Vakopleiding

  • senja

    Ik heb een vraagje over de SVS opleiding.

    Ben je als oudere werknemer verplicht om de vakopleiding te volgen?

    Loon wordt doorbetaald, reiskosten dat is mij niet bekent, maar nu komt het, ik werk voor meerdere wg., dus het gaat met zeer zeker geld kosten.

    Zelf heb ik er absoluut geen interresse in, ik hoor ook van collega's dat die opleiding geen toegevoegde waarde heeft omdat de materialen en de manier van werken in de praktijk niet realiseerbaar is.

    Kan het later negatieve gevolgen voor je hebben indien je die opleiding niet volgt?

  • henk

    Senja,

    eerst een tegenvraag: waarom zou het meer geld kosten als je voor meerdere werkgevers werkt.

    Een opleiding hoef je maar een keer te volgen en dan is het voor iedere werkgever geldend. Laat je grootste werkgever de opleiding aanvragen en betalen omdat hij ook het meeste profeit ervan heeft.

    en ja het nut is soms wat onduidelijk -dit ligt meer aan de soort van opleiding, jouw ervaringen in de schoonmaak en eventueel jouw vooropleidingen.-

    een Nederlandse taal cursus is echt wel een must voor “nieuwe nederlanders” maar totaal overbodig voor iemand met een afgesloten middelbare beroepsopleiding.

    Wel kun je rustig stellen dat iedere vakopleiding altijd iets aan toegevoegde waarde heeft voor iedereen. je leert nieuwe dingen, je wordt gewezen op ingeslopen fouten in je werkmethodes, en ook kom je in aanraking met nieuwe technieken en spreek je met andere over hun ervaringen in het werkveld.

    dat er collega's zijn die zeggen dat materialen die gebruikt worden in een cursus niet aansluiten op hun werksituatie kan ook te maken hebben dat in het bedrijf waar ze werken geen gebruik gemaakt wordt van deze materialen. (je moet de schoonmakers niet de kost moeten geven die nog altijd werken met vloerwisser en dweil erover heen en wringen maar met de handjes, alsof er geen goede vlakmopsystemen met persen bestaan.)

    Wat jouw laatste vraag betreft: “heeft het niet volgen negatieven gevolgen voor de toekomst”

    Hierop is eigenlijk geen echt antwoord mogelijk. als je nog jarenlang blijft werken in de schoonmaak dan komt er zeker een moment dat werkgevers gaan kiezen voor mensen met een vakopleiding die aansluit op hun bedrijfsmethodes, wanneer dat voor jouw en jouw werkgevers telt is niet te zeggen maar persoonlijk zeg ik altijd tegen mijn werknemers die niet graag een opleiding volgen, dat er altijd dat moment komt dat ik moet kiezen en dat een gerichte opleiding (desnoods heel langzaam gedaan) de voorkeur zal hebben.

    henk

  • senja

    Hallo Henk,

    Hartelijk dank voor je reactie.

    Mijn vooropleidingen zijn op MBO niveau, dus wat dat betreft.

    Ik werk bij de andere werkgevers een evenredig aantal uren.

    Ik weet wel dat de andere wg er positief tegenover staan, maar of zij de uren aan mij vergoeden is nog de vraag.

    Ik mag blij zijn als elke maand mijn salaris klopt.

    Bovendien bevalt het mij helemaal niet in de schoonmaakbranche, gezien de manier waarop ze met de de medewerkers omgaan is diep triest.

    Ik heb alleen ellende meegemaakt, urenvermindering waarbij de werkzaamheden qua omvang hetzelfde blijft, geen afspraken nakomen, geen schoonmaakmiddelen leveren, extra gewerkte uren niet uitbetalen, reiskosten declaraties niet vergoeden noem maar op.

    Als ik een opleiding ga volgen, dan volg ik toch liever een opleiding in een functie waar ik gerespecteerd wordt en niet uitgebuit.

    Ik vind het zonde van mijn tijd en geld om daar in te gaan investeren.

    Ik hoop ook dat ik ooit nog een andere baan kan gaan vinden, maar never nooit meer in de schoonmaakbranche.

  • Loon

    Hoi Senja,

    In zekere zin zie ik zeker de meerwaarde van een opleiding.

    Wat ik jammer vind is dat je de opleiding min of meer laat afhangen van jouw persoonlijk ongenoegen.

    Ik wil je adviseren om jouw ongenoegen bespreekbaar te maken bij je werkgever(s). Misschien dat je de werkgevers kunt porren om de opleiding qua kosten evenredig te verdelen net zoals de reiskosten en de lonndoorbetaling voor deze studiedag(en).

