verplicht snipperuren opnemen

• ans

Hallo,

per 1 sept ben ik overgenomen door het nieuwe schoonmaakbedrijf.

Vadaag kreeg ik mijn contract en heb hier nog al wat vraagtekens bij.

Namelijk.

Bij objecten waar er sprake is van verplichte bedrijfsluiting en of schoolvakanties worden deze bedrijfssluiting en of schoolvakanties aangewend om vakantie en of snipperuren op te nemen, zijn de vaklantie uren niet toereikend dan zullen de resterende dagen als verlof voor eigen rekening worden aangemerkt.

Nou dit is toch raar? Tegenwoordig is er toch een spaarurenregeling dit wordt niet gemeld of aangeboden.

Nogal vreemd van de verplichte vakantie of snipperuren op te nemen tijden vaste bedrijfssluiting of zie ik dat nou verkeerd.

Verder staat er nog in dat als je verantwoordelijk bent voor sleutels of alarm en deze mocht verliezen of het alarm af te laten gaan is de medewerkster verantwoordelijk voor deze schade?

Is dat wel zo?

Graag reacties.

Groetjes Ans

• henk

ans,

kijk eens in het nieuwe cao boekje je werkgever moet je hiervan een exemplaar geven als je erom vraagt.

in artikel 27 staat duidelijk vermeld wat allemaal mag en niet mag rondom verplichte vakantieperiode's.

*5. een collectieve vakantie van max. 3 weken kan alleen in de maanden juli en augustus.

de werkgever heeft voor collectieve vakantie instemming nodig van de OR.

Als je niet genoeg opgebouwde vakantiedagen/ uren hebt kan hij je niet dwingen onbetaald verlof te nemen, maar moet hij je tijdelijk op andere objecten inzetten. Hierbij moet jij natuurlijk wel enige souplesse tonen mbt werktijden en uren, die kunnen afwijken van de overeengekomen werktijden/uren.

MBT de sleutels en het alarm is je baas ten alle tijden eindverantwoordelijk en alleen als je bewust nalatig bent of schade veroorzaakt kan jij aansprakelijk gesteld worden. Bij het bv per ongeluk verliezen van sleutels of als ze gestolen worden ben jij niet verantwoordelijk (hier zijn al tich juridische uitspraken over) maar is het een bedrijfsrisico van je werkgever waarvoor hij zich moet verzekeren.

Natuurlijk moet jij wel zorgvuldig met sleutels omgaan.

Ook is het even goed te weten dat bij overname door nieuw schoonmaakbedrijf jij een arbeidsovereenkomst dient te krijgen die gelijkwaardig is aan je oude contract. Dus als jeoude contract niet voorzag in verplichte vakantieperiode dan mag het nieuwe hierin ook geen dwingende eis stellen.

succes henk