Ontslag versoepeling.

• bianca1980

Beste lezers,

las vandaag het nieuwe wetsvoorstel om ontslag aanvraag te versoepelen.

Is dit reden tot paniek , en kan je baas je er nu sneller uitkrijgen als hij wil ?

Of moet hij nog steeds voldoende redenen kunnen aantonen voor die je kan ontslaan ?

Mvg,

Bianca

• jada

Er is idd een wetsvoorstel dat een werkgever een werknemer ontslag kan aanzeggen in een persoonlijk gesprek. De werkgever moet dan wel 6 maanden de WW uitkering betalen en dit zal voor veel ondernemers niet te behappen zijn. Of er dus reden is voor paniek?, dat denk ik niet. Ik ben zelf werkgever en ken ook niet 1 werkgever die op een goede dag bedenkt dat hij zijn beste werknemer maar eens gaat ontslaan voor de lol. Ontslag doet een werkgever vaak in het uiterste geval. Wat wel een reden kan zijn om van een werknemer af te willen is het niet goed funktioneren, veel ziek melden voor wissewasjes etc. Dan kost de werknemer geld ipv dat hij wat oplevert en kan het gunstiger zijn om hen/haar te ontslaan.

Kortom als je dus gewoon je best doet dan is de kans klein dat je zomaar ontslagen zal worden, of het bedrijf van je werkgever moet dusdanig slecht draaien dat het pure noodzaak is om te overleven. Echter dit kon in het verleden ook gebeuren op economische gronden.

• bianca1980

beste Jada,

bedankt voor je antwoord.

De angst zit hem ook niet zo in mijn werkprestaties.

Meer nu ik ff niet 100% meer ben.

Heb met mijn werkgever geregeld van mijn vakantie te snoepen

zodat ik niet gelijk in het gezeur van de ziektewet zit.

Heb een angst-paniek stoornis opgelopen in mijn koppie.

En als ik zo de berichten is leest van andere zijn er zat bij die hier jaren mee gelopen hebben

en zelfs hun baan mee hebben verloren.

Dus hou mijn hart vast eerlijk gezegd.

Mvg,

Bianca

• Jan kampherbeek

Een aantal partijen, waaronder VVD, D66, hebben een een versoepeling van het ontslagrecht in hun programma staan en het is ook afgesproken in het kunduzakkoord.

De argumenten daarbij zijn dat als de werkgver meer keuze vrijheid heeft en makkelijker mensen kan ontslaan hij ook sneller mensen aan zou nemen.

De werknemer kan dan achteraf zelf naar de rechter gaan om zijn ontslag aan te vechten.

Ook een eventuele ontslagvergoeding moet dan minder.

Als vakbond zien we wel de nodige bezwaren. Natuurlijk de zekerheid voor mensen om hun werk te kunnen behouden en niet zomaar ontslagen te kunnen worden. maar ook de zekerhied die tegenwoordig nodig is om een huis te kunnen kopen etc.

Ik ben het met Jara eens dat nette werkgevers dat niet zomaar doen maar ook in onze sector komen ook minder nette bedrijven voor.

We hebben alle informatie op de volgende site gezet:

http://www.kanduzanders.nl/

Jan Kampherbeek

• bianca1980

Beste,

dus als het goed is heeft de werkgever 2 maanden opzeg termijn,

vervolgens moet hij je 6 maanden WW gaan betalen ?

Hoop alleen wel dat rechters hierbij ook luisteren naar de gedupeerde werknemers

en niet zo maar akkoord gaan met het ontslag voorstel.

Net zoals een zaak aanvechten tegen jeugdzorg bijv.

In 99% van de gevallen heb je bijvoorbaat al verloren.

Mvg,

Bianca

• Jan Kampherbeek

Of het zover komt weten we nog niet. Ook 52% van de ondernemers is tegen een versoepeling van het ontslagrecht. Dat komt omdat men veel meer procedures verwacht en ook onzekerheid of iemand terecht of onterecht is ontslagen.

• bianca1980

Denk dat je veel onterechte ontslagen gaat krijgen.

De oudere eruit, de broekkies erin aangezien de oudere te duur worden.

Mvg,

Bianca

• jada

Ben op zich ook niet zo'n voorstander van deze nieuwe wet maar er moet wel iets veranderen aan de oude. Het moet voor een werkgever wel mogelijk zijn mensen te ontslaan die niet funktioneren of overtollig zijn. Nu zijn deze procedures zo lang en kostbaar dat een bedrijf vaak al failliet is voordat dit rond is. Overigens is mijn ervaring dat in 99,9% werknemers als zwakere partij worden gezien, soms tot in het extreme.

Kortom links of rechtsom moet er wel iets veranderen aan de arbeidsmarkt, deze zit nu moervast en dat is ook niet in het voordeel van werknemers. Perse de ouderen eruit en de jongeren erin zie ik wat minder somber in. Bij ons werken er merendeel ouderen en dat bevalt mij prima.