  • Christa

    Het kan inderdaad negatieve gevolgen hebben. Stel je werkt meer dan 1,5 jaar op een pand en die klant wordt overgenomen door een ander schoonmaakbedrijf. In principe moet dat nieuwe schoonmaakbedrijf jou dan overnemen. Heb je geen SVS diploma op zak, dan kan dat nieuwe schoonmaakbedrijf weigeren jou over te nemen.

    Met het behalen van dat diploma verzeker jij je in ieder geval van werk op het het vlak wat ik hierboven heb uitgelegd.

  • senja

    hallo Christa,

    Geldt dat ook als je vanuit een overgang van rechswege in de schoonmaakbranche bent terecht gekomen, ik denk het niet.

    Bovendien staat dat ook niet in het CAO vermeld, wel als je na 2012 wordt overgenomen, maar niet als je bent overgenomen vanuit een dienstverband van wel meer dan 15 jaar.

    Het is toch te zot voor woorden dat iemand op zo.n manier wordt gedwongen.

  • Christa

    Waarom zo negatief? Wees blij dat je überhaupt werk hebt en dat je de kans krijgt je zelf te ontwikkelen…ook al zie je hier de meerwaarde niet van in, je zult heus wel iets leren hoor, wat je in je werk kunt toepassen.

    Ik ben zelf ambulant objectleidster en zelfs onze oudste werknemer, die al gepensioneerd ( 67 jaar) is en toch wat extra werkt in de schoonmaak, heeft zich voor deze cursus opgegeven. Ik stuur mensen aan van 17 tot 67 jaar en alles wat daar tussen zit en ze zijn allemaal enthousiast dat onze werkgever ons deze kans biedt.

    Het is geen verplichting, maar onze medewerkers zijn zich er wel terdege van bewust, dat het ook gaat om hun rechtspositie en dat er altijd wat geleerd kan worden.

  • Christa

    Bovendien kun jij het behaalde diploma gebruiken om dan eventueel bij een andere werkgever te gaan solliciteren.

    Er zijn genoeg werkgevers in de schoonmaakbranche, die zich netjes aan de regels houden, werknemers niet uitbuiten en werknemers met respect behandelen.

  • Tja

    Begrijp je hele punt niet;

    - Opleiding 100% vergoed tot einde van het jaar dus welke w.g. het ook betaalt maakt niet uit.(de gene die het je aanbiedt of ‘'opgelegd’' heeft)

    - Reiskosten kan je drukken door een opleiding te kiezen in de buurt.

    - Diverse w.g.? kunnen met elkaar overeenkomen wie de kosten betaalt aan jou en onderling door factureren.

    - Elke opleiding heeft toegevoerde waarde want het eerste wat ik wil weten van sollicitant is of deze (toonbare) ervaring heeft.

    - Opleiding volgen is eigenlijk het leuke deel want je bent even weg van de werkvloer(en) en onder andere mensen (wie weet welk contact je legt? volgende werkgever?)

    Zelf heb ik als zelfstandige de basis cursus van SVS pas gedaan en kan je vertellen dat mijn ogen zelfs na 12 jaar nog geopend werden en heb zelf mijn werkwijze aangepast hoewel ik altijd door de keuring heen kom.

    Ik zeg DOEN!

    Senja:

    Zelf heb ik er absoluut geen interresse in, ik hoor ook van collega's dat die opleiding geen toegevoegde waarde heeft omdat de materialen en de manier van werken in de praktijk niet realiseerbaar is…..Dat ligt aan jezelf want je kan bv. wel de juiste werkhouding leren aannemen…..materialen ligt aan je werkgever(s) gewoon aankaarten want het kost bijna niks extra tegenover traditionele materialen!

    Senja 22 september 2012 12:32….Je kan beter gewoon stoppen want je komt niet voor jezelf op en hebt volgens mij maar weinig met deze branche!

  • Vlakmop

    Zelf zou ik dolblij zijn met een werkgever die me in de gelegenheid stelt zo'n opleiding te volgen. Bij veel bedrijven kom je er zonder diploma al niet meer in, omdat zo'n diploma betekent dat je bewezen hebt op de hoogte te zijn van de gebruikelijke schoonmaaktechnieken. Ik werk zonder diploma, zou dolgraag zoiets halen, want al doe ik in een ander vak tentamens op universitair niveau, dat koopt een werkgever in de schoonmaak niks voor.