opkomstvergoeding hoe zit dat?

• ina

Hallo Lezers.

Weet iemand hoe dat zit met opkomstvergoeding.

Ik werk op 4 verschillende lokaties en begin om 17.00 en ben klaar om 20,30.

Heb ik dan recht op opkomstvergoeding?

Graag reacties.

Groetjes Ina

• Jan kampherbeek

Dat ligt er aan. Ik denk dat het 4 aansluitende panden zijn. Anders heb je wel heel weinig tijd per pand.

Dan is de gehele tijd gewoon werktijd en heb je geen recht op een opkomstvergoeding. Wel op reiskosten als je tussen de panden moet reizen.

Als er meer dan een uur tijd tussen de panden zit is er wel recht maar dat lijkt me in jouw geval bijna niet mogelijk.

Jan Kampherbeek

CNV Schoonmaak

• bianca1980

Beste Jan,

en als je van 8.00 tm 12.00 werkt op het ene pand,

en van 12.30 tm 16.30 op je tweede pand ?

Dan wel offfff ???

Mvg,

Bianca

• Christa

Hier de volledige uitleg:

5. Indien de werknemer aansluitend werkzaam is op meerdere objecten, of op verschillende tijdstippen op hetzelfde object, wordt de reistijd tussen de objecten vergoed op basis van het basisuurloon en de reisafstand op basis van een kostenvergoeding ter hoogte van het fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag.

6. Indien de werknemer niet aansluitend werkzaam is op twee of meer objecten, en de tijd tussen de beëindiging van de werkzaamheden op het eerste object en de start van de werkzaamheden op het tweede object minder dan 5 uur bedraagt, wordt met ingang van het tweede object een vergoeding van € 1,50 bruto per opkomst betaald.

Bron: www.ras.nl

• Christa

Een half uurtje is wel heel erg weinig om objectvergoeding te krijgen. Dan zou ik als werkgever zeggen begin bij je eerste pand maar iets later en ga iets eerder naar de tweede klant. Dan is het aansluitend heb je recht op kilometervergoeding.

• Jan Kampherbeek

Ja alles heeft een grijs gebied. Meestal zal er sprake zijn van aansluitende werkzaamheden als je om 12.00 uur stopt en 12.30 weer begint. Ik neem zelf altijd dat er minimaal 1 uur tussen moet zitten anders is het aansluitend werk en geen opkomstvergoeding maar wel alle tijd betaald. Dat heeft nog nooit tot discussie geleid.