geruwde tegelvloer schoonmaken??!!

• schosswald@gmail.com

Ik heb in mijn woning een ongeveer 68m2 donker bruin gekleurde tegelvloer. Geen natuursteen. Deze tegels zijn geruwd en ERG lastig schoon te maken. Ik heb het al met een stoomreiniger geprobeerd. Niet goed schoon te krijgen. Heb het met een ouderwetse mop geprobeerd en ook met zo een waar een plat stuk onder zit waar je een dweildoek in kunt vastmaken. De laatste klapt iedere keer om vanwege de ruwing van de tegels en eveneens niet goed schoon te krijgen. Als ik al iets gebruik van een schoonmaakmiddel (of groene zeep)dan blijft er een witte waas achter. Dan kan ik nog 3X met schoon water alles na dweilen. Wordt er zo langzamerhand een beetje kniftig van. Vloer ligt nu een jaar en kostte een godsvermogen. De leverancier geeft aan gewoon met een mop schoonmaken maar daar wordt ik niet blij van. Iemand een tip? qua reinigingsmiddel of indien mogelijk een goed apparaat?

Vast bedankt voor jullie tips.

MvrGr Jorita

• nico2

mischien moppen met een schoonmaakmiddel op alcohol basis en dan met een waterzuiger eroverheen om de boel weer droog te krijgen ?

Succes

• Loon

Schrobben met een enschijfsmachine in combintie met een stripper (lost vet en vervuiling op) De vloer droogzuigen met een waterzuiger en laten drogen.e kunt dn kiezen om de te zegelen (sealen) zodt je in de toekomst wel met een mop/dweilkunt reinigen.

• henk

joritta,

het advies van Loon klopt in zovere de schoonmaak (schrobben met schrobmachine en afzuigen met waterzuiger) maar zijn advies m.b.t. verzegelen (sealen) van de vloer is beter niet te volgen.

waarom? omdat je zelf al aangeeft dat de tegelvloer geen natuursteen is, betreft het dus om een (dubbel) gebakken tegel die door zijn oppervlakte structuur (ruwheid) er voor zorgt dat de vloer niet spek glad is. Dit is puur een pluspunt als min punt blijft er sneller vuil achter en is moeilijker schoon te maken/houden .

Als je nu de vloer gaat verzegelen dan vul je alleen de “dieptes” in de tegel gedeeltelijk op, maar hierdoor wordt de tegel wel gladder, en kun je ook nooit voorkomen dat er sneller een bepaalde “sleet” en looproutes ontstaan die zichtbaar worden (snellere slijtage van zegellaag daar waar gelopen wordt tegenover plekken waar nooit gelopen wordt). om dit probleem tegen te gaan moet je dus weer strippen en opnieuw verzegelen en ga zo maar door.

het is dus beter aan te raden vaker de vloer een goede reinigingsbeurt te geven met schrobmachine en waterzuiger, tussendoor vegen of stofwissen en alleen bij “natte” vervuiling te dweilen, en dit met veel schoon water anders wordt het alleen een verspreidden van vuil