij een een keer ziek bent. (uitgezonderd de mensen die altijd op het zelfde moment of dag van de week 'zogenaamd" ziek zijn, hierbij kan de werkgever al van te voren aankondigen wie er ziek is. Als dit het geval is kunnen wij alleen maar zeggen dat er iets ernstig mis is, en dan bedoel ik niet het lichamelijk ziek zijn)

Ook is het netjes om zo vroeg mogelijk de ziekmelding door te geven zodat je werkgever tijd heeft om voor vervanging te zorgen op jouw werkplek -is leuker voor je collega's want dan hoeven zijn niet ook nog jouw taken uittevoeren en het is ook netter naar de klant toe, want hij betaald tenslotte ook jouw uren.

Over het tijdstip van 11.00 uur kan ik alleen maar zeggen dat als dit in je arbeidsovereenkomst vermeld staat dit een vast tijdstip is, melding voor 11.00 uur geld dan voor ook die dag, later als 11.00 uur is ziekmelding vanaf die dag. Natuurlijk is het dan ook nog eens belangrijk of je bv ‘s ochtends moet werken of alleen ’s avonds.

Financieel heeft het alleen maar te maken met het feit dat er wachtdagen (2 dagen van max 4 werkuur) onbetaald zijn dus is het voor jou ook van belang om zo snel mogelijk ziekte door te geven.

• linda69

Beste Henk,

Het gaat ook niet om een ziekmelding want ik begrijp dat je je voor een bepaalde tijd moet ziekmelden ivm vervanging.

Het gaat om de voortgang van het ziek zijn.

Je moet dan 2 of 3 keer per week bellen hoe het met je gaat en dan voor 11.00 uur. En dat is dan nog niet zo n probleem ,maar ik vind het belachelijk dat als je dan een uurtje later belt gelijk een brief thuis hebt.

Ze begrijpen toch wel dat als je ziek bent veel slaapt ( in deze situatie ging het om het verwijderen van de amandelen is niet echt ziek maar doet vreselijk veel pijn ) En dan ben je Dinsdags geholpen en Vrijdags moet je dan alweer bellen voor 11.00 uur uiteraard.Sorry voor de ingewikkelde uitleg ik was gewoon boos door die brief wat ik kreeg.

Maar nu hier toch ben is het wel vanzelfsprekend dat een zieke werknemer zelf contact moet opnemen met de werkgever over het verloop van je ziek zijn?

Met vriendelijke groet

Linda

• henk

Linda,

nu is jouw verhaal ook duidelijk voor mij.

Het is normaal als iemand ziek is dat er een arts bijkomt, je een operatie ondergaat (in jouw geval dus) er een bepaalde tijd voor genezing wordt aangekondigd. De arts zegt bv dat je ongeveer twee weken niet mag/kunt werken na de operatie. Dit geef je door aan je werkgever, en als hij hierover vragen heeft moet hij zijn arbodienst inschakelen. Want de arts zal geen gegevens rechtstreeks aan de werkgever doorgeven (beroepsgeheim) De arbodienst kan een bij hun aangesloten arts jouw laten onderzoeken en dan kan hierbij een genezingsperiode uitkomen die misschien anders is. Alleen deze tijdspanne wordt naar de werkgever doorgegeven, ook de arboarts zal geen inhoudelijke zaken over jouw ziekte mogen vertellen.

Wel zal deze arts een plan van aanpak op stellen om zorg te dragen dat jij zo snel mogelijk weer aan het werk bent, let op hierbij moet jij meewerken want anders schaad jij je eigen reintergratie (en dat kan financieel gevolgen hebben voor je).

Ook als jij het niet eens bent met de arboarts blijft altijd de mogelijkheid voor jou open om een andere arts een second-opinion te vragen

De eis dat jij om de twee of drie dagen zelf moet bellen voor een bepaalde tijd is in dit geval gewoon niet correct en als werkgever kun je dit ook nooit hard maken wanneer je een medewerker hierop wilt (financieel) wilt aanpakken indien de medewerker zich hier niet aan houd (om welke reden dan ook)

Naar aanleiding van jouw verhaal durf ik bijna wedden dat je in dienst bent van een van de grote vijf. Deze staan er bekend om om supersnel met “dreig”brieven te sturen naar personeelsledenom ieder wisse wasje. Ook kan geen enkele kantoor“miep” of “slungel” bepalen hoelang jij ziek bent of hoe ernstig iets is. Als ze dat willen doen hadden ze maar door moeten leren voor arts en hadden ze wel wat meer als een middenkaderfunctie gehad.

Dus laat je werkgever maar zijn arbodienst inschakelen zodat zij kunnen vaststellen hoe lang jouw genezing duurt, en werk zelf goed mee met dit onderzoek dan kan jouw werkgever nooit achteraf iets tegen je gebruiken.

indien je lid bent van een vakbond kan ik vertellen dat zij deskundige mensen hebben zitten die je hierbij kunnen helpen, ben je geen lid en komt het tot problemen kun je je altijd tot rechtshulp wenden.

succes

henk

een werkgever die zich schaamt voor de praktijken van enkel van zijn collega's

• linda69

Henk,

Dank je voor de duidelijke uitleg. Ben zelf leidinggevende bij het bedrijf en zet me altijd voor 100% in.

Ben nooit ziek. Heb al een aantal keren advies bij dit forum gevraagd zoals : opkomstvergoeding, zorgverlof ,aanpassing van de minimale uren en uiteindelijk wel gekregen.Ik lees altijd wel het CAO door maar als ik dan wat vraag bv zorgverlof dan draaien ze het weer zo dat ik begin te twijfelen haha maar met behulp van jullie krijg ik het uitdelijk wel. Maar het is niet leuk dat het zo moet .Ik begrijp ook echt wel dat ze moeten verdienen maar als dat over de rug van een werknemer gaat kan ik heel boos worden.

Behaal altijd goede resultaten en lever goede kwaliteiten ( MKS is altijd een 8 ) ,

Eerlijk gezegd ben ik helemaal klaar met het bedrijf ,maar goed ik kan goed met de opdrachtgever opschieten en vindt het werk nog leuk om te doen (Supervisor in een Hotel) vandaar dat ik ook blijf en tegenwoordig mag je blij zijn als je onbepaalde tijd en minimaal 25 uur op contract hebt .

Bedankt voor wat ik al bereikt heb dankzij dit forum, en bedankt dat jullie wel luisteren ik kan wel een vertrouwens persoon inschakelen via het bedrijf maar ja dat vertrouw ik niet ze spelen allemaal onder 1 hoedje!

Fijne avond.

Groeten ,

Linda