aanbesteding

• Peter

wie kan mij helpen.

bij een opdrachtgever hebben wij brief ontvangen opzegging van contracten en nu een Europese aanbestedingen komt, hiervoor kunnen wij ons inschrijven

kan iemand mijn advies gegeven hoe ik dit kan aanpakken.

of is dit niet mogelijk voor een regionaal schoonmaakbedrijf en dat het weg gelegd is voor de landelijke bedrijven

gr Peter

• Loon

De opdracht moet dan op tendernet of aanbestedingskalender gepubliceerd worden. Dan kun je via die weg de documenten opvragen en bekijken of je wilt inschrijven.

Vraag anders de aanbestedende dienst om je op de hoogte te houden.

• Werner

Als regionaal bedrijf maak je eigenlijk geen kans. Je moet aan zoveel eissen voldoen. Ze willen nog net niet weten of je 10 cent of 11 cent winst maakt per uur.

Het kost je een berg tijd en een groot landelijk bedrijf gaat er toch mee aan de haal, ons kent ons. En natuurlijk voor een belachelijk laag tarief.

• Loon

Hoi,

@ Werner,

Jouw reactie is wel erg kort door de bocht. Een EU-aanbesteding moet aan bepaalde eisen voldoen. Een aantal van die eisen zijn:

* Transparant

* Non-discriminatoir

* Proportioneel

Daarnaast heb je uitsluitingsgronden welke algemeen bekend zijn.

Ik ga ervan uit dat deze aanbesteding op basis van EMVI is en dat er meer criteria zin om je punten mee te scoren. Niet alle (grote) schoonmaakbedrijven scoren overal de volledige punten omdat ze gewoonweg niet allesaan kunnen leveren of niet volledig aanleveren.

In een goede aanbesteding is het ons-kent-ons echt niet van toepassing maar wordt gewogen en finaal gegund op basis van integriteit.Indien dit aantoonbaar niet het geval is, heeft iedere inschrijvende partij recht van reclameren en de gunning juridisch ter discussie te stellen.

Uit ervaring weet ik dat de top 5 van schoonmakbedrijven niet echt zit te wachten op EU-aanbestedingen die net boven de drempelwaarde zitten. Die laten ze vaak lopen en richten zich op de echt grote opdrachten.

Ik ben er dus van overtuigd dat ook de regionale partijen zeker kans hebben bij inschrijven!

Groet,

Loon

• Peter

hallo Loon,

kan jij mij over de volgende punt iets meer over vertellen?

* Transparant

* Non-discriminatoir

* Proportioneel

gr Peter

• Loon

Hoi,

Hier staat veel informatie: http://www.europeseaanbestedingen.eu/europeseaanbestedingen/europese_aanbesteding/bao_en_bass

Daar heb je voledige regelgeving omtrent de Europese Aanbestedingen. Asl schoonmaakdienstverlener kijk je naar levering diensten.

• Werner

Beste Loon,

Wij hebben geen goede ervaringen met Europese aanbestedingen. Vaak kan je als regionaal bedrijf nooit aan alle eissen voldoen die worden opgegeven.

Tevens is het niet mogelijk om voor tarieven in te schrijven zoals de grotere dat doen. Ik ben het niet eens met wat je zegt dat de grote schoonmaakbedrijven de kleinere opdrachtgevers laten lopen, dat was 10 jaar geleden zo. Maar als ik nu al merk dat deze ook op kleine projecten gaan richten ( onder de 10 uur per week ) gaan ze echt wel mee doen met een aanbesteding. En dan nog stel dat je als regionaal bedrijf de opdracht gegund krijg en je moet in eens in plaatsen aan de slag waar je niet zit, je zit met de overname van personeel die je verplciht om hetzelfde project moet zetten, met alle gevolgen van dien. Vaak is het zo dat je bij een europese aanbesteding als regionaal bedrijf geen kans maakt. Zelf ben ik ooit bij een europese aanbesteding geweest en als je dan ziet dat de intermediair de meeste van gezicht en van bedrijf kent ( van de grotere ) en het regionale bedrijf niet, dan zet je dit toch aan het denken. 9 van de 10 aanbestedingen gaan alleen maar wat er onder aan de streep staat, service en alle andere aspecten zijn niet van belang.

Ik wens Peter ontzettend veel succes en wil hem absoluut niet het gevoel geven dat het toch niet zou lukken, natuurlijk is er een kans en je moet het gewoon een paar keer proberen, wij doen er al een tijdje niet meer aan mee, verspeelde moeite. Toch hoop ik van harte dat Peter zijn werk kan behouden of kan uitbreiden,

• jada

Kijk op www.aanbestedingskalender.nl. Hier vind je alle aanbestedingen + documenten. Vaak is er een periode dat er vragen gesteld kunnen worden. Aan het eind van deze periode ontvangen alle inschrijvers de vragen en de gegeven antwoorden.

Wij hebben 1 x meegedaan om eens te ervaren hoe het in zn werk gaat. Het is veel werk, je moet aan veel eisen voldoen qua omzet, certificaten, enz. Je moet open en bloot, jaarcijfers aanleveren, goedgekeurd door een AA accountant. Uiteindelijk gaat het vaak over de laagste prijs hoewel onder druk van de code verantwoord marktgedrag dit soor aanbestedingen in de ban worden gedaan. Als je dus ziet staan percentage gunning: 10 kwaliteit en 90% prijs dan kun je deze melden bij de codecommissie.

Maar ook al zou het een gunning zijn met hoogste percentage op kwaliteit dan nog is het moeilijk. Grote bedrijven hebben hier mensen voor in dienst, kleinere moeten alles zelf uitvinden. Krijg je uiteindelijk door een wonder toch de opdracht, let goed op of er geen enorme boeteclausules zijn opgenomen voor elke minor.

Wij doen het in ieder geval niet meer, heb geen spijt van de ervaring want anders kan je er niet over oordelen.